Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Vi har fundamentala olikheter i våra värderingar och syn på livet så vi kommer aldrig se det likadant. Jag skulle kunna dra upp hundra exempel och vi kan sitta och älta det fram och tillbaka men there is no point.
Allt det du skriver bara stärker mina argument för varför jag inte inte är feminist i dagens Sverige. Jag är liberal och helt för människors lika rättigheter och skyldigheter. Feminismen vill flytta över ansvaret kring skyldigheter till männen för att man anser att kvinnors grundsyn på ansvar är den rätta och därför ska män rätta sig i ledet. Jag anser var och en tar ansvar för sitt. Det viktigaste är att alla individer har samma rätt.
Jag kommer från en icke privilegiad bakgrund utan något som helst gratis. Naturligtvis hade vissa saker i livet varit lättare om jag fötts med guldsked i munnen och pengar på banken. Men innebär det att jag ska vara bitter på de som haft det bättre? Ska jag sätta mig och gnälla över att de har haft andra förutsättningar? Nej, jag har samma möjligheter, kanske får kämpa lite mer för att uppnå mina mål men jag KAN.
Och det är min grundsyn medans du (och även feminismen) tänker tvärt om. Projektera ansvaret till andra.
Så jag tror vi håller här, lets agree to disagree.
Jag är faktiskt böjd att hålla med Merapi här: män och kvinnor är annorlunda på en del saker, men generellt mer lika än olika. Utom på några få saker, som är tämligen enkla att peka ut.
Det område där män och kvinnor skiljer sig åt mest är (så vitt jag vet) sex: män är biologiskt programmerade att knulla vad som helst, medan kvinnor är biologiskt programmerade att vara långt mer återhållsamma med vem de har sex med. Skillnaden bär ha sin grund i könens olika risker i samband med sex: för män har risken alltid varit i stort sett noll, men för kvinnor har det alltid funnits en risk att de blir med barn, som blir en last för kvinnan att "dras med" i fler år. Historiskt sett har det också funnits en risk att kvinnor dör när de skall föda barn, som också lär ha påverkat kvinnors syn på sex.
--------------------------
Det finns dock ett område inom vilket skillnaderna mellan män och kvinnor, även om skillnaderna är små, blir väldigt tydliga. Det gäller vilka (universitets-) utbildningar män och kvinnor väljer: män tenderar att välja tekniska utbildningar (ingenjör, fysiker och liknande), och kvinnor tenderar att välja omhändertagande/personcentrerade utbildningar (lärare, sjuksköterska och liknande). Skillnaden är ganska slående, om man granskar vilka som söker respektive utbildning, men har tydligen en grund i biologi.
Om man ritar en graf över mäns och kvinnors intresse för teknik respektive omhändertagande/personer så får man en normalfördelningskurva (
se första bilden här). Om man tänker sig att teknik ligger längst till höger och omhändertagande/personer ligger längst till vänster stämmer kurvan väl för befolkningen som helhet.
Sedan kan man lägga till två gränser: du lär inte söka en utbildning utan att vara minst så här [måttar med händerna] intresserad av ämnet/ämnena i fråga. Det blir då en gräns till vänster i grafen, och alla personer till höger om den gränsen är inte intresserade av att söka en omhändertagande eller personcentrerad utbildning. Den andra gränsen är liknande, men gäller teknik: den ligger till höger i grafen, och ingen person till vänster om gränsen är intresserad nog i teknik för att söka en sådan utbildning.
För befolkningen i stort gäller en enda kurva, men om man delar befolkningen i de två grupperna män och kvinnor så upptäcker man att de två kurvorna inte ligger över varandra, utan män är mer intresserade av teknik, medan kvinnor är mer intresserade av personer. Därmed kommer antalet kvinnor som söker ingenjörsutbildningar att vara mindre än antalet män, och det motsatta gäller tex sjuksköterskeutbildningen.
Det r en klar skillnad mellan könen, men grunden verkar vara biologisk. Att då "rätta till den" med diverse politiska ingrepp kommer aldrig att lyckas.