Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-22, 22:22
Medlem
Män och kvinnor i sverige har samma förutsättningar
Citera
2021-10-22, 23:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Så är det bara lönbiten, en lastbil chaufför tjänar väsentligt bättre än dagis fröknen. Lönen på de flesta kvinnoyrken borde höjas.
Dom flesta yrken på kvinnosidan är inom offentlig sektor, den är alltså betald med skattepengar.

Högen med skattepengar är inte oändlig, så om man ska öka vissa löner så måste man dra ner på annat. Vad tycker du att man ska dra ner på? Vilken offentlig service anser du att man ska dra ner på för att kunna höja kvinnors löner?

Du förstår väl förresten att jag, och alla andra med mig inom den privata sektorn, som alltså inte betalas genom skattepengar, som finansierar allting som betalas med skattemedel? Allting.
Citera
2021-10-22, 23:52
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Okej. Låt oss reda ut det här. Du säger följande:

1. Det är fel att vara feminist därför 2.

2. Dagens feminism (dvs den som är mest synlig och tongivande i offentligheten) är inte enligt dig riktig feminism, då den fokuserar på annat än den ursprungliga kvinnorättsrörelsen.

Finns det då något scenario där feminism kan vara något annat än den sortens missriktade rörelse du beskriver, den oriktiga feminismen om man så vill? Är all feminism dålig därför att vissa grenar eller tillämpningar förefaller missriktade eller bortom kärnideologin?
Nej, du får nog läsa på lite för jag säger inget av det där.

Vad jag däremot ser är att du kallar dig feminist utan att veta vad det är och vägrar se bevisen för det som jag pekar ut. Du är som en genomsnittlig tysk i början av 40-talet.
"Nää, jag visste inget".

Det gör dig till en apparatchik.
Och när "revolutionen" börjar äta sina egna, för det gör de förr eller senare är du det första offret.

Sorry.
Citera
2021-10-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dom flesta yrken på kvinnosidan är inom offentlig sektor, den är alltså betald med skattepengar.

Högen med skattepengar är inte oändlig, så om man ska öka vissa löner så måste man dra ner på annat. Vad tycker du att man ska dra ner på? Vilken offentlig service anser du att man ska dra ner på för att kunna höja kvinnors löner?

Du förstår väl förresten att jag, och alla andra med mig inom den privata sektorn, som alltså inte betalas genom skattepengar, som finansierar allting som betalas med skattemedel? Allting.
Förstår du att din privata sektor endast kan existera och vara lönsam för att där finns en offentlig?

Privata företag är otroligt måna om att endast etablera sig i välfungerande samhällen, där människor ( som ska bli deras personal och deras ev. kunder) är utbildade, blir friska, förökar sig, är trygga etc etc ...allt saker som styrs av ....jepp offentlig sektor ...eller alternativt, kvinnor som gör detta gratis.

Kvinnor är inte "oändliga" och de vill inte längre jobba gratis eller för undermåliga löner eller dubbelarbeta.
Citera
2021-10-23, 00:08
Medlem
Självklart.

Dem som skriver att dem inte är feminister men står för jämställdhet, vet tydligen inte vad definitionen av feminism är. Lite sorgligt ändå.
Citera
2021-10-23, 00:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Nej, du får nog läsa på lite för jag säger inget av det där.

Vad jag däremot ser är att du kallar dig feminist utan att veta vad det är och vägrar se bevisen för det som jag pekar ut. Du är som en genomsnittlig tysk i början av 40-talet.
"Nää, jag visste inget".

Det gör dig till en apparatchik.
Och när "revolutionen" börjar äta sina egna, för det gör de förr eller senare är du det första offret.

Sorry.

Oj då. Feminister är alltså som nazisympatisörer och feminismen är som nazism? Jag är ledsen om jag misstolkade dig innan och försökte läsa dina inlägg som om de vore skrivna av någon med åtminstone ett spår av rimlighet och kongruens i sin begrepps- och världssyn, det ska inte hända igen.
Citera
2021-10-23, 00:14
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Privata företag är otroligt måna om att endast etablera sig i välfungerande samhällen, där människor ( som ska bli deras personal och deras ev. kunder) är utbildade, blir friska, förökar sig, är trygga etc etc ...allt saker som styrs av ....jepp offentlig sektor ...eller alternativt, kvinnor som gör detta gratis.
Inget av det du nämner förutsätter inblandning av skattefinansierad sektor
Citera
2021-10-23, 00:18
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Oj då. Feminister är alltså som nazisympatisörer och feminismen är som nazism? Jag är ledsen om jag misstolkade dig innan och försökte läsa dina inlägg som om de vore skrivna av någon med åtminstone ett spår av rimlighet och kongruens i sin begrepps- och världssyn, det ska inte hända igen.
Alla tyskar var inte nazisympatisörer. Långt ifrån, men de förstod heller inte hur illa det faktiskt var.

Precis som bland feminister.
Feminismen dödar folk. Fattar du?

Och du, sluta ordbajsa. Du imponerar inte på någon med sån skit.
Citera
2021-10-23, 00:20
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniaesthai
Självklart.

Dem som skriver att dem inte är feminister men står för jämställdhet, vet tydligen inte vad definitionen av feminism är. Lite sorgligt ändå.
De flesta män med någorlunda livserfarenhet förstår att feminism handlar om privilegier.

Utfallet av feminism har större betydelse än sk definitioner.
Citera
2021-10-23, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
De flesta män med någorlunda livserfarenhet förstår att feminism handlar om privilegier.

Utfallet av feminism har större betydelse än sk definitioner.

Priviligier? För önskan och strävan om att män och kvinnor ska få lika rättigheter i samhället?
På vilket sätt har feminismen negativt påverkat dig?
Citera
2021-10-23, 00:29
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förstår du att din privata sektor endast kan existera och vara lönsam för att där finns en offentlig?
Ja, en minimal offentlig sektor, som tillhandahåller domstolsväsende; och upprätthållandet av kontrakt

Dessa funktioner är ej beroende av kvinnors medverkade på något sätt.
Citera
2021-10-23, 00:41
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniaesthai
Priviligier? För önskan och strävan om att män och kvinnor ska få lika rättigheter i samhället?
På vilket sätt har feminismen negativt påverkat dig?

Kvotering, förtur, ”varannan damernas”…
Detta har bidragit till ineffektivitet, könsnepotism, högre konstnader; och annat elände.

Detta har skadat framförallt offentliga verksamheter.

Vilka rättigheter anser du att kvinnor saknar? Kan du peka på var de är diskriminerande i lagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in