Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag vill göra ett matematiskt påpekande här:
du tycks mena att om det finns 1500 ljusa bilar och en sådan iakttas i maj 1992 en sådan i juni 1992 så är sannolikheten 1500^(-1) = 1/1500 att det är samma. Med den logiken skulle det sannolikheten vara 1500^(-2) = 1/2.25e8 att det är samma bil om man sett en bil vid 3 tillfällen, o.s.v.
Men felet med detta resonemang är att händelserna antas okorrelerade. De är de inte, om om en ljus bil skulle iakttagits säg 10 ggr i närheten av vändplanen skulle jag säga ett sannolikheten närmar sig 1 att det är samma bil man ser. Därmed inte sagt att just de nämnda två iakttagelserna rör samma bil.
Precis som när det gäller roulette är sannolikheten att man ser en viss ljus småbil lika stor varje gång, men det är korrekt att gäller okorrelerade iakttagelser. Jag skulle inte säga att sannolikheten är närmare 1 för tio iakttagelser nära vändplanen, det beror på hur lång tid som förflyter mellan iakttagelserna, rimligtvis.
Men det matematiska är inte vad jag vill peka på, utan hur svag beskrivningen "liten ljus bil" är. Begreppet golf-klass säger heller inte så mycket, det antyder bara att det var en bil i den storleksordningen - vilket väl är den vanligaste bilstorleken då.