2021-10-23, 07:22
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
För att dra de slutsatserna känns det som att det behövs mer information än vad vi har hittills om ett random möte.
Det där om att det skulle vara svårt att hitta, osv, som nämns förstår jag inte alls. Svårt att hitta till vad?

Mer information om Helena och övriga familjens mående och relationer kan/ vill tråden inte svara på. Åtminstone de gånger jag frågat tidigare. Övriga 50-talet Mariestadsbor är redovisade in i minsta detalj som person och socialt sammanhang.

Detta är ytterligare en omständighet som gör tråden till ett unikum in absurdum.

Kartor däremot vet många mycket om och vill dessutom gärna berätta det för världen, om och om igen.
Citera
2021-10-23, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det fetade är intressant. Det tyder på att bilen kommit till återvändgränden utan att Helena var med, dvs det verkar som om vittnena beskriver någon som kommit till återvändsgränden i akt och mening att tala med Helena utom synhåll från föräldrarna.

Tack för att du instruerade mig hur man lägger upp bilder. Här kommer artikeln:

https://ibb.co/XYfss2y

https://ibb.co/9GT35Lk

Någon bil kunnig som ser vad för typ av bil det är?
Senast redigerad av Legooo 2021-10-23 kl. 07:41.
Citera
2021-10-23, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Mer information om Helena och övriga familjens mående och relationer kan/ vill tråden inte svara på.

Precis så upplever jag det också. Som helt ovetande utan kännedom om Mariestad så har man inte en aning om hur och med vem (på vilket sätt) Helena hade relationer till de som nämns i tråden.

Eller så är jag bara dålig på att hitta i sökfunktionen.

Listan med sammanställda namn i början är dock otroligt bra. Ett jättejobb nerlagt.
Den hjälper väldigt mycket när man läser runt i tråden, dock avslöjas inget övergripande hur dom kopplas till Helena.

Citat:
Legooo:
https://ibb.co/9GT35Lk

Någon bil kunnig som ser vad för typ av bil det är?

Det är en Opel Kadett modell E
Tillverkad mellan 1984-1995
Senast redigerad av Kanaltrollet 2021-10-23 kl. 08:22.
Citera
2021-10-23, 09:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jaha, du har "på känn" att Kalla fall har kännedom om "C.L & Co" ... Saken är att CL är uppenbar efter Kalla falls insats i augusti. Har vi kanske en Sherlock i tråden?
Likt dig då, eller hur? 🤣
Nja, mer troligt en Watson? 🤔
Nu får du sluta med dina jävla diva fasoner Uggla, du är pinsam!!! 😠
Citera
2021-10-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det stod inte att de kollade 1 500 bilar. Det stod vad de hade för avsikt att göra.

1500 bilar som har och ska kollas...

"man fingranskar alla bilar av den aktuella modellen för att om möjligt, komma till någon slutsats. -Ett tidsödande arbete. Det rör sig om cirka 1500 bilar som har och ska kollas. Vi tittar också om ägaren förekommer i polisens register, om de förekommit i utredningen och om vad som eventuellt kan ha sagts"

Traditionellt polisarbete.
Finns det något som tyder på att det inte fullföljdes?
Citera
2021-10-23, 09:55
Medlem
Citat:
Och man tror också från spaningshåll att vederbörande måste haft viss lokalkännedom för att hitta till platsen där de två samtalade.Det fetade är intressant. Det tyder på att bilen kommit till återvändgränden utan att Helena var med, dvs det verkar som om vittnena beskriver någon som kommit till återvändsgränden i akt och mening att tala med Helena utom synhåll från föräldrarna.

