2021-10-24, 15:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Har någon en lista på hur många som pekade ut CP som GM vid rättegångarna?

Alla de vittnena är rökta.

Det finns inte ett vittne som pekar ut SE. Inte ett enda vittne.

100% rätt i ditt svar! Frågan var så klart retorisk från min sida för att få de som mest aggressivt och grundlöst håller på Ålandskvinnans teorier här i tråden att få sig en tankeställare. Tack för svaret i alla fall!

Känner du till något mer vi vet till 100% om SE som kan fogas till listan? Positivt eller negativt för SE spelar ingen roll.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-24 kl. 15:31.
Citera
2021-10-24, 15:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
"Goda möjligheter", känns lite överdrivet. Såg man inte bilderna på SE i dagstidningarna dagen de publicerades, var det nog rätt svårt att få se en bild på SE. Såg man inte Rapport-inslaget kvällen det sändes, så missade man ju det (tvivlar på att inslaget repriserades av SVT en enda gång). Och det var ju bara en promille av svenskarna som läste tidningarna Proletären och Skydd & Säkerhet i början på 1990-talet. När klippet dök upp på Youtube vet jag inte exakt. Men endast "intresserade" letade ju upp klippet på nätet före LLs bok, och Filters utpekande åren efter. Så SE's berättelser och bilderna på honom, gick ju under de allra flestas radar. Och det fanns ju (tydligen) inte på Ölvebros karta, att visa reportagen för LP eller sönerna, osv. Förmodligen var SE bara en stolle för Ölvebro, en av många som försökte förvirra och "vara med". Och enligt en av OP's söner, så lusläste man inte om MOP inom familjen vid tidpunkten. Detsamma gällde exempelvis även vittnet LJ, enligt honom själv.

Frågan är väl också, vad personerna du nämner (eller övriga vittnen) skulle ha sagt/tänkt om de sett ett foto i tidningen av SE? Från deras vy (eftersom de inte sett GMs ansikte) var SE en person som bestämt hävdade att han var på mp, "hjälpte till" och "sprang efter polisen". Det mest sannolika, är ju att de verkligt varande på platsens kärna tänkte: "Jag känner inte igen den där farbrorn från platsen, kan det vara möjligt att han ljuger, ja, men varför? Men sådant ljuger man väl inte om, hur törs han, det är säkert jag som minns fel, eller så är han bara en knäppgök, säkert en knäppgök".
Undrar om Håkan ström hade med någon tape med Rapport-inslaget när han åkte till Åland i februari 1987? Knappast men det borde han haft.
Citera
2021-10-24, 15:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Undrar om Håkan ström hade med någon tape med Rapport-inslaget när han åkte till Åland i februari 1987? Knappast men det borde han haft.

Ålandskvinnan tittade enligt förhören på svensk tv. Det borde enligt dig föranlett polisen att ta med ett VHS-band från ett nyhetsinslag och fråga om Ålandskvinnan kände igen inslaget? Man hade då fått ett svar från henne på det.

Ålandskvinnan är inte ett mordplatsvittne för er som inte riktigt hänger med i MrBarnabys tankevindlingar.

MrBarnaby är nog ganska ensam om att tycka att Håkan S borde haft ett VHS-band med sig till Åland.
Citera
2021-10-24, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du tror inte att Lisbet och sönerna följde med nyhetsrapporteringen kring mordet?
Om till exempel Mårten hade sett en intressant artikel med SE så hade ju Mårten kunnat visa LP artikeln osv.
Vänner till LP kunde ha förmedlat saker till henne osv
Holmer och co kunde ha frågat henne om olika saker osv

Jag tror bara att LP och sönerna följde media delvis, att de läste alla tidningar och artiklar, såg alla nyheter och debattprogram, tvivlar jag på. Det hade ju en sorg att bearbeta, arbete och studier, etc. Hur mycket LPs vänner ville/vågade prata med LP om mordet är svårt att säga, jag tror att man visade henne och sönerna en oerhörd respekt (vissa tassade nog runt henne, precis som PU delvis gjorde), så sannolikt tryckte man inte några artiklar under hennes näsa eller diskuterade vittnen. Det verkar ju rätt respektlös av vänkretsen, om man hade gjort det.

Däremot borde ju så klart Holmer ha frågat henne om SE, eller folk under honom. Det borde Ölvebro och hans mannar också ha gjort i samband med rättegångarna mot CP. Men tydligen stuvade man undan SE i källaren februari 1987, och där förblev han. Och SE själv höll ju en relativt låg profil i media några år innan Proletären och Skydd och Säkerhet. Så jag tycker inte att det är så konstigt, att han flög under de flestas radar. Men det är min åsikt.
Citera
2021-10-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du tror inte att Lisbet och sönerna följde med nyhetsrapporteringen kring mordet?
Om till exempel Mårten hade sett en intressant artikel med SE så hade ju Mårten kunnat visa LP artikeln osv.
Vänner till LP kunde ha förmedlat saker till henne osv
Holmer och co kunde ha frågat henne om olika saker osv

Kommer ihåg att jag läst om att LP hade "tapetserat" golvet med artiklar om MOP i sin lägenhet och att någon polis noterat det. Samt att LP var helt fixerad vid MOP.

