Citat:
Jag kan hålla med om att problematiken är större än individen och att dehumanisering av kriminella kan vara negativt, men det jag inte tycker om är antydningen att kriminella i Sverige tvingas att begå brott av sina omständigheter då vi har ett socialt skyddsnät som gör att väldigt få människor svälter. Jag känner många långtidsarbetslösa exempelvis som äter sig mätta och har mat över huvudet ändå. Såklart att de inte har det fett, men har man de basala, mänskliga behoven täckta är drivkraften girighet om man börjar råna, stjäla och mörda för att få in mer pengar. Det finns de som är indragna i skulder och missbruk som av ren desperation tvingas begå brott, men de flesta gör det för att det är roligare och i stunden mer lönsamt att leva rövare med sina polare än att skaffa en hederlig inkomst. Jag var själv relativt fattig som barn och led av att vi inte hade råd med så mycket julklappar, utlandsresor eller dyrare aktiviteter, men det fanns aldrig något som gjorde att jag kände mig tvingad att bli kriminell, istället ägnade jag mig åt mer sparsamma tidsfördriv och skaffade ett sommarjobb här och där för extrapengar.
sebastian stackset la upp på sin facebook sida Jag är så fkn trött på allt dödande! Jag är så förtvivlad över alla dessa föräldrar som måste begrava sina barn. Jag är så trött på media som bär ett enormt ansvar. Hela dagen har media jagat mig för en kommentar. Här har ni en kommentar: Ta erat ansvar. Hedra alla dessa mördade ungdomar som ni hedrar Nisse. Sluta beskriv dessa barn och ungdomar med epitet gängkriminella. Dessa ungdomar är offer för ett samhälle som skiter fullständigt i sina minsta och sina svagaste. Eller är det bara dom som kan rappa som betyder nått i era ögon? Jag är så trött på den här smutsiga musikindustrin som kapitaliserar på dessa ungdomar och låter publiken sitta som åskådare i en gladiator arena och se hur vi bara förstör oss själva och varandra till publikens jubel medan ni fyller era fickor och kapitaliserar på vår misär. Jag är så trött på politiker som säger: ”Det här kan numera drabba vem som helst, var som helst. Det är helt förfärligt. Människor som befinner sig mitt i bostadsområden där helt vanliga familjer bor. Det skapar en extrem otrygghet” det sa Moderaternas partiledare idag. Mannen vad är vi som växer upp i orten? Ovanliga människor? Denna pandemi av våld är en produkt av utsatthet och hopplöshet i nedmonterade områden som byggts i över 40 års tid. Vi har haft lång tid på oss att fixa det här. Man får skörda det man sår. Jag är så trött på snacket om hårdare straff. Vad hjälper straff om mentaliteten vi lever med är att vi straffar ut oss själva innan vi ens försökt. Vi behöver medmänsklighet, barmhärtighet och kärlek. Vi behöver nåd. Vi behöver inte mer rädsla. Vi behöver be för situationen i Sverige och öppna både hjärta och dörrar istället för att köpa fler lås. Jag är så trött på våldet. Jag är så trött på mig själv för att jag var en så dålig förebild för Nisse å ungdomarna i hans generation när dom växte upp.
Bra skrivet ? håller ni med?
Bra skrivet ? håller ni med?