2021-10-24, 13:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det enda du har bevisat med ditt lösryckta exempel från din ”släkting” är att hus är en förbrukningsvara och inte en investering.

Fastigheter dock, är en annan sak.

Troligen fick han sin tomt gratis (eller nästintill), eller hur?

Det låter för övrigt extremt dyrt med 55 tusen för att bygga ett hus på 50-talet, jag ifrågasätter det priset lite grann.
Nej, jag har länkat pris från hemnet. Den informationen borde du väl kunna ta in.

Jag har här inte uttalat mig om investering kontra förbrukning. (Det är i sig ganska enkelt men det skär ihop i skallen på så många om jag skriver det. Det är inte heller vad diskussionen handlar om).

Här har du en graf på nominella villa-priser i Sverige.
Du kan ju mäta själv vid 1957. Jag tycker grafen snarare indikerar 100 kSEK. Men det kan nog vara så att släktingen underskattade kostnaderna, eller missade att ta med en del kostnader. Eller så lyckades han bygga väldigt billigt.
https://4.bp.blogspot.com/-2lr6Pt9FFG8/WQSLh5G4xEI/AAAAAAAArd0/eGS6L4DiAPg6SsQGWKBZZtO6pdoxgAsIwCLcB/s1600/villapriser_1952-2016.pn

Om vi skall räkna med 100 kSEK är nog 1.7 MSEK nu ren förlust. Speciellt eftersom vi måste räkna in en hel del kostnader under åren för förbättringar.
2021-10-24, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns ingen logik, ingen förklaring. Det finns inget att förstå i det du skriver.

Du behöver förklara.

Är det så att producenter bara står handfallna när vinsterna stiger?

Eller är det som i platt-TV fallet att dom ökar produktionen för att grabba åt sig av vinsterna innan någon konkurrent gör det.

Min uppfattning är att producenter för bostäder följer precis samma logik som i resten av världen. Stiger marginalerna ökar dom produktionen för att gramma så mycket som möjligt av vinsterna, innan efterfrågan är mättad och priserna faller tillbaka.

Är det fel?
Mekanismen och tidsaspekten är väldigt annorlunda för TV-apparater och bostäder. Marknaden hinner inte ifatt med bostäder lika enkelt som de kan hinna ifatt med TV-apparater (vilket just nu också är utmanande pga halvledarbristen mm). Sen blir det ganska löjligt när du byter ämne tvärt och börjar försöka läxa upp folk i ditt nyss påhittade nya ämne. Som ingen i tråden före dig ens har nämnt Försök håll dig till trådens ämne i stället.
2021-10-24, 13:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Priserna på bostäder har inte alls "i bästa fall" följt lönerna. Här är kurvan, Sveriges fastighetspriser har stigit dubbelt så snabbt som lönerna sedan 1992. i princip alla svenskar har tjänat mer på sitt boende sedan 1992 är på att jobba.
https://i.redd.it/ojqvsshiwcx11.png
Du kan ingenting om detta ämne och är troligen FBs största dyngspridare.
Det du tar med där är senare producerade hus med högre standard och större bostadsyta.

Förstår du verkligen inte det.
2021-10-24, 13:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är ju en annan femma, familjens cash flow, det är ingen som lever på sin bostad.
Nyss påstod du att det var precis det man kunde göra.
2021-10-24, 13:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du glömmer att människor får låna mindre vid högre räntor.
Självklart har räntorna haft störst effekt.
Att efterfrågan spelar in är väl ganska självklart, inget efterfrågan inga köpare.

Högre räntor handlar inte om en krasch för att människor inte kan betala utan att bankerna drastiskt lånar ut mindre..
Så länge panten följer med KPI så går det bra att låna upp till ränta.

Stiger räntan kommer bankerna fixa realräntelån där amorteringen kommer bero på hur väl panterna följer KPI.

Och gör inte bankerna det kommer någon "bolåneutmanare" att göra det. Och då kommer alla kunder rusa dit och då måste bankerna införa det.