Att ingen pekade ut SE trots att han var med i SVT och tidningar, rättegång räcker egentligen för att bevisa att han bara var ett vittne och inget mer.

Ingen av alla vittnen vid mordplatsen ringde ens in, eller angav vid förhör att SE påminde om GM.

Hur kan man ens bortse från detta?

Men när polisen drar fram CP med förfalskade bevis så ändrade sig många vittnen och plötsligt stämde CP in på vittnesmålen.
Citera
2021-10-24, 15:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Här är en video som handlar om kameraövervakningen av Skandiaingången.

https://m.youtube.com/watch?v=omDzUQHU8ss

Enligt denna kunde man se kameravyn på monitor men den spelades inte in 1986.

Jag har för mig att en annan kamera som inte var inkopplad eller där band inte fanns diskuteras i Veckans brott elier annat program från SVT, eller om det eventuellt var frågan om samma kamera.

Det var ganska hårda regler för inspelning 1986. Bankernas kameror började inte spela in innan någon tryckte på larmknappen till exempel. Inte ens huvudentrén på Skandia borde haft tillstånd att spela in rimligtvis.

Det fanns också regler för hur länge banden fick sparas så ett visst antal band återanvändes om och om igen. Kvalitén på dessa band blev mer och mer myrornas krig ju längre de användes, så några hemliga band som skulle flutit upp efter 30 år ligger nog inte inom det troligas gräns.
Citera
2021-10-24, 15:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ålandskvinnan tittade enligt förhören på svensk tv. Det borde enligt dig föranlett polisen att ta med ett VHS-band från ett nyhetsinslag och fråga om Ålandskvinnan kände igen inslaget? Man hade då fått ett svar från henne på det.

Ålandskvinnan är inte ett mordplatsvittne för er som inte riktigt hänger med i MrBarnabys tankevindlingar.

MrBarnaby är nog ganska ensam om att tycka att Håkan S borde haft ett VHS-band med sig till Åland.
Jag tror inte kvinnan sett inslaget, "Hon vet dock genom sin bror att han framträtt i TV".

Ström borde haft med tejpen.
Citera
2021-10-24, 15:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tror inte kvinnan sett inslaget, "Hon vet dock genom sin bror att han framträtt i TV".

Ström borde haft med tejpen.

I vilket syfte borde han det? Ålandskvinnan hade ju redan identifierat SE som kund i sin butik genom bilder i Expressen. Så på så sätt kan man säga att SEs mediastrategi var en fullträff.

Skulle Ålandskvinnan "dubbelidentifiera" SE genom att titta på inslaget? Vad skulle vara syftet?
Citera
2021-10-24, 15:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
I vilket syfte borde han det? Ålandskvinnan hade ju redan identifierat SE som kund i sin butik genom bilder i Expressen. Så på så sätt kan man säga att SEs mediastrategi var en fullträff.

Skulle Ålandskvinnan "dubbelidentifiera" SE genom att titta på inslaget? Vad skulle vara syftet?
Ja hennes iakttagelser och vittnesmål verkar onekligen peka på att det var SE, så tejpen var nog överflödig. Intressant med hans reaktion, lite prov på hans Mr Hyde-sida i så fall.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-24 kl. 15:57.
Citera
2021-10-24, 15:55
Medlem
Om Lisbet Palme levt den 10 juni 2020 så tror jag inte att man hade pekat ut SE som gm.
Det finns nog en hel hel del man kan säga om Lisbet Palmes vittnesmål men hon höll fast vid sitt utpekande av CP genom två stycken rättegångar.

Dessutom vid rättegångarna var det Christer Pettersson skuld som skulle avgöras inte Skandiamannens skuld eller Christer Anderssons eller Victor Gunnarssons osv.
Citera
2021-10-24, 16:00
Bannlyst
Citat:

Den där Håkan Ström borde ha gjort väldigt mycket.
Citera
2021-10-24, 16:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja hennes iakttagelser och vittnesmål verkar onekligen peka på att det var SE, så tejpen var nog överflödig. Intressant med hans reaktion, lite prov på hans Mr Hyde-sida i så fall.

Så polisen skulle tagit med sig bandet med SE och visat för Ålandskvinnan i syfte att elda på hennes fantasier lite till? Är det rätt uppfattat av mig?

Blir det inte lite som Oraklet på Delfi då? Henne drogade man väl också för att få något ur och sedan tolkade Översteprästerna det hela. N Linder tog sig lite rollen som Ålandskvinnans uttolkare, det får man ge honom, men blev det så bra egentligen?

Varför skulle polisen vara intresserad av att göra detta med VHS-banden? Hur skulle det gynna själva utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in