Citat:
Ursprungligen postat av
ingenio
Håller med tidigare personer i tråden: Är man så j-vla dum så att man gör bankärenden på mobilen - eller ens har ett mobilt bank-ID, Swish o.s.v. på luren - så får man skylla sig själv. Nu verkar det ha varit ett sifferlås i det här fallet, men om man t.ex. har en Android-telefon med mönsterigenkänning så är det ju ofta lätt att se mönstret fysiskt i form av fett-streck eller liknande som lämnats kvar på skärmen. Noll säkerhet.
För att inte tala om risken att råka ut för en klan av bruschor som omringar dig på stan och tvingar av dig allt du äger via telefonen.
Att folk går omkring med hela sina liv och förmögenheter i fickan är bannemig otroligt. Ännu sjukare är att de väljer en bank utan bankkontor och kontanthantering, som SEB.
Det är snart dags att byta ut min 5 år gamla lur - mot en en dumbphone. Finns en bra tråd om dumbphones här på FB. Tar de sedan bort bank-ID på fil så kommer jag i första hand att gå in på bankkontoret och göra affärerna där. När inte ens detta längre går längre får man väl köpa en billigare smartphone som man bara har hemma, inlåst i ett kassaskåp typ.
Överväger dumlur själv. Gör kanske 3 sökningar på internet i månaden. Plus varken swish (folk kan betala mig, men jag kan inte betala med swish) eller internetbank på mobil.