Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-02, 14:54
  #1
Medlem
Blue Ballss avatar
Just nu bor jag hemma med mina föräldrar. Men en flytt är väl inte allt för långt bort.
Jag kan inte komma på ett skäl att som ung ha en hemtelefon. Däremot när man får barn så kan det väl vara bra.

Finns det något som motiverar för? För det finns väl inte en jävel under 50 som inte äger en mobiltelefon?
Citera
2008-05-02, 15:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue Balls
Just nu bor jag hemma med mina föräldrar. Men en flytt är väl inte allt för långt bort.
Jag kan inte komma på ett skäl att som ung ha en hemtelefon. Däremot när man får barn så kan det väl vara bra.

Finns det något som motiverar för? För det finns väl inte en jävel under 50 som inte äger en mobiltelefon?

När man måste ge ut sitt telefonnummer på jobbet är det skönt att slippa ge ut sitt mobilnummer.
Citera
2008-05-02, 15:20
  #3
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue Balls
Just nu bor jag hemma med mina föräldrar. Men en flytt är väl inte allt för långt bort.
Jag kan inte komma på ett skäl att som ung ha en hemtelefon. Däremot när man får barn så kan det väl vara bra.

Finns det något som motiverar för? För det finns väl inte en jävel under 50 som inte äger en mobiltelefon?
Det är ju ganska låg minutavgift (ibland ringer man ju tom. gratis), men det burkar ju tillkomma fasta avgifter. Jag tror det lönar sig i längden att bara ha mobil med ett bra abonnemang. Nu finns ju det fastpris-abonnemang på mobilsidan, det är helt klart ett alternativ!
Citera
2008-05-02, 15:37
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Kör bara med mobil.

Man har ju mobil iaf så det är onödigt att sita och betala för en hemtelefon med.

Nackdelen är dock att för vissa internetbolag så måste man ha hemtelefon för att kunna få internet av nån konstig j-la anledning (som om kablarna slutar funka bara för att man inte har en telefon).

Om man är i farten mycke så blir fast telefon annu onödigare.


En annan fördel med att inte ha fast telefon är att man slipper majoriteten av alla telefonförsäljare och har hitils inte hört en pip från radiotjänst på mobilen
Citera
2008-05-02, 15:45
  #5
Medlem
kamrat Gruss avatar
jag kan hålla med om att det förefaller onödigt med hemtelefon om man har ett bra abonnemang på mobilen. Dock kan jag tycka att det kan vara befogat att skaffa det när man fixar hus eller unge. Enda nackdelen med mobilen är väl den eventuella strålning man utsätts för, fast det är det i bärbara hemtelefoner med förvisso.
Citera
2008-05-02, 16:04
  #6
Medlem
irbors avatar
Jag har bara en hemtelefon för att mn kära lilla mor vill att jag ska ha det så hon kan nå mig, så var det i början iaf .. nu ringer hon ändå bara till mobilen.

Hemtelefonen är väll bra att ha som 'backup' ifall något händer med mobilen eller sim-kortet kanske, kan inte komma på någon annan anledning att ha en när man bor själv
Citera
2008-05-02, 16:22
  #7
Moderator
^Eazs avatar
Som nämnt tidigare, har man familj så är hemtelefon bra skulle jag vilja säga.


Annars er jag ingen anledning till det, jag har 2 mobiltelefoner. Räcker gott för mig.
En normal mobil som alla har numret till.
Och en Skypemobil som jag kan prata med tjejen hemma i Sverige med.
Citera
2008-05-02, 16:24
  #8
Medlem
Sartres avatar
Tja, det finns ett par lägen då hemtelefon är att rekommendera. Ifall man ska ringa ofta för att fråga saker till olika myndigheter, företag m.m. så känns det som en typiskt bra grej.

Ifall man har många vänner över hela landet som man vill kunna prata med länge utan att behöva bry sig om minuttaxan alls (vi snackar 1h+ här).

Sedan är det också vuxenpoäng att ha hemtelefon...
Citera
2008-05-02, 16:25
  #9
Medlem
Trinnits avatar
Jag har båda.

Att jag har ett fast beror mest på att jag tycker att det är hemtrevligt att ha en fast telefon, och att jag inte vill att alla människor som har mitt nummer ska kunna nå mig närsomhelst, dvs jag lämnar hellre ut mitt hemtelefonnr än mitt mobilnr till folk.

Sedan blir det ju billigare för de som ringer mig att ringa till en hemtelefon än till en mobil.

Utöver det så tycker jag inte att samtalskvalitén är lika bra på min mobil som på min fasta telefon, och föredrar att ringa samtal till myndigheter och liknande på den fasta telefonen. Sedan är det givetvis bra att ha ett backupsystem.

Men jo, man klarar sig egentligen tillräckligt bra på bara mobilen.
Citera
2008-05-02, 16:29
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Skäl för fast telefon:
- Fungerar oftast även vid strömavbrott ( vilket ju kan leda till att man inte kan ladda sin mobil)
- Billigare att ringa för (Telia t ex har ju en flat-rate för alla sverigesamtal, även när man vill ringa utomlands så kan man köpa telefonkort vilket är billigare att ringa med fast telefon än mobil)
Citera
2008-05-02, 16:35
  #11
Medlem
nazipoliss avatar
jag ringer för 19 öre minuten med min mobiltelefon, ser ingen vinst med att ha hemtelefon...
Citera
2008-05-02, 16:41
  #12
Medlem
Kingen_kings avatar
Har man fastpris-mobil så finns det ingen som helst anledning att ha fast telefon. Jag sa upp mitt abonemang eftersom ingen använde telefonen och i princip alla ringde till mobilen.
Sen hittade jag IP-telefoni från cellip, och det funkar utmärkt och kostar väldigt lite i jämförelse med telias fasta. Ett bra alternativ, men folk ringer ändå bara till mobilen och ungarna använder till 90% bara sina mobiler.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback