2021-10-20, 23:49
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, ourworldindata som jag tittat på mäter nog bara den vuxna delen av befolkningen, men sett till de lägre åldersgrupperna har de betydligt högre vaccinationsgrad än Sverige.
Aftonbladet sprider helt enkelt desinformation.

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/lagesoversikt-om-coronaviruset
Citera
2021-10-20, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tror det är resultat av deltavågen. När det gäller effekten av den sedvanliga virussäsongen så syns inte tydligt förrän i november-december och än mer under vårvintern.

Så vården kommer få det hett om öronen de kommande halvåret. Det råder det inget tvivel om.

Skrivet av mig i september och snart börjar säsongen. Har redan tjuvstartat ii många länder i Europa.

Så har ni börjat leva med viruset ännu? Eller tycker ni att vi ska slå igen för gott?
Citera
2021-10-21, 00:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan ju bara hålla med i det du skriver ovan. Man kan nästan tro att FHM klumprapportering är ett led i en kommunikationsstrategi att skyla över misslyckandet. Man rapporterar gärna om de låga dödstalen, när sedan klumpen kommer säger de att man inte ska bry sig om det, eftersom det är "eftersläpning" och att man nu "blickar framåt". Det betyder också att man varje dag som FHM rapporterar lågt antal döda vet att en mängd personer saknas i statistiken. Vore förresten intressant om någon journalist fick för sig att granska siffrorna för att kontroller att man inte "glömt" några ytterligare.

Obegripligt att det kan vara så svårt att fatta beslut om tredje dosen. Sverige har ju vaccin "över", och att ge alla en tredje dos kan möjligen betyda att man gör det i onödan. Gör man det inte å andra sidan, kan det betyda att vi får en ny svår coronavåg. Så egentligen tycker jag att beslutet borde vara mycket enkelt och solklart. Vaccinera för fulla muggar innan det skiter sig (igen).

Jag skulle säga ja, i alla fall till alla 50+, kanske även 40+. Men nu verkar det som Carslsson och company hellre vill ge bort våra doser.

https://www.dn.se/varlden/carlson-och-tegnell-i-somalia-vi-maste-vara-forsiktiga-med-att-ge-tredje-dos-vaccin/

Godheten över andra folk trumfar vårt eget, gulligt.
Citera
2021-10-21, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vad vi ser efter att öppnat upp är att smittspridningen inte tar fart.
Vaccinet verkar fungera bra trots flera antivaxxers förhoppning om att allt ska gå åt helvete.

Vi mentalt friska har återfått livet vi hade förut och har börjat resa och umgås med andra som vi gjorde före pandemin.
De ovaccinerade lever troligen i sina mörka rum och letar efter minsta tecken till tvivel de kan spinna vidare på. Arma stackare.

Idag har jag återigen varit på tjänsteresa och träffat andra på deras företag och umgåtts och vi fikade tillsammans och åt en väldigt bra lunch, precis som de flesta gjorde före 2020.
Life is back.

Ni antivaxxers, gå och dränk er.

Jag har hela tiden ignorerat rekommendationerna, ignorerar dem fortfarande och kommer att fortsätta ignorera dem. Ovaxxad och tänker så förbli.
Din önskedröm om att vi skulle sitta hemma och trycka kan du glömma.
Citera
2021-10-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sitter Jonna Sima på Aftonbladet och hittar på egen statistik och sprider hemsnickrade slutsatser?

”I Finland ökar återigen smittspridningen av coronaviruset. Pandemin är därmed inne i sin femte våg och hela landet har blivit rödklassat, vilket innebär att den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC avråder från resor dit.
Den främsta orsaken till den ökade smittspridningen är att finländarna inte har gått och vaccinerat sig i tillräckligt stor utsträckning. Landet har lägst vaccinationsgrad av samtliga nordiska länder”

Finland har en vaccinationsgrad som ligger i paritet med Sveriges.
Drygt 67% är fullvaccinerade. Bara några promille lägre än Norge.

Artikeln är egentligen ett förvirrat raljerande över lågutbildade konspirationsteoretiska högerextremisters vaccinovinovilja, men smittspridningen i Finland kan väl knappast skyllas på låg vaccinationsgrad?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Wjo16j/ar-du-vaccinerad-jimmie-akesson

Hon skriver inget om att Sverige verkar ha en högre dödlighet i Corona än vad Finland har? I varje fall när jag snabbkollade lite data från de nordiska länderna.

