2021-10-21, 14:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Om vi tar de tre första punkterna så :

1) SE säger ju att han gick rakt ut på gatan utan att prata med vakterna

2) Precis nyss påstod "Ursprungligen" att han hade "bevis" för att SE var i Skandia-lokalerna när skotten föll tvärt emot vad du nu säger. Om man går på SE:s själv säger han 5 -6 sekunder från mordtillfället vilket verkar helt osannolikt.

3) Ii rätten minns SE inte om det var folk där och i "Skydd & säkerhet" påstår han att han var först vilket väl täcker in nästan alla varianter ...

Så det "stämmer" väl möjligen på det sättet att han täcker in nästan alla varianter och väljer man då hela tiden den variant som verkar rimligast och kastar bort allt som är orimligt kommer det förstås att se ut att "stämma bra" ...

När vi sedan kommer till vad han kan ha läst sig till och lyssnat in från media så menar ju många att det är helt orimligt att han skulle ha kunnat få in så mycket information på så kort tid.

Betänk då följande:

Om vi inte hade bevis för att han skjutit upp sin fjällresa, ringt upp en granne, dragit dit en journalist till sitt hem , fått en kollega att lova att ta sig in till Skandia och kolla stämpelklockan och dessutom kontaktat polisen ...

hade inte då alla förnekare påpekat hur fruktansvärt orimligt det hade varit att han skulle ha gjort de sakerna redan ett halvt dygn från mordtillfället om någon hade kastat fram den möjligheten ...

Det kan vara värt att tänka på ...SE visade inte direkt tecken på att ligga på latsidan timmarna efter mordet ...

Är det märkligare än att andra vittnen kontaktar polisen inom ett halvt dygn?
Citera
2021-10-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Men,det där sista är lite märkligt.
Såsom jag läst tråden så är det väldigt många som egentligen inte verkar ha SE som den mest sannolike gärningsmannen,utan det verkar snarare handla om att dessa vill understryka att SE inte kan uteslutas som gärningsman.
Det är ju en väsentlig skillnad.

Ja det är en väsentlig skillnad. Jag är dock väldigt trygg i min slutsats att SE är med mycket god marginal den mest sannolika GM som finns. Jag tror ganska många härinne ser honom som en klart tänkbar GM en av 2-3 stycken huvudmisstänkta.
Citera
2021-10-21, 17:49
Medlem
Dalulvens avatar
[quote=Makarov.24|77659347]
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vore bra om du ger exempel på vad som "skiljer sig så markant"[/QUOTE

Beskrivningen av LJ. Vittnet som kommit sent som är en person och sedan man. Vittnesmålet på mördaren som ibland innehåller handledsväska och ibland inte. Samma med glasögonen.

Alls inte säkert att det har med SE att göra. Det kan bero på den som tog anteckningarna och sedan knackade in det hela på maskin efter bästa förmåga. Endast förhöret den 25:e april förefaller bandat på kassett. Synd att det inte blev av tidigare, vilket SE av allt att döma ville: ha ett ordentligt förhör. Nu fick han stampa runt i media för att få det.
Citera
2021-10-21, 17:52
Medlem
[quote=Dalulven|77661066]
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Alls inte säkert att det har med SE att göra. Det kan bero på den som tog anteckningarna och sedan knackade in det hela på maskin efter bästa förmåga. Endast förhöret den 25:e april förefaller bandat på kassett. Synd att det inte blev av tidigare, vilket SE av allt att döma ville: ha ett ordentligt förhör. Nu fick han stampa runt i media för att få det.

Säker kan man inte vara men i min värld är det troligast att SE sagt olika saker. Annars kan man ifrågasätta precis allt som står i förhören och hänvisa till felaktiga anteckningar.
Citera
2021-10-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att tillägga är kanske även detta med keps vs. inte keps.
Där två vittnen utifrån hur GM beskrivits i media regerat och påstår att GM INTE hade keps.
Inge M. och Jan-Åke S.

https://imgur.com/gallery/LGueYZ4

https://drive.google.com/file/d/1ovtEf3ds9SGyqaF7UAImk6f6roV1Q9NV/view

På sid 19-21 måste det vara förhör med LJ. Där står det att han tyckte GM hade en keps för den följde huvudformen men han såg ingen skärm. Det där med att han såg ingen skärm har jag inte sett förut. Då är det väl troligare att GM hade en stickad mössa som flera andra vittnen säger. Ett av KP:s trumfkort var ju LJ:s utpekande av keps. Ja herregud....
Senast redigerad av Barkarrow 2021-10-21 kl. 18:05.
Citera
2021-10-21, 18:31
Medlem
Dalulvens avatar
[quote=Makarov.24|77661093]
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Säker kan man inte vara men i min värld är det troligast att SE sagt olika saker. Annars kan man ifrågasätta precis allt som står i förhören och hänvisa till felaktiga anteckningar.