Det framgår inte av Björn Janssons artikel vilken tid på dagen det omvittnade mötet skedde. Inte heller om Helena hade sin hund med sig eller inte. Rimligtvis var Helena hyfsat ofta ute och rastade sin hund. Då stöter man på en hel del människor som man stannar till och samtalar med.
Konspiratoriskt så KAN en ljus liten bil vara samma bil som setts i annat sammanhang. Eftersom de höll på att kolla 1500 bilar så är det väl så många små ljusa bilar som fanns i trakten, alltså är risken 1/1500 dvs 0,7 promille att vittnesmål om små ljusa bilar gäller samma bil.
Vet Tråden vilka de två vittnena är som såg samtalet på vändplatsen på Runstensvägen?
Det är konspiratoriskt långsökt att vittnena skulle beskriva att de sett ett samtal som skulle ske utom synhåll för föräldrarna. Och dessutom fanns det en person till på adressen som det i så fall konspiratoriskt skulle ske utom synhåll för.
Min uppfattning är att det finns alldeles för lite uppgifter i artikeln för att dra några slutsatser överhuvudtaget. Finns det fler uppgifter från något förhörsprotokoll kan det såklart förändra läget. Kanske har Bickan fler uppgifter?

Jag känner Björn Jansson. Han hade ett fantastiskt kontaktnät i jobbet och i princip varje rykte på stan nådde hans öron. Det var mycket värdefullt. Som med rykten generellt, så stämer inte alltid uppgifterna i rykten.
Citera
2021-10-23, 10:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det framgår inte av Björn Janssons artikel vilken tid på dagen det omvittnade mötet skedde. Inte heller om Helena hade sin hund med sig eller inte. Rimligtvis var Helena hyfsat ofta ute och rastade sin hund. Då stöter man på en hel del människor som man stannar till och samtalar med.
Konspiratoriskt så KAN en ljus liten bil vara samma bil som setts i annat sammanhang. Eftersom de höll på att kolla 1500 bilar så är det väl så många små ljusa bilar som fanns i trakten, alltså är risken 1/1500 dvs 0,7 promille att vittnesmål om små ljusa bilar gäller samma bil.
Vet Tråden vilka de två vittnena är som såg samtalet på vändplatsen på Runstensvägen?
Det är konspiratoriskt långsökt att vittnena skulle beskriva att de sett ett samtal som skulle ske utom synhåll för föräldrarna. Och dessutom fanns det en person till på adressen som det i så fall konspiratoriskt skulle ske utom synhåll för.
Min uppfattning är att det finns alldeles för lite uppgifter i artikeln för att dra några slutsatser överhuvudtaget. Finns det fler uppgifter från något förhörsprotokoll kan det såklart förändra läget. Kanske har Bickan fler uppgifter?

Jag känner Björn Jansson. Han hade ett fantastiskt kontaktnät i jobbet och i princip varje rykte på stan nådde hans öron. Det var mycket värdefullt. Som med rykten generellt, så stämer inte alltid uppgifterna i rykten.

Källan för artikeln är inte rykten utan polisen Håkan Fast, en namngiven och därmed officiell källa.

Vad vittnena har gjort är uppenbart att först notera att Helena talar med en man i en vit bil och därefter rapportera det hela när de fick höra att polisen söker efter en vit eller ljus bil.

Det är från spaningshåll man tror att mannen haft lokalkännedom för att hitta till platsen.

Du ville ju själv att tråden skulle diskutera en eventuell fortsättning av stigen genom Kohagen över Ekuddenvägen och österut, en stig som inte finns på någon karta. På vilket sätt är det mer relevant att diskutera en hypotetisk stig som ingen känner till än att diskutera vad som polisen uppfattat som ett möte mellan Helena och en bekant vars bil de sätter i samband med försvinnandet?

Det verkar som du tycker att fria hypoteser är bra medan iakttagelser skall ifrågasättas och förklaras för irrelevanta. Det är för mig en gåta eftersom jag gör precis tvärtom: hatar antaganden.

För egen del vet jag inte om bilen passar in. På bilden har den ett raster på C-stolpen (jmf med Loudamus) men Loudamus bil var beige-brun och inte vit. Kanske kan det vara ToBr:s bil eller JöL:s bil. Personligen tror jag ju att PeNi var inblandad + JöLa och eventuellt ToBr....
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-23 kl. 10:17.
Citera
2021-10-23, 10:45
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Mer information om Helena och övriga familjens mående och relationer kan/ vill tråden inte svara på. Åtminstone de gånger jag frågat tidigare. Övriga 50-talet Mariestadsbor är redovisade in i minsta detalj som person och socialt sammanhang.

