Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-23, 13:44
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
När problemet i världen är att MÄN INTE TAR SITT FÖRÄLDRAANSVAR?

Män världen över tar ett överväldigande ansvar för att försörja sina familjer.
Citera
2021-10-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Män världen över tar ett överväldigande ansvar för att försörja sina familjer.

Och vad kostar detta för dessa män?
Svar, jo x antal timmars lönearbete per dag, där x är den summa pengar som behövs för att försörja barn och en kvinna.

Vad kostar det för kvinnan i ditt exempel?
Svar, förmodligen dubbelt med obetalda timmar, samt osjälvständighet och mindre möjligheter i livet.

Rättvist fördelning av kostnaden för att reproducera sig?
Nej.

Lösning, BÅDA tar halva delen var av dessa två roller.
Citera
2021-10-23, 14:46
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Du har träffat ett' rövhål i ditt liv, tur för dig. Jag har träffat en del.

Bara för att jag skrev om mitt ENA ex så betyder det inte att jag bara har träffat ETT rövhål till man.

Men jag fattar.. Du skall få sitta och direkt ljuga om vad andra skriver utan att be om ursäkt för dina lögner, samtidigt som du kräver att andra skall be om ursäkt om de feltolkar (och/eller skulle dra en lögn om) dig.
Citera
2021-10-23, 15:10
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Mina föräldrar betalade inte min skolgång kära du, utan det gjorde svenska folket gemensamt.
Eftersom ALLA i svenska folket ändå måste gå sina obligatoriska grundskoleår.
Så dina föräldrar jobbade svart?
Eller var dina föräldrar arbetslösa och levde på bidrag?

Dina föräldrar var nog med och betalade för skolgången för dig med. Om de jobbade och betalade skatt.
Citera
2021-10-23, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Bara för att jag skrev om mitt ENA ex så betyder det inte att jag bara har träffat ETT rövhål till man.

Men jag fattar.. Du skall få sitta och direkt ljuga om vad andra skriver utan att be om ursäkt för dina lögner, samtidigt som du kräver att andra skall be om ursäkt om de feltolkar (och/eller skulle dra en lögn om) dig.

Jag kan ge dig en ursäkt för missförstånd, jag är inte en lögner till natur. Jag tror inte att jag har bett om ursäkt från någon. Du får gärna leta upp det inlägg där jag kräver en ursäkt.
Citera
2021-10-23, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Av de ministrar jag vet något om är MA den jag helst skulle se som statsminister. Men det är inte det jag syftade på med mitt inlägg, utan det faktum att någon högt upp inom S tyckte att näste S-ledare (och därmed sannolikt nästa statsminister) skulle vara en kvinna. Bara för att det skall vara en kvinna, istället för att vara en man.

Om det fanns någon vettig, väldigt specifik, anledning till att det skall vara en kvinna på en specifik post skulle jag kunna acceptera det, men inte bara för "Det är dags för en kvinna" som om det vore något som skall bestämmas efter vad klockan/datumet är.

Tror inte det har någon större betydelse hurvit det är en man eller kvinna, som ska ska spela första clownen i det politiska cirkusen.
Citera
2021-10-23, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Ytterligare en obildad kvinna som ej förstår skillnaden mellan privat och offentlig finansiering.

Du vet att privata skolor förekommer? Likaså privat vård? En ineffektiv, dyr och politiserad offentlig sektor är därför icke en förutsättning för att dessa tjänster kan åtnjutas.

Vad med de som inte har råd med det?
Citera
2021-10-23, 15:28
Medlem
Citat:
Tror inte det har någon större betydelse hurvit det är en man eller kvinna, som ska ska spela första clownen i det politiska cirkusen.

Jag håller helt med dig, men ändå var det någon högt uppsatt inom S som tyckte att det var dags för en kvinna. Och alla sådana tankar medför, i stort sett automatiskt, att den kvinna som så småningom tillsätts kan ifrågasättas väldigt enkelt, eftersom hon ju måste ha fått jobbet/posten inte för att hon är den mest kompetente av aspiranterna, utan för att hon har kvoterats in.
Citera
2021-10-23, 16:05
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Jag kan ge dig en ursäkt för missförstånd, jag är inte en lögner till natur. Jag tror inte att jag har bett om ursäkt från någon. Du får gärna leta upp det inlägg där jag kräver en ursäkt.
Hur kan man "missförstå" när bevisningen är hämtade från två samma inlägg #133 och #152?
Men okey jag får väl släppa det då och utgå från att folk kan "missförstå" ( ) fast det är skrivet i samma inlägg.
Citera
2021-10-23, 21:24
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Och vad kostar detta för dessa män?
Svar, jo x antal timmars lönearbete per dag, där x är den summa pengar som behövs för att försörja barn och en kvinna.

