Citat:
Ursprungligen postat av
ajnoshort
Det här är en ren spekulation, men jag tror att polisen ville visa upp en bil. TSL hade naturligtvis inte resurser att själva skaka fram exakt bilmodell. Så en möjlighet är att hela artikeln är ett samarbete mellan BJ och myndigheten. Och därför finns det extremt få uppgifter om vittnesmålet i artikeln, t ex inte tid på dygnet eller om hunden var med. Typ: vi söker en person med en sådan här bil och som hade lokalkännedom. Tiden är ju särskilt viktig för att avgöra om HA eller mötespersonen var lediga precis vid det klockslaget.
Jag tycker alltid det är jobbigt när information som är viktig saknas.
När information saknas är det svårt att göra en ordentlig bedömning. Det fattas en hel del som jag skulle velat vara med i artikeln.
* Satt killen kvar i bilen och Helena stod utanför? Då kan det ha varit som jag skrev ovan, ett "oskyldigt" prat mellan två som kände varandra, som såg varandra och stannade för att byta några ord.
* Stod båda utanför bilen, så lutar det kanske åt att möjligheten finns att de stämt träff - och Helena inte ville "skylta" med det inför familjen.
* Satt båda i bilen, så skulle det ha kunna varit att de varit någonstans tillsammans, de satt och pratade en stund innan Helena gick hem (och ingen i hennes familj - föräldrarna? - fick veta det).
* Som du påpekat, vilken tid på dagen var det? Var det på dagen eller kvällen under en ev. hundpromenad? Var det på natten och hon kanske hade stämt träff med någon?
* Under hur lång tid såg dessa vittnen Helena och killen med bilen?
Osv.
Jag tror så här. Om polisen inte har gått ut och efterlyst denne kille med bilen igen efter -93, så tror jag att att a) de vet vem han är, b) de ser honom inte som intressant i fallet.
Nu kan det vara så att de fått reda på vem han är och har honom som misstänkt eller inblandad på något sätt, men vill hålla det utanför allmänhetens vetskap. Men hade det fortfarande viktigt för polisen, så borde de ha nämnt honom och bilen igen (om de nu inte har gjort det, och jag har missat det. Så reservation för det).