2021-10-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Svårt att tro. Det finns egentligen inte fördelar med lägenhet (även om jag själv bor i en).
Ingen egen trädgård, ger inte lika mycket privat rum, en lägenhet äger egentligen en förening som kan gå i konken, och du blir kvar med bara lånen. m.m.

Det enda med hus är väl att det måste underhållas, kan förfalla.

Alla har olik smak och behov!!!

“En lägenhet ger inte lika många rum”😂
“En lgh äger egentligen föreningen”😂
2021-10-21, 22:44
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tack.

Mycket överslag... Om du köper en lägenhet för fem miljoner och lånar åttio procent där räntan är 1.1% så kommer räntan för det lånet kosta dig 44 000 sek per år.

Om du köper samma lägenhet och belånar lika mycket när räntan är 4% så kommer räntan då kosta 160 000, alltså 116 000 sek mer per år. Din räntekostnad ökar med nästan 10 000 sek per månad.

Samma oavsett vem som köper lägenheten. Har man likvider och inte behöver låna, så måste man ändå räkna med räntekostnaden då man om lägenheten inte köptes, hade kunnat förränta pengarna med någon investering.

När man ser på vilket boende man har råd med, så tittar man på totalkostnaden, där ingår räntan. Och i mitt exempelfall så ökar den höjda räntan boendekostnaden med nästan 10 000 sek per månad, såklart minus ränteavdrag. Det gör att färre personer kan köpa lägenheten, och du känner väl till det där med tillgång och efterfrågan?

Om du tycker att mitt exempel med 4% ränta låter överdrivet så kan jag nämna att bolåneräntan, tremånaders, för bara tio år sedan var ännu högre, 4.2%.

År 1995 låg tremånaders på 10.55%. I det läget hade ett bolån på åttio procent av 5 000 000 sek kostat mer än 35 000 sek per månad.

Historiska bolåneräntor: https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik
Nu visade jag inte på någon solklar kausalitet där, och det skulle också vara svårt. Priset på bostäder kan ha ökat drastiskt sedan högränteåren kring 1990 på grund av något annat, men jag är ganska övertygad om att det handlar om räntan och att man har råd med högre prissatta bostäder. Självklart i kombination med att det knappt går att få annat boende än att köpa.

Väldigt mycket cherry picking att ta just året 1995 eller tidigare. Det året var ju brytpunkten för när Riksbankens inflationsmål då formellt började gälla i juni där. Detta hade otroligt stor påverkan, 1970-1995 var de nominella löneökningarna i genomsnitt 8,1% om året. Men bara året efter fram tills idag har snittet legat på 3.1% om året.

Istället bör du jämföra med något år efter denna händelse, förslagsvis 1996 om du vill visa en poäng, så dina 10.55 blir istället 6.5% och med ränteavdrag så hamnar man på ca 4% om vi nu tar oss tillbaka till 1996 års nivåer.
2021-10-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Alla har olik smak och behov!!!

“En lägenhet ger inte lika många rum”😂
“En lgh äger egentligen föreningen”😂

jag menar ju att förningen äger kägenheten som du mer eller mindre ”äghyr”, om det kan förståbart.

ett hus har också ofta mer än 4-5 rum. Många fler fina fördelar
2021-10-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
jag menar ju att förningen äger kägenheten som du mer eller mindre ”äghyr”, om det kan förståbart.

ett hus har också ofta mer än 4-5 rum. Många fler fina fördelar

“Många fler för delar”

That’s your opinion!!!! Som sagt, alla har olik smak och behov!

Det andra du pratar om, DONT!!!!! Du framstår som jävligt dum. Keep that to yourself!!!!
2021-10-22, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
“Många fler för delar”

That’s your opinion!!!! Som sagt, alla har olik smak och behov!

Det andra du pratar om, DONT!!!!! Du framstår som jävligt dum. Keep that to yourself!!!!

Jaha, det var ju sakligt.
Kan man be herr’n att rada upp alla de andra fler fördelar som lägenhet har, som försvarar en prisuppgång. En mindre vetandes blir ju nyfiken
2021-10-22, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Väldigt mycket cherry picking att ta just året 1995 eller tidigare. Det året var ju brytpunkten för när Riksbankens inflationsmål då formellt började gälla i juni där. Detta hade otroligt stor påverkan, 1970-1995 var de nominella löneökningarna i genomsnitt 8,1% om året. Men bara året efter fram tills idag har snittet legat på 3.1% om året.