Detta är ytterligare en omständighet som gör tråden till ett unikum in absurdum.

Kartor däremot vet många mycket om och vill dessutom gärna berätta det för världen, om och om igen.

En tråd lever sitt eget liv och styrs av vad folk för tillfället är intresserade av. Även jag tycker det är frustrerande att det är hur lätt som helst att få info om PeKr eller PU men ingen info om PeNi.

Men det beror ju på att ett gäng personer misstänker PU för mordet och självklart vill de dela med sig av uppgifter. Att samma grupp personer även känner ToBr men plötsligt inte har något att säga när man frågar om honom är frustrerande, men folk bidrar bara med det som de tycker är relevant. De hänger inte ut bekanta. Att hänga ut bekanta ger även en viss risk för självoutning så även det är ett legitimt skäl att vara tyst.
Citera
2021-10-23, 11:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---Kanske har Bickan fler uppgifter?---

Bickan vill ge intryck av att vara insatt men det finns problem med det hon skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Jag har nu granskat Bickans påstående att han/hon/de har begärt ut en kopia av polisens ingripandemeddelande rörande hemkörningen av PeKr.

Min slutsats är att Bickan ljuger. Saken är nämligen den att ingripandemeddelanden gallras efter fem år, dvs redan 1997. Att Bickan skall kunna få ut dessa uppgifter 2016 är därför orimligt, i synnerhet som händelsen som sådan blev känd först 2012, dvs i runda slängar 15 år efter den gallrades bort.

Uppgiften går alltså inte att få fram. Men den kan finnas kvar i en utredning. I så fall måste jag veta vilken utredning och begära ut den därifrån. Men Bickan skriver uttryckligen att den inte legat under någon förundersökningssekretess. Om PeKr talar sanning lär ingripandemeddelandet finnas i anslutning till förhöret av PeKr. Men då är det också under förundersökningssekretess. Det skulle gå att begära ut meddelandet därifrån men det är ju inte vad Bickan säger sig ha gjort.

I sammanhanget kan noteras att Bickan inte vill nämna klockslag för hemkörandet. Det finns något som skall likna en motivering för varför klockslaget inte nämns, men det är inte vidare övertygande. Snarare är det så att Bickan duckar från att nämna den uppgiften eftersom Bickan inte har tillgång till dokumentet som sådant.

Bickan uppger sig dock ha fått kopior av förhör från utredningen. Just när det gäller uppgifter i tråden som involverar PeKr på ett hörn så är det ingen hejd på hur snacksalig polisen är och hur gärna de berättar en massa. Det är bara b-sht.

Läser man igenom vad Bickan skriver så finns undefär 99,9% av alla uppgifter i tråden innan Bickan började skriva. En uppgift, att Pilot vände och gick tillbaka till centrum, är ny men stämmer inte med vad polisen senare berättat om Pilot. Bickan fikar också extremt mycket om uppgifter kring PU, vilket ju hade varit onödigt om polisen verkligen var så hjälpsam.

Vad Bickan har för avsikt i tråden överlämnar jag med varm hand till andra att spekulera kring.

Såsom belägg för min kontakt med polisen lägger jag ut nedanstående skärmdump som raderas om två veckor:
https://ibb.co/BnqRQfG

Bickans uppgift att mannen med pilotglasögon vänder tillbaka och går in i centrum igen är mycket märklig, men helt logisk om man vill peka ut PU och menar att han har en bil parkerad vid Trädgårdsgatan. Men varför tog han då inte den från första början?

Jag skulle tro att syftet är just att peka ut PU. Det finns många användare som har den målsättningen och som sedan inte kan svara på enkla frågor om andra saker de borde känna till...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-10-23 kl. 11:08.
Citera
2021-10-23, 11:20
Medlem
Citat:
Källan för artikeln är inte rykten utan polisen Håkan Fast, en namngiven och därmed officiell källa.

