2021-10-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gpa
Pengarna som inbringade i samband med börsintroduktionen ska användas till att bekosta utvecklingen av elbilar.
Humoristiskt. De säljer verkligen en dröm, alltså.

Jag tror alla som tecknar denna (utöver som någon avancerad kortsiktig flip jag inte begriper) får skylla sig själva.
Citera
2021-10-20, 16:34
Medlem
Många pessimister som samlats här ser jag.

Ja, det stämmer väl att värderingen är hög, främst pga Polestars värdering. Men följande talar för en investering i Volvo Cars:

- Elektrifieringen kommer att ske, oavsett hur mycket folk stretar emot. Makten, vem det nu är, har bestämt sig för att elbilar ska rulla på våra vägar. Volvos ambitioner att elektrifiera hela sin fordonsflotta vid 2030 talar för långsiktig investering

- Volvo säljer idag 700k bilar per år. 2024 är prognosen 1.2 miljoner bilar. Tror man på det så är det klar köpsignal

- Volvo är ett välskött bolag med en attraktiv produkt som säljer bra

- Stora satsningar på batterifabriker och utbyggnader av nuvarande fabriker planeras

Köper man Tesla för 850 dollar aktien så är 53kr för Volvo Cars peanuts.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2021-10-20 kl. 17:09.
Citera
2021-10-20, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Humoristiskt. De säljer verkligen en dröm, alltså.

Jag tror alla som tecknar denna (utöver som någon avancerad kortsiktig flip jag inte begriper) får skylla sig själva.

Du anklagar Volvo för att sälja en dröm, men är såld på Tesla. Volvo, ett lönsamt etablerat bolag alltså. Du måste ändå se ironin i detta?
Citera
2021-10-20, 20:06
Medlem
Inger ju förtroende för IPO:n att VD:n ska bytas ut inom kort och man vet inte vem det blir... https://www.di.se/nyheter/kallor-till-di-vd-byte-i-volvo-cars-nara-forestaende-ny-vd-rekryteras-externt/

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Köper man Tesla för 850 dollar aktien så är 53kr för Volvo Cars peanuts.
Vad en aktie kostar är ju iofs helt irrelevant för värderingen av bolaget...
Citera
2021-10-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Inger ju förtroende för IPO:n att VD:n ska bytas ut inom kort och man vet inte vem det blir... https://www.di.se/nyheter/kallor-till-di-vd-byte-i-volvo-cars-nara-forestaende-ny-vd-rekryteras-externt/

Vad en aktie kostar är ju iofs helt irrelevant för värderingen av bolaget...

Samuelsson är 70 år gammal och har varit i ledande positioner i många år. Att han lägger av unnar jag honom.

Alla får naturligtvis göra sin egen analys, men om ett rykte om byte av en 70 år gammal VD är ”dåliga nyheter” så verkar det vara brist på dåliga nyheter.

Utan kineserna så hade Volvo och hela göteborgsregionen varit ett nytt Detroit. Kineserna kom med pengapåsen, och svenskarna utvecklade bilen. Det finns ingen som helst anledning för kineserna att ändra på det konceptet, och de har inte intentionerna att göra det.

Fundamentalt så är Volvo Cars ett mycket bra bolag. De har bra försäljningssiffror och god vinstmarginal. Dessutom har Volvo ett mycket gott rykte inom bilindustrin. Det är utifrån det man ska göra sina analyser. Inte en massa irrelevant skvaller.

Och slutligen. Naturligtvis har aktiekursen med värdering av bolaget o göra. Anser man att Tesla är värd att köpa för 850 dollar så är Volvo Cars 53kr rena gåvan.
Citera
2021-10-20, 21:20
Medlem
Citat:
Samuelsson är 70 år gammal och har varit i ledande positioner i många år. Att han lägger av unnar jag honom.

Alla får naturligtvis göra sin egen analys, men om ett rykte om byte av en 70 år gammal VD är ”dåliga nyheter” så verkar det vara brist på dåliga nyheter.

Utan kineserna så hade Volvo och hela göteborgsregionen varit ett nytt Detroit. Kineserna kom med pengapåsen, och svenskarna utvecklade bilen. Det finns ingen som helst anledning för kineserna att ändra på det konceptet, och de har inte intentionerna att göra det.

Fundamentalt så är Volvo Cars ett mycket bra bolag. De har bra försäljningssiffror och god vinstmarginal. Dessutom har Volvo ett mycket gott rykte inom bilindustrin. Det är utifrån det man ska göra sina analyser. Inte en massa irrelevant skvaller.

