Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och vad kostar detta för dessa män?
Svar, jo x antal timmars lönearbete per dag, där x är den summa pengar som behövs för att försörja barn och en kvinna.
Vad kostar det för kvinnan i ditt exempel?
Svar, förmodligen dubbelt med obetalda timmar, samt osjälvständighet och mindre möjligheter i livet.
Så kvinnor slavar med hemarbete 16-20 timmar om dagen? Tillåt mig tvivla.
I min erfarenhet (min fru; och kolleger) finns det tid för gymbesök och socialt umgänge med andra heltidsföräldrar, såväl som att sköta hemmet, handla osv.
Var kommer din uppskattning ifrån? Har du själv några erfarenheter som kan anses relevanta?
Citat:
Rättvist fördelning av kostnaden för att reproducera sig?
Nej.
Du resonerar som en individualistisk feminist, utan erfarenhet av vare sig familjeliv, eller andra länder där vuxna människor tilldelats mer frihet att forma sina liv.
Att ingå i äktenskap och föräldraskap innebär att man är ett team. Feminister som dig är fast i ett tankesätt där förhållandet är en tävlan mellan könen. där det handlar om att skaffa sig maximalt med bekvämlighet på sin makes bekostnad.
Citat:
Lösning, BÅDA tar halva delen var av dessa två roller.
Nej, ofta är det synnerligen ineffektivt.
Ungefär som att båda skalar x antal potatisar var till middagen, vardera tar hand om hälften av disken. Ytterst jämlikt men ack så dumt.
Jag har inte träffat en enda heltidsförälder som tycker att det svenska, jämställda familjelivet låter det minsta lockande: stress på morgonen med att lämna barn på dagis, stress klockan 17 med att hämta barnen. VAB, att jobba övertid med att slutföra ett projekt är inte ens att tänka på. Arbetsinsatsen blir lidande; och därmed också karriären.
Tack, men nej tack..