2021-10-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Ja...det finns det.
Efter dekader av tid så är många av dessa vita/ljusbeiga som förpassats in i bilhimmelen (skrotats etc.)

Vilka bekräftelser finns det att polisundersökningen aldrig kom att omfatta alla 1500 bilar då 1992-1993?
Citera
2021-10-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
De ville ge sken av att ha information som ingen annan hade.

Kan du säga någon bit info som Bickan är först med?
Jag undrar oxå vad det blev av Bickan?
Bickan hade intressanta upplägg och planer för att lösa detta 10 000bitars pussel!
Därefter försvann Bickan som ett brev på posten!?!
Citera
2021-10-23, 18:25
Medlem
Citat:
En tråd lever sitt eget liv och styrs av vad folk för tillfället är intresserade av.
Jag skulle vilja säga att diskussionerna här är mera som under en middagsbjudning. Vi pratar om ett intressant samtalsämne och när det blir en ny dag, ny helg, osv, så tillkommer personer som inte hört vad som sagts tidigare. Eftersom vi alla är anonyma så kan vem som helst som tillkommer ha ny intressant informat, bara de får lite bakgrundsinfo och hjälp av de som varit med förr.
Att förolämpa och ifrågasätta personer som tillkommer är bara ett sätt att skrämma iväg och avvisa människor som kanske vet något långt därbak i medvetandet, men ännu inte vet var det passar in.
Ödmjukhet är ett bra verktyg i det här arbetet.
Citera
2021-10-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Vilka bekräftelser finns det att polisundersökningen aldrig kom att omfatta alla 1500 bilar då 1992-1993?
Joo...Det dök upp någon uppgift här i tråden nyligen där KF bekräftade att bilen var skrotad.
Citera
2021-10-23, 18:40
Medlem
Citat:
Joo...Det dök upp någon uppgift här i tråden nyligen där KF bekräftade att bilen var skrotad.
Jo, fast det gällde bilen som CL hade tillgång till. Vilket bilmodell det var har inte avslöjats.
Det finns ingen uppgift som jag känner till om att bilen vid mötet flera månader före försvinnandet har varken identifierats eller undersökts.

95 procent av alla diskussioner här inne handlar om uppgifter som polisen inte vill släppa. Vore nog bra om fler uppgifter kom ut så att detektiven allmänheten fick möjligheter att hjälpa till.

Att inte berätta vilka bilar CL hade tillgång till hindrar mer än det hjälper tänker jag.
Citera
2021-10-23, 19:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Det här är en ren spekulation, men jag tror att polisen ville visa upp en bil. TSL hade naturligtvis inte resurser att själva skaka fram exakt bilmodell. Så en möjlighet är att hela artikeln är ett samarbete mellan BJ och myndigheten. Och därför finns det extremt få uppgifter om vittnesmålet i artikeln, t ex inte tid på dygnet eller om hunden var med. Typ: vi söker en person med en sådan här bil och som hade lokalkännedom. Tiden är ju särskilt viktig för att avgöra om HA eller mötespersonen var lediga precis vid det klockslaget.
Jag tycker alltid det är jobbigt när information som är viktig saknas.

När information saknas är det svårt att göra en ordentlig bedömning. Det fattas en hel del som jag skulle velat vara med i artikeln.

* Satt killen kvar i bilen och Helena stod utanför? Då kan det ha varit som jag skrev ovan, ett "oskyldigt" prat mellan två som kände varandra, som såg varandra och stannade för att byta några ord.

* Stod båda utanför bilen, så lutar det kanske åt att möjligheten finns att de stämt träff - och Helena inte ville "skylta" med det inför familjen.

* Satt båda i bilen, så skulle det ha kunna varit att de varit någonstans tillsammans, de satt och pratade en stund innan Helena gick hem (och ingen i hennes familj - föräldrarna? - fick veta det).

* Som du påpekat, vilken tid på dagen var det? Var det på dagen eller kvällen under en ev. hundpromenad? Var det på natten och hon kanske hade stämt träff med någon?

* Under hur lång tid såg dessa vittnen Helena och killen med bilen?

Osv.

Jag tror så här. Om polisen inte har gått ut och efterlyst denne kille med bilen igen efter -93, så tror jag att att a) de vet vem han är, b) de ser honom inte som intressant i fallet.