Och slutligen. Naturligtvis har aktiekursen med värdering av bolaget o göra. Anser man att Tesla är värd att köpa för 850 dollar så är Volvo Cars 53kr rena gåvan.

Lol. Du tycker inte att det är problematiskt om VD slutar i samband med IPO? Lite som att byta partiledare under sluttampen av en valkampanj innan valet. Jag håller med dig om att kineserna räddat Volvo, men varför teckna aktien? Bilförsäljningen faller överallt. Branschen är på väg att ställa om och Tesla är vad Apple var för mobiltelefoner. Volvo är för långt efter. Gigantiskt erbjudande där endast 26% är taget och boken är inte full ännu. Fattar om man tecknar med "hjärtat" för hjärnan bör inte vara involverad.
Citera
2021-10-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Lol. Du tycker inte att det är problematiskt om VD slutar i samband med IPO? Lite som att byta partiledare under sluttampen av en valkampanj innan valet. Jag håller med dig om att kineserna räddat Volvo, men varför teckna aktien? Bilförsäljningen faller överallt. Branschen är på väg att ställa om och Tesla är vad Apple var för mobiltelefoner. Volvo är för långt efter. Gigantiskt erbjudande där endast 26% är taget och boken är inte full ännu. Fattar om man tecknar med "hjärtat" för hjärnan bör inte vara involverad.

Jag har inte sagt att man ska teckna aktien. Jag tycker bara att beskrivningen av Volvo som något tattarbolag är så löjlig. Finns ingen verklighetsförankring. Okej att anse att värderingen är hög, jag skriver också att den är det. Men att prata om rykten om att VD kanske slutar och att man inte ska teckna för att ägaren är kines är superlöjligt.

Faktum kvarstår. Volvo är ett mycket bra bolag. Ska man teckna? Jag vet inte. Jag kommer nog inte göra det. Och även om man bestämmer sig för att göra det så kommer nog trycket vara så högt att man ska bli glad om man ens får 100 aktier. Så potentiellt förlorar man några tusenlappar, om det skulle gå åt skogen. Om man ens får några aktier.

Tycker också att det är så lustigt att samma användare som försvarar Tesla in i graven kommer nu och skanderar att bolag är övervärderade. Det är lite roligt måste du medge.
Citera
2021-10-20, 21:56
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att man ska teckna aktien. Jag tycker bara att beskrivningen av Volvo som något tattarbolag är så löjlig. Finns ingen verklighetsförankring. Okej att anse att värderingen är hög, jag skriver också att den är det. Men att prata om rykten om att VD kanske slutar och att man inte ska teckna för att ägaren är kines är superlöjligt.

Faktum kvarstår. Volvo är ett mycket bra bolag. Ska man teckna? Jag vet inte. Jag kommer nog inte göra det. Och även om man bestämmer sig för att göra det så kommer nog trycket vara så högt att man ska bli glad om man ens får 100 aktier. Så potentiellt förlorar man några tusenlappar, om det skulle gå åt skogen. Om man ens får några aktier.

Tycker också att det är så lustigt att samma användare som försvarar Tesla in i graven kommer nu och skanderar att bolag är övervärderade. Det är lite roligt måste du medge.

Det håller jag helt med om. Volvo är såklart ett bra bolag och jämförelsen med Tesla är lustig. Tror dock inte att den blir så fulltecknad som alla verkar tro.
Citera
2021-10-21, 11:59
Medlem
Volvoanställda får teckna aktier för max 30 000 kr. Eller 566 aktier verkar det som. Till ett värde av 29 998 - 38 488 kr
Citera
2021-10-21, 13:12
Medlem
Citat:
Du anklagar Volvo för att sälja en dröm, men är såld på Tesla. Volvo, ett lönsamt etablerat bolag alltså.
När du har noll koll: gissa mindre, fråga mer. Då kommer vi ha en bättre dialog.
Citera
2021-10-21, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
När du har noll koll: gissa mindre, fråga mer. Då kommer vi ha en bättre dialog.

Jag har arbetat på Volvo. Och jag har noll koll. Fine.
Citera
2021-10-21, 13:59
Medlem
Citat:
Jag har arbetat på Volvo. Och jag har noll koll. Fine.
Din sejour på det mediokra företaget Volvo har alltså varit så exceptionell att du nu är klärvoajant och kan avläsa andra människors tankar. Det var inte illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in