Vad kostar det för kvinnan i ditt exempel?
Svar, förmodligen dubbelt med obetalda timmar, samt osjälvständighet och mindre möjligheter i livet.
Så kvinnor slavar med hemarbete 16-20 timmar om dagen? Tillåt mig tvivla.

I min erfarenhet (min fru; och kolleger) finns det tid för gymbesök och socialt umgänge med andra heltidsföräldrar, såväl som att sköta hemmet, handla osv.

Var kommer din uppskattning ifrån? Har du själv några erfarenheter som kan anses relevanta?
Citat:
Rättvist fördelning av kostnaden för att reproducera sig?
Nej.
Du resonerar som en individualistisk feminist, utan erfarenhet av vare sig familjeliv, eller andra länder där vuxna människor tilldelats mer frihet att forma sina liv.

Att ingå i äktenskap och föräldraskap innebär att man är ett team. Feminister som dig är fast i ett tankesätt där förhållandet är en tävlan mellan könen. där det handlar om att skaffa sig maximalt med bekvämlighet på sin makes bekostnad.
Citat:
Lösning, BÅDA tar halva delen var av dessa två roller.
Nej, ofta är det synnerligen ineffektivt.
Ungefär som att båda skalar x antal potatisar var till middagen, vardera tar hand om hälften av disken. Ytterst jämlikt men ack så dumt.

Jag har inte träffat en enda heltidsförälder som tycker att det svenska, jämställda familjelivet låter det minsta lockande: stress på morgonen med att lämna barn på dagis, stress klockan 17 med att hämta barnen. VAB, att jobba övertid med att slutföra ett projekt är inte ens att tänka på. Arbetsinsatsen blir lidande; och därmed också karriären.

Tack, men nej tack..
Citera
2021-10-23, 22:39
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Oj då. Feminister är alltså som nazisympatisörer och feminismen är som nazism? Jag är ledsen om jag misstolkade dig innan och försökte läsa dina inlägg som om de vore skrivna av någon med åtminstone ett spår av rimlighet och kongruens i sin begrepps- och världssyn, det ska inte hända igen.
Jag är ledsen, men kan du inte läsa och tolka det jag skriver kan inte jag hjälpa dig.
Citera
2021-10-23, 22:42
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag var nära att fråga hur exakt du menar att feminism dödar folk, men jag kom på bättre tankar. Du skulle ju bara svara med ännu mer vanvettigt dravel du har drömt fram eller sett i någon youtubevideo.

Och, jag är alltid öppen för att förbättra saker och ting med mig själv. Att vara människa är ett ständigt "förbättringsarbete" etc. Jag jobbar till exempel på att bli bättre på att formulera mig på vis som framstår som mindre arroganta och nedlåtande då en sådan ton inte sällan ofrivilligt uppstår när jag uttrycker mig i text. Det reflekterar inte egentligen hur jag ser på saker, utan det bara blir så och kräver ofta ett jäkla pusslande med formuleringar och ett jäkla funderande på hur text "låter" osv..

Men, med det sagt så värderar jag tips på förbättringar från enstaka paranoida halvidioter väldigt lågt.
Vad menar du med "hur"?
Lucas Hertzman och Benny Fredrikssons berättelser kanske kan hjälpa dig?
Och nej, du är inte öppen. Du är motsansen till öppen.
Att du klämmer dina arma känslor på att möta en "allmänhet som inte riskerar" sitt jobb och sociala status av att berätta sanningen för dig måste vara ett djupt tramua, men vet du vad?

Ingen bryr sig.

Men jag är ändå lite nyfiken på vad en person med megalomanska världsharraväldsfantasier tar sig till när någon säger emot.
Senast redigerad av Flickfotograf 2021-10-23 kl. 22:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in