Vad vittnena har gjort är uppenbart att först notera att Helena talar med en man i en vit bil och därefter rapportera det hela när de fick höra att polisen söker efter en vit eller ljus bil.

Det är från spaningshåll man tror att mannen haft lokalkännedom för att hitta till platsen.

Bor man i Mariestad hittar man till platsen. Jag gjorde frågan lite mera komplex genom att undra när på dagen och om hunden var med. Björn kände alla poliser i stan. Vad som är hönan och vad som är ägget skulle jag hålla för oklart gällande den här artikeln, men oavsett så saknas det info om varför ett random möte månader före försvinnandet skulle vara intressant. Så ja tack, har någon fler uppgifter lyssnar jag gärna.

Citat:
Du ville ju själv att tråden skulle diskutera en eventuell fortsättning av stigen genom Kohagen över Ekuddenvägen och österut, en stig som inte finns på någon karta.
Det stämmer inte alls. Jag har inte påstått att någon stig fortsatt österut. Jag har ifrågasatt var på Ekuddenvägen stigen startade. Jag har ett MINNE av att den startade 75-100 meter söderut från dagens rister, men kan ha fel. Lägg in åsikter i min mun är du snäll.

Citat:
Det verkar som du tycker att fria hypoteser är bra medan iakttagelser skall ifrågasättas och förklaras för irrelevanta. Det är för mig en gåta eftersom jag gör precis tvärtom: hatar antaganden.
Jag vet inte varför min person skulle vara intressant för sakfrågan. Och jag har inte ifrågasatt någon iakttagelse. Jag har ifrågasatt varför den låga nivån av fakta i iakttagelsen gör den så intressant eller relevant. Ingen vet heller vilka de här två vittnena är. Som du känner till förekommer det gott om lögner i polisprotokollen.

Citat:
För egen del vet jag inte om bilen passar in. På bilden har den ett raster på C-stolpen (jmf med Loudamus) men Loudamus bil var beige-brun och inte vit.

Nu minns jag inte, vad var det Loudamus har påstått?
Citera
2021-10-23, 11:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Jag vill göra ett matematiskt påpekande här:
du tycks mena att om det finns 1500 ljusa bilar och en sådan iakttas i maj 1992 en sådan i juni 1992 så är sannolikheten 1500^(-1) = 1/1500 att det är samma. Med den logiken skulle det sannolikheten vara 1500^(-2) = 1/2.25e8 att det är samma bil om man sett en bil vid 3 tillfällen, o.s.v.

Men felet med detta resonemang är att händelserna antas okorrelerade. De är de inte, om om en ljus bil skulle iakttagits säg 10 ggr i närheten av vändplanen skulle jag säga ett sannolikheten närmar sig 1 att det är samma bil man ser. Därmed inte sagt att just de nämnda två iakttagelserna rör samma bil.
Citera
2021-10-23, 11:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vill göra ett matematiskt påpekande här:
du tycks mena att om det finns 1500 ljusa bilar och en sådan iakttas i maj 1992 en sådan i juni 1992 så är sannolikheten 1500^(-1) = 1/1500 att det är samma. Med den logiken skulle det sannolikheten vara 1500^(-2) = 1/2.25e8 att det är samma bil om man sett en bil vid 3 tillfällen, o.s.v.

Men felet med detta resonemang är att händelserna antas okorrelerade. De är de inte, om om en ljus bil skulle iakttagits säg 10 ggr i närheten av vändplanen skulle jag säga ett sannolikheten närmar sig 1 att det är samma bil man ser. Därmed inte sagt att just de nämnda två iakttagelserna rör samma bil.

Exakt!

Det där med 1500 bilar är mycket fel tänkt ur matematisk synvinkel. Samma resonemang kan läggas på LoVi. Visst finns det 1500 vita bilar, men hur många av dem är i Golf-storlek och hur många av dem kör på natten och hur många kör med en rasande fart och genar över gräsmattor?

Alla vita bilar som iakttagits i samband med Helena eller ungefär samma tid är därför av intresse. Därmed inte sagt att alla observationer har med fallet att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in