Nu kan det vara så att de fått reda på vem han är och har honom som misstänkt eller inblandad på något sätt, men vill hålla det utanför allmänhetens vetskap. Men hade det fortfarande viktigt för polisen, så borde de ha nämnt honom och bilen igen (om de nu inte har gjort det, och jag har missat det. Så reservation för det).
Citera
2021-10-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
När information saknas är det svårt att göra en ordentlig bedömning. Det fattas en hel del som jag skulle velat vara med i artikeln.

* Satt killen kvar i bilen och Helena stod utanför? Då kan det ha varit som jag skrev ovan, ett "oskyldigt" prat mellan två som kände varandra, som såg varandra och stannade för att byta några ord.

* Stod båda utanför bilen, så lutar det kanske åt att möjligheten finns att de stämt träff - och Helena inte ville "skylta" med det inför familjen.

* Satt båda i bilen, så skulle det ha kunna varit att de varit någonstans tillsammans, de satt och pratade en stund innan Helena gick hem (och ingen i hennes familj - föräldrarna? - fick veta det).

* Som du påpekat, vilken tid på dagen var det? Var det på dagen eller kvällen under en ev. hundpromenad? Var det på natten och hon kanske hade stämt träff med någon?

* Under hur lång tid såg dessa vittnen Helena och killen med bilen?

Osv.

Jag tror så här. Om polisen inte har gått ut och efterlyst denne kille med bilen igen efter -93, så tror jag att att a) de vet vem han är, b) de ser honom inte som intressant i fallet.

Nu kan det vara så att de fått reda på vem han är och har honom som misstänkt eller inblandad på något sätt, men vill hålla det utanför allmänhetens vetskap. Men hade det fortfarande viktigt för polisen, så borde de ha nämnt honom och bilen igen (om de nu inte har gjort det, och jag har missat det. Så reservation för det).

Väldigt kloka tankar. vettigt resonemang.
Citera
2021-10-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Angående den vita bilen på Runstensvägen. Har polisen efter denna artikel gått ut och kommenterat detta och/eller efterlyst föraren igen? Annars måste man komma ihåg att denna artikel publicerades i maj -93, knappt ett år innan försvinnandet. Mycket kan ha hänt sedan dess; om polisen inte nämnt denna episod igen, så kan det innebära att den fått uppgifter om vem föraren av bilen var, anledning till att bilen stod där och ansett att denna händelse inte hade med försvinnandet drygt en månad senare att göra.

Det behöver inte vara något konstigt. Helena kan ha varit ute och gått med hunden - eller ensam, samtidigt som någon har varit på besök i något hem på Runstensvägen, åkt till vändplanen för att vända och köra hem, sett Helena, de har bytt några ord (eftersom de var bekanta) och därefter ha kört därifrån. Det behöver inte ha betydelse för hennes försvinnande. Men det kan också vara så. Vi vet inte.

Om händelsen setts som betydelsefull i försvinnandet, så borde detta ha tagits upp som viktigt av polisen senare än -93. Men har det gjort det? Jag kan ha missat det i så fall.
Publicerades artikeln drygt ett år INNAN försvinnande, hur går det ihop?
Om händelsen setts som betydelsefull så kan likaväl polisen hållt på detta, eller?
Citera
2021-10-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Publicerades artikeln drygt ett år INNAN försvinnande, hur går det ihop?
Om händelsen setts som betydelsefull så kan likaväl polisen hållt på detta, eller?
Heh...jag la oxå märke till detta!
Ska nog vara ”efter” tänkte jag🧐
Citera
2021-10-23, 21:42
Medlem
Citat:
Det fetade är intressant. Det tyder på att bilen kommit till återvändgränden utan att Helena var med, dvs det verkar som om vittnena beskriver någon som kommit till återvändsgränden i akt och mening att tala med Helena utom synhåll från föräldrarna.

Någon som kan visa på karta hur bilen körde på den aktuella kvällen?
Citera
2021-10-23, 21:45
Medlem
Citat:
Heh...jag la oxå märke till detta!
Ska nog vara ”efter” tänkte jag🧐
Tänkte väl så med men får inte ihop det med resten så jag tänkte jag frågar. Vill inte Dum förklara någon eller vara tyken bara få ihop det.
Citera
2021-10-23, 21:46
Medlem
Vilket nummer bodde helena och föräldrarna på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in