Jag gjorde ett försök att jämföra dödligheten mellan de nordiska länderna. Datan för Sverige är ifrån de dagliga FHM rapporterna och de andra nordiska länderna tar jag från worldometer.

Antalet döda de senaste 7 dagarna jämförs med antalet smittade under 7 dagar för 20 dagar sedan, eftersom de som smittades för 20 dagar sen inte dör förrän nu…

-Dödlighet för Corona den senaste 20 dagarsperioden-
Sverige = 1,04 %
Finland = 0,85 %
Danmark= 0,58 %
Norge= 0,31 %

De här är förstås ingen exakt statistik, MEN det visar ändå att Sverige har inget som helst att skryta om när det gäller sin Coronastrategi så Jonna Sima borde givetvis skämmas ögonen ur sig att det är hon som bor i Sverige styrda under undermåliga myndigheter med skyhöga dödstal om man jämför dem med de andra nordiska länderna…
Citera
2021-10-21, 01:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Hon skriver inget om att Sverige verkar ha en högre dödlighet i Corona än vad Finland har? I varje fall när jag snabbkollade lite data från de nordiska länderna.

Jag gjorde ett försök att jämföra dödligheten mellan de nordiska länderna. Datan för Sverige är ifrån de dagliga FHM rapporterna och de andra nordiska länderna tar jag från worldometer.

Antalet döda de senaste 7 dagarna jämförs med antalet smittade under 7 dagar för 20 dagar sedan, eftersom de som smittades för 20 dagar sen inte dör förrän nu…

-Dödlighet för Corona den senaste 20 dagarsperioden-
Sverige = 1,04 %
Finland = 0,85 %
Danmark= 0,58 %
Norge= 0,31 %

De här är förstås ingen exakt statistik, MEN det visar ändå att Sverige har inget som helst att skryta om när det gäller sin Coronastrategi så Jonna Sima borde givetvis skämmas ögonen ur sig att det är hon som bor i Sverige styrda under undermåliga myndigheter med skyhöga dödstal om man jämför dem med de andra nordiska länderna…

Just nu ligger det 32 personer på intensiven i Finland. I sverige är siffran 30 st. Dom har alltså dubbelt så många på IVA som oss nu per capita. Det är säkrare siffror då dödstal tar flera veckor att säkerställa och iva är exakt på timmar när.
Citera
2021-10-21, 01:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du undrade varför så många dör i Ryssland. Jag skrev att det beror på den extremt dåliga folkhälsan och på att många lever extremt fattigt i Ryssland.

Du börjar yra om barnadödlighet och medelålders människor i Europa. Snälla svara inte mig mer!

Kopplingen är noll till covid19 om du inte med fattigt menar att de har undermålig sjukhusvård.
Citera
2021-10-21, 04:20
Medlem
dubbelpost
Citera
2021-10-21, 04:20
Medlem
Senaste siffrorna från Our World in Data 2021-10-19. Länder med mer än 5.0 miljoner innevånare och mer än 20 fall per dag och miljon innnevånare SAMT en ökning per vecka större än 15 procent.

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon innevånare
död_t totalt antal döda per miljon innevånare