Inte särskilt svårt att inse att de blir så.
2021-10-24, 13:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, jag har länkat pris från hemnet. Den informationen borde du väl kunna ta in.

Jag har här inte uttalat mig om investering kontra förbrukning. (Det är i sig ganska enkelt men det skär ihop i skallen på så många om jag skriver det. Det är inte heller vad diskussionen handlar om).

Här har du en graf på nominella villa-priser i Sverige.
Du kan ju mäta själv vid 1957. Jag tycker grafen snarare indikerar 100 kSEK. Men det kan nog vara så att släktingen underskattade kostnaderna, eller missade att ta med en del kostnader. Eller så lyckades han bygga väldigt billigt.
https://4.bp.blogspot.com/-2lr6Pt9FFG8/WQSLh5G4xEI/AAAAAAAArd0/eGS6L4DiAPg6SsQGWKBZZtO6pdoxgAsIwCLcB/s1600/villapriser_1952-2016.pn

Om vi skall räkna med 100 kSEK är nog 1.7 MSEK nu ren förlust. Speciellt eftersom vi måste räkna in en hel del kostnader under åren för förbättringar.

Samma graf som du länkade visar ju att priserna har nästan tredubblats realt mellan 1950 och 2016, och vi vet ju vad som har hänt med villapriserna sedan 2016 tills idag.

Normalläget är ju att villapriserna skulle hålla sig ungefär +/- 0 över lång tid. Allt annat är ohållbart.

Från grafen kan man ungefärligt utläsa att bubblan börjar någonstans tidigt 2000-tal.

Varför länkar du grafer som motsäger dina egna teser?
2021-10-24, 13:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är full med skit.

Räntorna som sänkts har skickat upp tillgångspriserna i stratosfären och hyrorna har hängt med uppåt.
Jag är full med fakta och logik. Sådant brukar du kalla skit.

Fastighetsbolaget måste räkna med en räntesänkning som kostnadssänkande och då skall hyran sänkas.
Men det som drivit upp hyrorna är vanliga kostnadsökningar. Vatten avlopp renhållning, lönekostnader. Och naturligtvis hyreshöjningar när det kommer dit hantverkare och renoverar upp bostaden. Det sista är inte billigt.
2021-10-24, 13:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Normalläget är ju att villapriserna skulle hålla sig ungefär +/- 0 över lång tid. Allt annat är ohållbart.
Om räntan sjunker med typ åttio procent, så ökar såklart priserna på bostäder lite åt motsvarande.

Man tittar inte på vad en lägenhet eller ett hus kostar, man tittar på kostnaden.
2021-10-24, 13:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om räntan sjunker med typ åttio procent, så ökar såklart priserna på bostäder lite åt motsvarande.

Man tittar inte på vad en lägenhet eller ett hus kostar, man tittar på kostnaden.

Jag menade förstås realt.

Och det är bara i dagens "nya ekonomi" som man bara räknar på månadskostnaden för ett hus.
2021-10-24, 13:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag menade förstås realt.

Och det är bara i dagens "nya ekonomi" som man bara räknar på månadskostnaden för ett hus.
Man har alltid tittat på vad kostnaden blir. Köpte första lägenheten 1985.
2021-10-24, 13:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag vet också att många utökar sina lån för konsumtion, det får vara upp till dem. Jag och min fru har sagt att vi inte ska göra det, vi har ca 5 miljoner i lån och det räcker gott å väl.
Det med att folk lånar upp har ältats mycket tidigare i tråden. Alla mätningar visar att det folk lånar upp till är renoveringar/förbättringar.

Sedan går det hitta någon enstaka som lånar till aktieköp och till bilköp.
2021-10-24, 13:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Det med att folk lånar upp har ältats mycket tidigare i tråden. Alla mätningar visar att det folk lånar upp till är renoveringar/förbättringar.

Sedan går det hitta någon enstaka som lånar till aktieköp och till bilköp.

Må så vara, jag har inte koll på hur statistiken ser ut där. Dock så tycker jag att lån till värdepappershandel är helt ok, så länge det är med ett långsiktigt perspektiv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in