Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Ja, det finns alarmister på båda sidorna. Goda kålsupare både här och där. Som visat sig ha fel förr.
Jag tror inte att min poäng gick riktigt fram. Borde försökt hitta bättre exempel på att forskningen inte alls är glasklar, som vissa försöker påskina med sina ”99,9 %” och ”solen har inte alls haft någon extra påverkan de senaste 50 (typ) åren, AGW är ALLT”.
Det vet du också om du är någorlunda påläst. Då har du stött på ödmjukheten hos forskare om att allt ännu inte är utforskat, ”det kan finnas hittills ännu okända faktorer/mekanismer som påverkar …” osv. Långt ifrån ”om vi lyckas sänka CO2-utsläppen med si och så många procent till 2030 kommer den globala temperaturen och havsnivån att vara si och så hög (gärna med decimaltal) år 2100”.
Lite sött att tro att just ”klimatskeptikerna” drivs av lusten att tjäna pengar medan alla övriga enkom är sanningssägare, som inte alls har några personliga egenintressen av att framföra en alarmistisk och skrämmande bild. Och Daily Mail är agendasättande medan DN bara - f-n också, vad var det Wolodarski sa nu igen?
Har Lars Bern alltid fel, menar du? Det har du alltså bestämt dig för i förväg. Är du åldersrasist? (Vad har f.ö. medelåldern på Daily Mails läsare med någonting att göra?) Personligen tycker jag att hans slarvsylta av SVT:s Erika Bjerström är övertygande.
Kan inte länka på mobilen men skulle rekommendera alla att söka på Swebbtv och höra hans version av saken. Om han så bara har rätt i en bråkdel av sina påståenden är SVT:s ensidiga (och alarmistiska) rapportering en skandal.
Men nu har det börjat höjas röster emot. Tydligen var det ett debattinlägg i just DN tidigare i veckan om att den alarmistiska vinklingen enbart är improduktiv. Greta Thunberg med sin ”förstörda barndom” och ”our house is burning” har kanske nått vägs ände? Men sådana som hon, SVT, DN har skapat mycket ångest och hopplöshet under resans gång. Och nu ökar CO2-utsläppen igen.
Men visst, fortsätt att göra dig lustig över 58-åringar du och en löjlig och felaktig uppgift om cannabis. De som hänvisar till ”99,9 % av alla forskare” eller mystiska tipping points är väl mycket bättre att lyssna på?
Lars Bern saknar trovärdighet
Jag har tittat på några avsnitt av vad Swebbtv publicerar och är inte imponerad. Visst finns det brister i hur public service och MSM rapporterar om både klimatet och annat. Kanske kan man se Swebbtv som ett försök att balansera detta, men för att det skulle göra intryck på mig så skulle det krävas en mycket högre nivå på saklighet och objektivitet. Nu ser det för mig mest ut som retorik för "motsatsen till det etablerade". Jag tycker t.ex. att
texten på Lars Berns blogg som du länkade till tidigare är så full av faktafel att det blir svårt att dokumentera alla fel och omöjligt att ta texten på allvar. Jag ger några exempel på allvarliga fel och brister.
– Den inledande grafen "Global Temperatures" saknar temperaturskala.
– Bilden och texten refererar till fenomen som
MWP och
LIA som globala trots att det nu är väl känt att dom inte var globala.
– Bern skriver
"Vid hög solfläcksaktivitet har klimatet varit varmare och vise versa". Det stämmer uppenbarligen inte.
https://wwwbis.sidc.be/silso/yearlyssnplot
– Bern skriver att
"klimatforskares modeller har blivit motsagda av faktiska observationer". Det stämmer inte om man ser till den globala medeltemperaturen.
https://climate.nasa.gov/news/2943/study-confirms-climate-models-are-getting-future-warming-projections-right/
Om man ser till modellernas förmåga att förutse regionala detaljer så är osäkerheten större, men det är inte vad Bern skriver om.
https://www.mdpi.com/2073-4433/12/3/308/htm
– Bern påstod 2017-07-07 att en "liten istid" inleddes 2014-2015. Det stämmer inte.
Det finns många fler fel, men de jag tagit upp ovan är tillräckligt för att visa att Bern inte kan tas på allvar.
Har Daily Mail en agenda som liknar den som GWPF har?
Det finns goda skäl, baserat på det jag skrev, att ställa den frågan. Då måste man ju också ställa frågan varför.
Vetenskap, i synnerhet naturvetenskap, är inte politiskt "vänster" eller "höger". Däremot är det verifierat att fakta- och vetenskapsförnekare ofta är högerextrema, alt-right, neo-fascister, neo-nazister eller libertarianer.
–