Istället bör du jämföra med något år efter denna händelse, förslagsvis 1996 om du vill visa en poäng, så dina 10.55 blir istället 6.5% och med ränteavdrag så hamnar man på ca 4% om vi nu tar oss tillbaka till 1996 års nivåer.

4%, en annars normal ränta blir fortfarande väldigt mycket; ca 140000 i nånsden på 80%. Givetvis är man ju dum om man belånar sig över 50% övr lag, men det kommer att tunna ut betalningsvilliga invsterare. När detta händer, är ju det svåra art förutse när det händer.
2021-10-22, 04:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke

Du förstår alltså inte grejen, att en låg ränta ger högre priser för att fler då har råd att köpa?

Det går inte in hos dig, eller?
2021-10-22, 09:55
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Du förstår alltså inte grejen, att en låg ränta ger högre priser för att fler då har råd att köpa?

Det går inte in hos dig, eller?

Klart att en högre ränta ger mindre att köpa för givet samma lön och vice versa.
Men högre räntor ger högre löneökningar vilket kan dämpa fallet om bubblan spricker.

Min invändning var valet av årtal, man bör inte jämföra med bolåneräntor före 1996 för det skulle innebära att riksbanken överger eller inte lyckas hålla sitt inflationsmål inom en rimlig gräns.
2021-10-22, 11:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag förklarade det.

Att du inte förstår får du ta med din läkare.
Nej, hade något spår av förklaring funnits hade jag haft något att beakta.

Den enda du gör är att repetera påstående.
Du klarar inte heller av att respondera på sådant som skrivs. Du borde ana att det är något problem när du inte klarar av det.

Så här skrev jag:
Hur har räntan påverkat priserna på platt-TV. Har den som kostade 100 kSEK för 18 år sedan dragit iväg till 300 kSEK nu?
Folk kan ju låna mer och köpa.

Var är ditt svar på det?

Enligt dina repeterade påståenden så borde platt-tv ha dragit iväg i pris. Men är det så i den verklighet du kan observera?

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det är ingen idé att diskutera med liksom-FB, halva Flashback har nog insett det by now.
Jag efterfrågar logik och konsekvens. Halva Flashback saknar förmåga till det.
2021-10-22, 11:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag efterfrågar logik och konsekvens. Halva Flashback saknar förmåga till det.
Jo, det du skriver tyder ju verkligen på logik och konsekvens.
Citat:
Nej, hade något spår av förklaring funnits hade jag haft något att beakta.

Den enda du gör är att repetera påstående.
Du klarar inte heller av att respondera på sådant som skrivs. Du borde ana att det är något problem när du inte klarar av det.

Så här skrev jag:
Hur har räntan påverkat priserna på platt-TV. Har den som kostade 100 kSEK för 18 år sedan dragit iväg till 300 kSEK nu?
Folk kan ju låna mer och köpa.

Var är ditt svar på det?

Enligt dina repeterade påståenden så borde platt-tv ha dragit iväg i pris. Men är det så i den verklighet du kan observera?
Du skriver som värsta rövhålet. Var finner du "logik och konsekvens" i din text?

Och jag kommer att fortsätta repetera och respondera mina svar fram tills din stavningskontroll för troll skärper sig.
Senast redigerad av constant 2021-10-22 kl. 11:12.
2021-10-22, 11:13
Medlem
Tycker det har tjatats om bubblan och kraschen nu i flera år. Men inte ens i finanskraschen 08-09 påverkades ju svenskars boende speciellt mycket.

Vi har helt enkelt fått en förändring i tillgång och efterfrågan, och därför stiger priserna.

Detta beror på att folk har mer pengar än tidigare. Dels pga skattesänkningar men också på löneökningar. I kombination med bostadsbrist och ett lågt utbud leder det till att folk budar över varandra och då stiger priserna. Inget konstigt alls. Helt vanlig marknadsekonomi. Visst kan hög belåning bli ett problem om räntorna stiger, och därför har ju regeringen också infört amorteringskrav för att motverka ohållbar skuldsättning.
2021-10-22, 11:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Men många gillar att ha krypavstånd till affärer, restauranger, nattklubbar etc.
Och det plus status är väl det som leder till att folk betalar mer för mer centrala lägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag kan hålla med dig, men efter ett par barn så blir det väldigt lite av de sakerna i alla fall. Då är det mycket bekvämare att bo stort (tomt, pool, osv) i någon lugn närförort med enkel pendling in till stan.
Så är det för många av oss.
Men en del vill inte ta jobbet med en villa. De föredrar lägenhet.

Och är det då som en del av mina kollegor, som inte äter något hemma, utan allt på restaurang, så finns ett behov att bo nära några sådana iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in