2008-05-04, 00:43
Medlem
MisterGGs avatar
Denna hör inte riktigt hemma i detta forumet.

Flyttar till Telekom från bostad, hem och trädgråd.

/Mod
Citera
2008-05-04, 00:50
Bannlyst
Bra med uppmärksama mods!
För mig känns det givet med båda, skulle kännas konstigt att inte ha en hemtelefon. Vet inte riktigt varför men man borde nog ha en, mobilen ska inte vara last line of defense.
Pratar man riktigt mycket år efter år i mobil ökar ju (väl?) risken för hjärncancer så hemtele is the shit.
Citera
2008-05-04, 00:56
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Enda anledningen till att jag har kvar hemtele är att ajg har sånt jävla bra nummer jag inte vill bli av med.
Ringer aldrig på den även om tjejen ringer lite.
Vi skulle klara oss utan den men vill som sagt inte släppa nummret.

Försökte 1337 men du svarade inte...

Själv skulle jag nog inte byta till bara mobil, hemtelefon känns liksom som en sån där sak man ska ha i ett hem. Men jag vet inte, om man tjänar på det kanske det vore ett alternativ.
Citera
2008-05-04, 01:32
Medlem
Bambuelos avatar
Troligen dör nog hemtelefonen sakta men säkert ut snart. Men jag anser att hemtelefonen är en bra alternativ linje att nå någon. Det är inte alltid folk har mobilen på sig, eller kanske inte har tillräckligt med batteri för att ha på den. Kanske sitter i soffan och kollar på TV, har ljudlös på och inte hör när man ringer. Då är det bra med en hemtelefon som man kan lita på. Fast ja, visst kan telefonjacket vara utdraget, men ingen är perfekt.
Citera
2008-05-04, 01:45
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambuelo
Troligen dör nog hemtelefonen sakta men säkert ut snart.

Fast telefon är fullständigt överlägset på många sätt. Har exempelvis inte fått spärrton på gudvet hur många år (kan man ens få det längre?), men för att mobilen skall bli obrukbar under åtminstone vissa delar av dygnet så räcker det ju att det är nyårsafton e.d.
Citera
2008-05-04, 12:40
Medlem
Har kvar min hemtelefon mest för att mina föräldrar ska kunna ringa mig billigt, har bredbandstelefoni så betalar inget för abonnemanget utan bara vad man ringer för. Sen så är det bra om man stå i kö när man ringer t.ex. myndigheter...
Citera
2021-10-24, 15:54
Medlem
Undra hur många som bara har hemtelefon
år 2021 och ändå så fungerar livet för dessa?
Citera
2021-10-24, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Undra hur många som bara har hemtelefon
år 2021 och ändå så fungerar livet för dessa?
På grund av mitt arbete kan jag säga att det är fler än man tror. I princip samtliga över 75.
Citera
2021-10-24, 17:56
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
På grund av mitt arbete kan jag säga att det är fler än man tror. I princip samtliga över 75.

En del äldre fastigheter kräver fastnät för porttelefonen, samt armledslarm... Kunde förklara åldersramen du nämner ?
Citera
2021-10-24, 19:06
Medlem
Citat:

Många måste byta till antingen mobiltelefon eller ip-telefoni antingen för att de flyttar in i nyare bostäder som saknar kopparanslutning eller att de bor på landet där Telia river kopparn. I vårt hus finns ingen koppar och jag har grannar som är över 80, ja till och med en som är över 90 och bara har mobil.
Citera
2021-10-24, 20:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Många måste byta till antingen mobiltelefon eller ip-telefoni antingen för att de flyttar in i nyare bostäder som saknar kopparanslutning eller att de bor på landet där Telia river kopparn. I vårt hus finns ingen koppar och jag har grannar som är över 80, ja till och med en som är över 90 och bara har mobil.
Jag jobbar med IT-support i hemmet, dom flesta kunder är pensionärer, som saknar hemtelefon.

Porttelefonerna är i regel kopplade till en mobiltelefon idag.
Citera
2021-10-24, 22:10
Bannlyst
Med tanke på att televerkets nätet snart är ett minne blott. Däremot finns mobiler som ser ut som fasta telefon med lur och allt.

Finns nackdelar, den största är vid strömavbrott, då är mobil telefoni väldig störningskänsligt.

Porttelefonerna är riktiga efterblivna IT missfoster ifrån helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in