Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Sitter Jonna Sima på Aftonbladet och hittar på egen statistik och sprider hemsnickrade slutsatser?
”I Finland ökar återigen smittspridningen av coronaviruset. Pandemin är därmed inne i sin femte våg och hela landet har blivit rödklassat, vilket innebär att den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC avråder från resor dit.
Den främsta orsaken till den ökade smittspridningen är att finländarna inte har gått och vaccinerat sig i tillräckligt stor utsträckning. Landet har lägst vaccinationsgrad av samtliga nordiska länder”
Finland har en vaccinationsgrad som ligger i paritet med Sveriges.
Drygt 67% är fullvaccinerade. Bara några promille lägre än Norge.
Artikeln är egentligen ett förvirrat raljerande över lågutbildade konspirationsteoretiska högerextremisters vaccinovinovilja, men smittspridningen i Finland kan väl knappast skyllas på låg vaccinationsgrad?
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Wjo16j/ar-du-vaccinerad-jimmie-akesson
Hon skriver inget om att Sverige verkar ha en högre dödlighet i Corona än vad Finland har?

I varje fall när jag snabbkollade lite data från de nordiska länderna.
Jag gjorde ett försök att jämföra dödligheten mellan de nordiska länderna. Datan för Sverige är ifrån de dagliga FHM rapporterna och de andra nordiska länderna tar jag från worldometer.
Antalet döda de senaste 7 dagarna jämförs med antalet smittade under 7 dagar för 20 dagar sedan, eftersom de som smittades för 20 dagar sen inte dör förrän nu…
-Dödlighet för Corona den senaste 20 dagarsperioden-
Sverige = 1,04 %
Finland = 0,85 %
Danmark= 0,58 %
Norge= 0,31 %
De här är förstås ingen exakt statistik, MEN det visar ändå att Sverige har inget som helst att skryta om när det gäller sin Coronastrategi så Jonna Sima borde givetvis skämmas ögonen ur sig att det är hon som bor i Sverige styrda under undermåliga myndigheter med skyhöga dödstal om man jämför dem med de andra nordiska länderna…