2021-10-23, 16:19
Har du kollat bakfickan?
Citera
2021-10-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Man kan ju starta om valfri mobil bara genom att titta/lära sig på ett youtubeklipp.
Ja att starta om en mobil är ju en jävlig bedrift i detta fall...

Helvete vad kvalitén på det här forumet har sjunkit under åren.
Citera
2021-10-23, 22:05
Bannlyst
Låser du mobilen och sedan har en bra kod, så finns inget att oroa sej för. Ett tips är att använda ansikingeninngäning, då slipper man hålla på och flippar med koder.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltpeter-gbg
Hej !

Tappade mobilen igår kväll. Har ringt till SEB och spärrat bank id.

Enligt SEB är man skyldig att göra det.

Har 6 siffrig PIN kod som låser på 10 sekunder.

Några andra åtgärder man bör vidta i detta läge?

Funderar på att inte längre ha bank id på mobilen, bara på datorn. Hur gör ni andra? Det är andra gången jag har tappat mobilen.

Andra tips för att inte riskera bli av med pengar.

Med vänlig hälsning,

SALTPETER
Citera
2021-10-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Vem fan är så dum att man gör bankaffärer på mobil? ts GER JU EN AV ANLEDNINGARNA TILL ATT DET ÄR HELT IDIOTISKT.
Android och iOS är ju generellt säkrare än Windows och andra "vanliga" OS.
Citera
2021-10-24, 07:23
Medlem
DamnDiddies avatar
En obehörig har faktiskt köpt mat med mitt bank-id, på nån restaurang-app, en gång..

I en helt annan stad långt bort...fick en faktura på typ 250spän, minns inte exakt..

Men det var typ 3-4 år sedan.. Men jag blev jävligt förbryllad!
Citera
2021-10-24, 07:53
Medlem
Citat:
Vem fan är så dum att man gör bankaffärer på mobil? ts GER JU EN AV ANLEDNINGARNA TILL ATT DET ÄR HELT IDIOTISKT.

Funderar på att bara göra bankaffärer på dator framöver. Den tappar jag inte lika ofta. Har faktiskt aldrig blivit av med datorn. Då kör man tydligen med Bank id med kort och kortläsare som man stoppar in i datorn. Då gäller det att man orkar ta med sig kortet varje gång man lämnar datorn...
Citera
2021-10-24, 08:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Alla ställen accepterar inte bank-id på fil utan man måste ha mobilt bank-id. Till exempel min egen bank. Förbannad gick jag in på min bank och fråga vem fan är så dum att man gör sina bankärenden på mobilen?

Att många förlägger sina mobiler är bara en konsekvens man kan räkna ut i förväg om man inte är helidiot.
Sannolikheten för att slå fel siffra ökar med liten skärm, sannolikheten för att slå fel nummer ökar med touchscreen osv osv.

Att vara intelligent i denna omgivning av idioter är verkligen ett kors att bära.
Citera
2021-10-24, 09:56
Medlem
Citat:
Alla ställen accepterar inte bank-id på fil utan man måste ha mobilt bank-id. Till exempel min egen bank. Förbannad gick jag in på min bank och fråga vem fan är så dum att man gör sina bankärenden på mobilen?

Att många förlägger sina mobiler är bara en konsekvens man kan räkna ut i förväg om man inte är helidiot.
Sannolikheten för att slå fel siffra ökar med liten skärm, sannolikheten för att slå fel nummer ökar med touchscreen osv osv.

Att vara intelligent i denna omgivning av idioter är verkligen ett kors att bära.
Om du är korkad nog att ha 1234 som kod på din mobil förtjänar du att bli blåst. Har du något jobbigare än det kommer de inte in i mobilen och du kan då inte bli blåst.

Fast du kanske har 1234 som kod på bankkortet också och sen beklagar dig över att bankkort är osäkra?
Citera
2021-10-24, 10:33
Medlem
ingenios avatar
Håller med tidigare personer i tråden: Är man så j-vla dum så att man gör bankärenden på mobilen - eller ens har ett mobilt bank-ID, Swish o.s.v. på luren - så får man skylla sig själv. Nu verkar det ha varit ett sifferlås i det här fallet, men om man t.ex. har en Android-telefon med mönsterigenkänning så är det ju ofta lätt att se mönstret fysiskt i form av fett-streck eller liknande som lämnats kvar på skärmen. Noll säkerhet.

För att inte tala om risken att råka ut för en klan av bruschor som omringar dig på stan och tvingar av dig allt du äger via telefonen.

Att folk går omkring med hela sina liv och förmögenheter i fickan är bannemig otroligt. Ännu sjukare är att de väljer en bank utan bankkontor och kontanthantering, som SEB.

Det är snart dags att byta ut min 5 år gamla lur - mot en en dumbphone. Finns en bra tråd om dumbphones här på FB. Tar de sedan bort bank-ID på fil så kommer jag i första hand att gå in på bankkontoret och göra affärerna där. När inte ens detta längre går längre får man väl köpa en billigare smartphone som man bara har hemma, inlåst i ett kassaskåp typ.
Citera
2021-10-24, 11:01
Medlem
Skaffa ingen ny smartphone. Prova med att vara utan så skall du se att det går alldeles utmärkt. Själv har jag en enkel mobiltelefon för att kunna ringa nödsamtal. Alla bankärenden hanteras hemma via dator. Swish och annat "elände" klarar du dig utan. Kort eller kontanter räcker länge än.
Citera
2021-10-24, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Håller med tidigare personer i tråden: Är man så j-vla dum så att man gör bankärenden på mobilen - eller ens har ett mobilt bank-ID, Swish o.s.v. på luren - så får man skylla sig själv. Nu verkar det ha varit ett sifferlås i det här fallet, men om man t.ex. har en Android-telefon med mönsterigenkänning så är det ju ofta lätt att se mönstret fysiskt i form av fett-streck eller liknande som lämnats kvar på skärmen. Noll säkerhet.
Vad jag kan minnas kan du inte använda sifferlås med BankID. Den kräver antingen biometriskt eller kod.
Citera
2021-10-24, 11:55
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Vad jag kan minnas kan du inte använda sifferlås med BankID. Den kräver antingen biometriskt eller kod.

Jag syftade på upplåsningen av själva telefonen. Aj-fånar brukar ha sifferlås, men ej Android-lurar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in