2021-10-22, 07:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Någon i tråden som har erfarenheter av att "hota" att byta till annan leverantör om man inte får behålla sitt pris/eller lägre? Brukar de vara medgörliga?
Bra fråga. Jag hade Fortum fram tills nyligen. Jag tog kontakt med Fortum och skickade ett erbjudande från Vattenfall (3 års fast pris). Jag frågade om Fortum kunde ge lika bra eller bättre. Då fick jag till svar att de inte kunde det men jag uppfattade att Fortum faktiskt hade räknat/bedömt erbjudandet från Vattenfall.

(Sedan slutade det ändå med att jag tecknade 5 års fast pris hos Göteborg Energi - varken Fortum eller Vattenfall erbjuder 5 år.)
Senast redigerad av Madagascar 2021-10-22 kl. 07:17.
Citera
2021-10-22, 22:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte värt det skulle jag säga...

Ofta kan man få rabatt på månadsavgift genom att byta. Jag tror vattenfall erbjuder detta. Testa att "hota" din nuvarande leverantör med att byta till Vattenfall ifall du inte får motsvarande låga månadsavgift av dem.

Själv har jag lyckats förhandla bort månadsavgiften helt. Har varit kund länge och sa att om dom inte tar bort avgiften så byter jag bolag och så har jag haft sedan dom införde den idiotiska månadsavgiften.
Citera
2021-10-22, 22:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Berit
Sedan jag flyttade från en lgh till en annan lgh så har min elförbrukning mer än fördubblats. Från ca 150 kwh till ca 350 kwh. Kan någon hjälpa mig förstå varför.

I nya lägenheten har jag följande som inte fanns där jag bodde innan:

- Golvvärme i badrummet. Badrummet är ungefär 6,5 kvadrat.
- Separat Kyl och frys. Tidigare hade jag en kombinerad kyl och frys.

Är detta en rimligt? Att en lgh på 55 kvadrat ska dra 4200 kwh per år?

Tror golvvärme drar väldigt mycket. Sen beror det på hur gamla din kyl och frys är i din nya lägenhet? Är dom av äldre modell så drar dom säkert mer. Huset kanske är äldre också?
Citera
2021-10-22, 22:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Vad fick ni för kWh-pris under februari månad om ni dividerar fakturabeloppet med antalet kWh?

Själv landade jag på 1.61kr/kWh (elområde 4 - årsförbrukning 11-12000kWh)

Ange gärna i vilket elområde ni bor i och total antal kWh/år samt om ni kör rörligt/fast kWh.

Jag förmodar att du bor i villa med den förbrukningen? Vad har du för uppvärming?
Inte kul att gynna elbolagen i dessa tider.
Själv så eldar jag just för att slippa ge elbolagen pengar samt att jag investerade i ny luftvärmepump.
Föregående ägare hade en förbrukning på 13000 kWh per år. Jag är nere i 4200 kWh per år men det är tack vare att jag eldar så mycket och inte använder el elementen samt investeringen i luftvärmepumpen. Så det gäller att se över sin uppvärming.
Citera
2021-10-23, 01:01
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag förmodar att du bor i villa med den förbrukningen? Vad har du för uppvärming?
Inte kul att gynna elbolagen i dessa tider.
Själv så eldar jag just för att slippa ge elbolagen pengar samt att jag investerade i ny luftvärmepump.
Föregående ägare hade en förbrukning på 13000 kWh per år. Jag är nere i 4200 kWh per år men det är tack vare att jag eldar så mycket och inte använder el elementen samt investeringen i luftvärmepumpen. Så det gäller att se över sin uppvärming.

Villa, 190m2. Bergvärme. Betalade 82 öre i september för el. In alles ca 2,28kr/kWh. Gjorde av med 1208kWh, varav ca 400kWh gäller elbilsladdning (hade inte elbil när jag skrev mitt förra inlägg. Årsförbrukningen har stigit med ca 5100kWh med elbilen)
Senast redigerad av Gothenburger 2021-10-23 kl. 01:19.
Citera
2021-10-23, 10:36
Medlem
Driftstopps avatar
Gjorde jag bort mig att vintersäkra elen på
100öre kw ? Det pendlar ser jag på börsen mellan 40-289 öre kw per dag.

Men vintern har inte kommit än..
Om vi får 20 minus eller 5 minus vet man ju inte. Men är det bra att göra detta.

Alla säger att elen blir as dyr i vintern.
Citera
2021-10-23, 13:02
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Berit
Sedan jag flyttade från en lgh till en annan lgh så har min elförbrukning mer än fördubblats. Från ca 150 kwh till ca 350 kwh. Kan någon hjälpa mig förstå varför.

I nya lägenheten har jag följande som inte fanns där jag bodde innan:

- Golvvärme i badrummet. Badrummet är ungefär 6,5 kvadrat.
- Separat Kyl och frys. Tidigare hade jag en kombinerad kyl och frys.

