Dokumentären De rättslösa har diskuterats flitigt i media på senaste tid. Det har varit diskussioner om huruvida det är rätt eller fel att publicera den eftersom vissa personer uppges ha begått våldtäkt eller andra sexualbrott, samtidigt som de inte har dömts för det i domstol.
Dokumentären är nu publicerad på SVT-play och finns här:
https://www.svtplay.se/video/32745127/de-rattslosa
Så här beskrivs den:
Den publicerade versionen är censurerad, dvs inga gärningspersoner namnges. Antar att det blev resultatet av det senaste krismötet inför publiceringen.
Att diskutera
Vad tycker du om dokumentären? Lyfter den relevanta frågor om det aktuella ämnet på ett tydligt sätt? Går den tillräckligt djupt?
Personligen tycker jag att den är ganska lealös. Jag tycker försnacket har varit betydligt mer ingående än vad som faktiskt framkommer i dokumentären. Cissi har i 30 minuter pratat om bevisbörda m.m. Den här dokumentären tar inte upp några juridiska frågor eller liknande, det är istället rent personliga utsagor av vad som inträffat. Jag ser ingen koppling mellan innehållet och titeln. Snudd på falsk marknadsföring kan jag tycka.
Jag hade hoppats på mer djupgående diskussioner, men det kanske har klippts bort i sista sekund. Eller så har jag helt enkelt för höga förhoppningar på Cissi och Maria.
Dokumentären är nu publicerad på SVT-play och finns här:
https://www.svtplay.se/video/32745127/de-rattslosa
Så här beskrivs den:
Citat:
I efterdyningarna av metoo fick flera kända och mäktiga män uttala sig i media om hur det var att bli anmäld och utpekad för att ha begått sexuella övergrepp. Detta väckte många kvinnors vrede. Journalisterna och författarna Maria Sveland och Cissi Wallin startade våren 2021 en crowdfunding för att ge röst åt några av de kvinnor som upplever att de blivit svikna av samhället och själva fått betala ett högt pris. De frågar sig vad som hände med kvinnornas rättigheter, hälsomässigt, ekonomiskt och juridiskt.
Den publicerade versionen är censurerad, dvs inga gärningspersoner namnges. Antar att det blev resultatet av det senaste krismötet inför publiceringen.
Att diskutera
Vad tycker du om dokumentären? Lyfter den relevanta frågor om det aktuella ämnet på ett tydligt sätt? Går den tillräckligt djupt?
Personligen tycker jag att den är ganska lealös. Jag tycker försnacket har varit betydligt mer ingående än vad som faktiskt framkommer i dokumentären. Cissi har i 30 minuter pratat om bevisbörda m.m. Den här dokumentären tar inte upp några juridiska frågor eller liknande, det är istället rent personliga utsagor av vad som inträffat. Jag ser ingen koppling mellan innehållet och titeln. Snudd på falsk marknadsföring kan jag tycka.
Jag hade hoppats på mer djupgående diskussioner, men det kanske har klippts bort i sista sekund. Eller så har jag helt enkelt för höga förhoppningar på Cissi och Maria.