Eller så fäster man störst tilltro till de bandade och ord för ord transkriberade förhören. Istället för till de som passerat genom flera filter: telefonluren, tidspressen, stressnivån, mottagarens förmåga att lyssna, tolka och anteckna, nedknackarens förmåga att uttyda anteckningar, kaffepaus, toabesök, o.s.v.
Citera
2021-10-21, 18:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Beskrivningen av LJ. Vittnet som kommit sent som är en person och sedan man. Vittnesmålet på mördaren som ibland innehåller handledsväska och ibland inte. Samma med glasögonen.
Nu är du lite orättvis mot SE, han är faktiskt konsekvent angående glasögonen. Han nämner dem i alla förhör, åtminstone i dem som hölls efter resan till Idre och efter att det skrivits om dem i SvD.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-21 kl. 19:02.
Citera
2021-10-21, 18:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Men,det där sista är lite märkligt.
Såsom jag läst tråden så är det väldigt många som egentligen inte verkar ha SE som den mest sannolike gärningsmannen,utan det verkar snarare handla om att dessa vill understryka att SE inte kan uteslutas som gärningsman.
Det är ju en väsentlig skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja det är en väsentlig skillnad. Jag är dock väldigt trygg i min slutsats att SE är med mycket god marginal den mest sannolika GM som finns. Jag tror ganska många härinne ser honom som en klart tänkbar GM en av 2-3 stycken huvudmisstänkta.

Men trådstarten har ju frågeställningen huruvida Skandiamannen var ett vittne ELLER involverad i utförandet av MOP. Då kan det inte vara fel att argumentera för honom som vittne, även om Hollywood-diskursen gärna vill ha honom till ett kapabelt, iskallt gärningsmannageni.
Citera
2021-10-21, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
https://drive.google.com/file/d/1ovtEf3ds9SGyqaF7UAImk6f6roV1Q9NV/view

På sid 19-21 måste det vara förhör med LJ. Där står det att han tyckte GM hade en keps för den följde huvudformen men han såg ingen skärm. Det där med att han såg ingen skärm har jag inte sett förut. Då är det väl troligare att GM hade en stickad mössa som flera andra vittnen säger. Ett av KP:s trumfkort var ju LJ:s utpekande av keps. Ja herregud....

Jag fin en liknande känsla/upplevelse, när jag nyss läste (på sid. 22) om vittnet YN. Jag tog mig för pannan. Övervägde att ta ett varv runt huset, svepa ett glas vin och ta en het dusch. Har du tid, läs gärna det, återkom med vad du tänkte/reagerade på.

edit: ska tilläggas att jag inte lusläst hennes förhör sedan i våras, så min reaktion, kanske är obefogad.
Citera
2021-10-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag fin en liknande känsla/upplevelse, när jag nyss läste (på sid. 22) om vittnet YN. Jag tog mig för pannan. Övervägde att ta ett varv runt huset, svepa ett glas vin och ta en het dusch. Har du tid, läs gärna det, återkom med vad du tänkte/reagerade på.

edit: ska tilläggas att jag inte lusläst hennes förhör sedan i våras, så min reaktion, kanske är obefogad.

Att hon nämner bara väska, inte handledsväska?
Citera
2021-10-21, 19:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det finns naturligtvis inget som bevisar att SE kom sent till mordplatsen eller binder honom till att ha stått och pratat i receptionen när skotten faller. Han lämnar så många motsägelsefulla uppgifter så det är overkligt. Det resonemanget håller inte alls

Det finns olika utsagor om SEs samtal med väktarna. Ett "kort samtal", hävdar PH, som har hört sig för. Det pågick "i ett par minuter", erinrar sig HO. De "önskade honom trevlig semester och allting", enligt AK. SE påstås också ha sagt att han gick förbi väktarna utan att stanna och prata. Detta är andrahandsuppgifter. SE säger också att han befann sig i Lokalerna när skotten föll enligt annan andrahandsuppgift.

SE får aldrig själv frågan av polisen i något förhör om han stannade och pratade med väktarna. Det finns således inte ens en uppgift direkt från SE hur det förhöll sig med samtalet. Vad menar du när du skriver :"Han lämnar så många motsägelsefulla uppgifter så det är overkligt"

Hur många uppgifter om samtalet med väktarna menar du att SE har lämnat och på vilket sätt är de motsägelsefulla enligt dig?
Citera
2021-10-21, 19:40
Medlem
[quote=Dalulven|77661406]
Citat:

Eller så fäster man störst tilltro till de bandade och ord för ord transkriberade förhören. Istället för till de som passerat genom flera filter: telefonluren, tidspressen, stressnivån, mottagarens förmåga att lyssna, tolka och anteckna, nedknackarens förmåga att uttyda anteckningar, kaffepaus, toabesök, o.s.v.

Ok. Då menar du att SE talar sanning om det mesta och är det vittne han utger sig för att vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in