Är detta en rimligt? Att en lgh på 55 kvadrat ska dra 4200 kwh per år?

Låter orimligt mycket för 55 kvadrat!

Helt klart är kylen och Frysskåpet en stor orsak till ökningen, två kompressorer och stora skåp, är dom dessutom mer än 10 år drar dom mycket , först på senare år som man energideklarerat vitvaror på rätt sätt.
Fick själv en ny kombiskåp Kyl/Frys och det märks tydligt på elräkningen ! Den gamla var 15 år.

Elektrisk golvvärme drar självklart mycket ström. är det dessutom slarvigt gjort med dålig eller obefintlig isolering under värmeslingorna går värmen ner i betongvalvet där den inte gör någon nytta utan bara ökar förbrukningen.
Stäng av golvvärmen och installera en handdukstork modell större , eller om det går ett elelement avsett för badrum.
Citera
2021-10-23, 20:18
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Gjorde jag bort mig att vintersäkra elen på
100öre kw ? Det pendlar ser jag på börsen mellan 40-289 öre kw per dag.

Men vintern har inte kommit än..
Om vi får 20 minus eller 5 minus vet man ju inte. Men är det bra att göra detta.

Alla säger att elen blir as dyr i vintern.
Tre vintermånader fast pris till 100 öre per kwh?? Ja det låter dyrt.

Jag tecknade 5 år fast pris till 53.50 öre per kWh.
Citera
2021-11-04, 14:01
Medlem
Hade fastpris i 2 år på 35 öre per kw.
Hotade fortum att byta då de försökte sätta mig på 100 öre. De vägrade ta bort månadsavgiften då ”jag redan haft ett bra pris”. Sa åt killen att de inte till deras förtjänst att jag band upp mig på ett pris i 2 år och ska inte påverka framtida utfall.
Bytte till Bixia dock via Ica nu får testa de.
Citera
2021-11-09, 12:45
Medlem
Sinraths avatar
Vad är klokt att göra i nuläget om jag vill byta då mitt gamla avtal gått ut precis? Ligger på 130 öre/kwh med månadsavgift på 40kr om jag kör vidare med deras automatiska rörliga förslag. Ingen bindningstid kvar. Årsförbrukning ligger på 2224 kwh. Bor i lägenhet och räknar nog med att flytta inom något/några år. Som jag förstått det så ligger priserna högt nu så varken fast eller rörligt verkar inte särskilt gynnsamt?

Kollar både på elskling och elpriskollen som bägge rekommenderar Cheap Energy och Svealands Elbolag högst upp på 1-2 års fast pris med 123 och 125 per kwh respektive utan månadsavgift förutom Svealands som har en 9.60 per kwh årsavgift. Det är väl bara att ta det billigaste då? Vad för problem kan man förvänta sig om bolag som inte har massa bra omdömen nödvändigtvis?
Senast redigerad av Sinrath 2021-11-09 kl. 13:19.
Citera
2021-11-15, 03:41
Medlem
Heh känns lite galet med folk som pratar om 60 öre/kwh som väldigt dåligt, men det beror väl på var man bor.

Jag ska flytta vid årskiftet och bor i halland, dvs SE4, och det absolut billigaste jag kan hitta är typ 95 öre/kwh. Det är en liten etta på 28 kvm. Det som kommer ta mest el är nog datorn (ingen tv, tvättmaskin, diskmaskin) och kommer behöva köpa en kylbox eller liknande (lgh har bara kylskåp) så elförburkningen förväntas inte vara hög.

Kommer vara första gången jag bor själv så har inte varit tvungen att hitta elleverantör förut.

Lite frågor;
- Är kundkraft bra? Vissa verkar gilla dem, medan andra säger att det finns bättre/billigare alternativ. Men också sett folk säga att i en sån liten lgh så spelar det knappt roll?
- Är nattuggla som jobbar eftermiddag och är alltså mer vaken på kväll/under natt än på morgonen. Så timpris hade kanske passat bättre, då elpris sjunker rätt bra på natten?
Senast redigerad av mindgimmet 2021-11-15 kl. 03:46.
Citera
2021-11-26, 20:47
Medlem
Elpriset för privatpersoner

Elen har blivit ganska dyr. Och det finns en del olika tips på kort och lång sikt.
Men vad fungerar bäst privat ekonomiskt? Det dyker upp tips om att man ska
tvätta och köra diskmaskinen på natten. Visst, elpriset på börsen är lägst på natten.
Men har man rörligt pris så har man månadens snittpris så man sparar inte krona.
Möjligen förlorar man värmeeffekten om man styr temperaturen över dygnet så det kanske
är en förlust. Solceller är kanon om man kan men är en investering. Vad kan man göra med
"smart" teknik, vad ger mest bang for the buck för att hantera elpriset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in