2021-01-08, 12:59
Medlem
Dubbel så hög elräkning - hur vet jag om avtalet är dåligt?

Har flyttat till ny lägenhet, elräkningen är dubbel så hög i den nya lägenheten och då är den nya lägenheten dessutom mindre storlek. Hur ser jag om jag har dåligt avtal? jag gjorde inget val själv utan blev automatiskt tilldelad. Kan man byta till vilken elleverantör man vill? t ex samma som jag hade i förra boendet. Vill ha så billigt som möjligt.
Citera
2021-01-08, 13:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forum2018
Har flyttat till ny lägenhet, elräkningen är dubbel så hög i den nya lägenheten och då är den nya lägenheten dessutom mindre storlek. Hur ser jag om jag har dåligt avtal? jag gjorde inget val själv utan blev automatiskt tilldelad. Kan man byta till vilken elleverantör man vill? t ex samma som jag hade i förra boendet. Vill ha så billigt som möjligt.

Du har troligen ett s.k anvisningsavtal. Dessa är riktigt dåliga, då de är väldigt dyra. Självklart ska du teckna ett elavtal. Jämför priser här och teckna det billigaste: https://www.elskling.se/
Citera
2021-01-08, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du har troligen ett s.k anvisningsavtal. Dessa är riktigt dåliga, då de är väldigt dyra. Självklart ska du teckna ett elavtal. Jämför priser här och teckna det billigaste: https://www.elskling.se/

Vilken typ av avtal ska jag välja? rörligt pris, fast pris eller mix? kan ingenting om sånt här

hur vet jag vilka som är billigast?
Citera
2021-01-08, 13:12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forum2018
Vilken typ av avtal ska jag välja? rörligt pris, fast pris eller mix? kan ingenting om sånt här

hur vet jag vilka som är billigast?

Rörligt är generellt billigast. Det är som bolån - rörlig ränta är billigast, men fast ränta ger tryggheten att du vet ditt pris. Så kör du på rörligt. Billigast är de med lägst pris per kwh, vilket du får fram via ex elskling.
Citera
2021-01-11, 21:54
Medlem
Som ny husägare varför är elfakturan så kryptisk?

Hade 1175kwh i december och på fakturan ser det ut som att jag betalar för den 3 gånger.

Totala fakturan blev 2095 kr

http://www.bilddump.se/bilder/20210111215236-46.162.64.153.jpg

Jag vet ju inte om detta är dyrt eller bra.
Citera
2021-01-11, 23:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Hade 1175kwh i december och på fakturan ser det ut som att jag betalar för den 3 gånger.

Det är olika delar du betalar för, du betalar bla för strömmen du förbrukar, du betalar för att strömmen ska levereras hem till dig, energiskatt sen betalar du 2 fasta avgifter också.

Med den förbrukning du har så bör du absolut kolla runt vad andra bolag tar, kostnaderna som rör elnätet kommer du inte ifrån däremot kan du påverka elpriset.
Citera
2021-01-11, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Alla som betalar el betalar dels till elnätsägaren och sedan till elbolaget, i detta fall är det samma bolag men det är ändå uppdelat på fakturan då det är skilda delar.
Elnätsägarens kostnader kommer du inte ifrån, de är vad det är beroende på var du bor.
De fasta kostnader du kan ändra är beroende på hur många ampere huvudsäkringen är på, vanligast 16A.

Först har du den fastna månadskostnaden på 146,25kr, sedan har du elöverföringskostnaden på 60.30 öre per kWh, dvs 708,52kr, sedan så ska du betala energiskatt på 44,13 öre per kWh, dvs 518,48kr.

Efter detta så har du elbolagets avgifter. Elbolaget är det bolag du som kund kan gå in på t.ex. elskling.se och hitta något annat valfritt elavtal och välja rörligt eller binda dig på något eller flera år.
Denna del är den enda del som du själv kan påverka i någon större grad.
Ofta när man kör via elskling.se eller liknande sidor så brukar man få årskostnader och andra avgifter gratis, dvs du betalar bara för förbrukningsavgiften.

Att du ser tre olika på samma "1175kWh" beror på att alla de tre kostnaderna är baserade på hur mycket du har använt. Elnätskostnad*1175 +skatt*1175 +elbolag*1175.

Vill du förstå totalkostnad i huvudet för den rörliga kostnaden så kan du ju plussa på alla öresavgifter och ta DET gånger 1175, dvs (0.603+0,4413+0,5633 = 1.6076kr/kwH) *1175 = 1888,93, vilket är exakt den summa du får på din bild om du slår ihop de rörliga avgifterna.

Vad du SKA göra är att gå in på t.ex. elsking.se och byta elavtal(elbolag) och få ner iaf den kostnaden för framtiden. Jag vet inte var du bor men där jag bor så kan jag komma ner på runt 12 öre/kWh i rörlig kostnad just nu, och då är det ingen årsavgift där heller.
Kom ihåg dock att då du har rörligt nu så har du säkert iaf en månads uppsägningstid.
Senast redigerad av smurfrunner 2021-01-11 kl. 23:43.
Citera
2021-02-26, 12:08
Medlem
Nu kommer elnätsbolagen höja elnätspriserna kraftigt efter ny dom. Mitt elnätspris blev mer än dubbelt så dyrt på bara några år. Sedan sänkte mitt elnätsbolag mitt elnätspris något men nu ska de alltså höja det igen.

Vad är det för korruption i Sverige när elnätsbolagen får höja lite hur de vill?
Citera
2021-03-13, 23:42
Medlem
Gothenburgers avatar
Vad fick ni för kWh-pris under februari månad om ni dividerar fakturabeloppet med antalet kWh?

Själv landade jag på 1.61kr/kWh (elområde 4 - årsförbrukning 11-12000kWh)

Ange gärna i vilket elområde ni bor i och total antal kWh/år samt om ni kör rörligt/fast kWh.
Citera
2021-03-16, 22:14
Medlem
Thelonegunmans avatar
Rörliga elpriser är just nu sjukt höga (runt 65 öre kwh) för det billigaste avtalet och endast 37 kwh för fast. Läge att byta eller kommer elpriset att sjunka som en sten till sommaren? Ser avtal där man bara binder sig 3 månader åt gången.
Citera
2021-03-22, 08:39
Medlem
Ellevio ändrar från en faktura till två fakturor nu-förstår inte riktigt logiken. Vi köper el från ett annat företag men betalar nätavgiften till ellevio. Så nu blir ström uppdelat till 3 fakturor?
Från Ellevios sida:

Citat:
Tidigare har du fått din elkostnad från Ellevio och Fortum på en och samma faktura. Från och med april 2021 kommer du att få en faktura för elnätet och en faktura för elen du använt.

En gång i tiden var Ellevio och Fortum ett men sedan några år tillbaka är vi två olika bolag. Våra verksamheter har sedan dess tagit steg för steg för att skiljas åt och nu har vi kommit till sista anhalten. Vi kommer inte längre dela faktureringssystem. Det betyder att du från och med den 1 april kommer få en faktura från ditt elhandelsföretag för elen du använt och en faktura från oss för elnätet och leveransen av elen hem till dig.
Citera
2021-03-25, 13:07
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Ellevio ändrar från en faktura till två fakturor nu-förstår inte riktigt logiken. Vi köper el från ett annat företag men betalar nätavgiften till ellevio. Så nu blir ström uppdelat till 3 fakturor?
Från Ellevios sida:
Du kommer fortsättningsvis fortfarande få två fakturor. En från elnätsföretaget (Ellevio) och en från elhandelsföretag (de du köper elen av).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in