Kod:
                  land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                              
1       United Kingdom   652   18  125812   2041
2             Bulgaria   471   41   79829   3278
3             Slovakia   321   23   80526   2355
4              Belgium   293   55  111145   2217
5              Austria   258   28   86283   1238
6               Greece   256   17   67590   1489
7               Europe   233   17   83238   1697
8               Russia   217   16   54394   1516
9          Netherlands   216   43  121962   1088
10          Azerbaijan   161   67   49450    664
11      European Union   158   22   87354   1756
12             Germany   136   36   52573   1130
13             Denmark   128   22   64025    463
14              Jordan   123   19   82266   1060
15             Hungary   109   55   86904   3157
16              Poland    74   56   77917   2015
17  Dominican Republic    70   16   33968    373
18               Chile    67   44   87079   1958
19           Venezuela    53   26   13768    165
20               Spain    41   30  106765   1862
21            Cameroon    26   58    3683     58
22           Argentina    23   37  115659   2537
Citera
2021-10-21, 04:36
Medlem
Dr John rapporterar om ökad smittspridning i Storbritannien och ny under-variant av delta, AY.4.2 som ökar sin andel och svarar nu för ca 10% av fallen.
https://www.youtube.com/watch?v=g-AqBrboooI
Citera
2021-10-21, 06:44
Medlem
arbetets avatar
Smittspridningen är som störst i Europa nu. Främst i Östeuropa och orsaken är tydlig. Den låga vaccintäckningen. Man har hög smittspridning i UK också trots hög vaccinationstäckning troligtvis p.g.a. delta+. De som skiljer UK åt från Östeuropa är att man har låga dödstal vilket tyvärr inte är situationen i Rumänien, Bulgarien, Polen, Lettland och i Ryssland vilket är anti-vaxxarnas högborg numera (video):

Europa enda region i världen där covidsmittan ökar

Ministern: ”Explosionsartat de senaste två dygnen”
Delar av Europa är åter i covidsmittans grepp. I flera östländer skjuter smittotalen skarpt uppåt, på grund av låga vaccinationstal, men också kallare väder och lättade restriktioner. Idag blir Lettland första EU-land att åter stänga ned samhället med utegångsförbud på natten under en månad.

Även i Storbritannien, där andelen vaccinerade är hög, stiger antalet fall. Här sprids nu en ny variant av viruset, Delta Plus. Det är däremot inte säkert om den är mer smittsam än tidigare varianter, och regeringen vänder sig emot krav om att åter stänga ned samhället.
https://www.tv4.se/artikel/15F8K5E93SFoynB83fu8ZO/europa-enda-region-i-vaerlden-daer-covidsmittan-oekar
Citera
2021-10-21, 07:25
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Smittspridningen är som störst i Europa nu. Främst i Östeuropa och orsaken är tydlig. Den låga vaccintäckningen. Man har hög smittspridning i UK också trots hög vaccinationstäckning troligtvis p.g.a. delta+. De som skiljer UK åt från Östeuropa är att man har låga dödstal vilket tyvärr inte är situationen i Rumänien, Bulgarien, Polen, Lettland och i Ryssland vilket är anti-vaxxarnas högborg numera (video):

Europa enda region i världen där covidsmittan ökar

Ministern: ”Explosionsartat de senaste två dygnen”
Delar av Europa är åter i covidsmittans grepp. I flera östländer skjuter smittotalen skarpt uppåt, på grund av låga vaccinationstal, men också kallare väder och lättade restriktioner. Idag blir Lettland första EU-land att åter stänga ned samhället med utegångsförbud på natten under en månad.

Även i Storbritannien, där andelen vaccinerade är hög, stiger antalet fall. Här sprids nu en ny variant av viruset, Delta Plus. Det är däremot inte säkert om den är mer smittsam än tidigare varianter, och regeringen vänder sig emot krav om att åter stänga ned samhället.
https://www.tv4.se/artikel/15F8K5E93SFoynB83fu8ZO/europa-enda-region-i-vaerlden-daer-covidsmittan-oekar
Orsaken är den låga vaccinationstäckningen? Intressant. Nu har jag inte kollat aktuell data över vaccintäckningen per världsdel, men jag vet att Aftonbladet i maj skrev:

Citat:
Var fjärde EU-invånare har fått coronavaccin, men bara en av hundra afrikaner.

Det kan bli ödesdigert för resten av världen.

Afrikas länder riskerar nu att drabbas av en ny katastrofal virusvåg.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BEzRX/larm-fran-afrikas-lander--bara-1-procent-har-fatt-vaccin

Och när jag kollar på SVT:s data som visar land för land, så ser jag många länder där bara enstaka procent eller promille har vaccinerats, t.ex. Afghanistan 1,1%, Etiopien 0,82%, Haiti 0,25%, Kamerun 0,55%. Osv. Stora länder som Indien och Bangladesh har bara 10-20% vaccinerade. Men det är bara i Europa som smittspridningen ökar.

Det är uppenbart vad som måste göras! Vi i Europa måste vaccinera oss i ännu högre grad! 100% måste vara målet! Helst mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in