2021-10-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ja det är nog i alla fall näst intill omöjligt att ett däck i de här klasserna skulle orsaka smällen som hörs på ljudfilen, och vad de än hade för däck så fanns ju en säkerhetsring monterad innanför.

Jo med alla är ju säkra på att det måste vara "däckexplosion" och att denna ofelbart leder till att man kör av vägen. Och ljudfilen måste de ha avfärdat (även om det finns de som trodde det ljudet kunde vara en punktering vilket ju är skrattretande)

Det kan vara så att de har rätt. Men det som stör är att de liksom verkar ta det för givet. Som att det vore självklart. Det är det absolut INTE.
För det första är punktering naturligtvis en vanligare orsak en många andra tekniska problem. Men "däckexplosion" är desto ovanligare.
Men någon form av teknisk orsak måste det vara.
Gubbarna med hatt här inne som aldrig kört fortare än hastighetsbegränsningarna tror att man automatiskt kör av vägen om man kör i 160-170, men så är det inte i dagens bilar. På 60-talet kanske.

Om man tror ljudfilen är äkta (vilket jag är väldigt tveksam till) så är det ju ett uppenbart attentat.
Relativt säkert ett grovkalibrigt vapen med pansarbrytande ammo. Inte ett pansasrskott för det hade lyst upp hela bilen för vittnet i bilen bakom.
Citera
2021-10-20, 17:14
Medlem
Soterns avatar
Ponera att denna "olycka" hade skett i Ryssland med en Rysk dissident. Jag lovar att all media i Sverige hade sagt att det varit ett mord och att Putin låg bakom.
Citera
2021-10-20, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ponera att denna "olycka" hade skett i Ryssland med en Rysk dissident. Jag lovar att all media i Sverige hade sagt att det varit ett mord och att Putin låg bakom.

Det er faktisk helt sant, men så har jo Russland en historie på det; det å drepe egne borgere enten det er snakk om forgiftning eller attentat, er vanlig med tanke på politisk opposisjonelle. I Sverige så dreper jo ikke myndighetene egne borgere, så vidt jeg vet :-)
Citera
2021-10-20, 17:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Det er faktisk helt sant, men så har jo Russland en historie på det; det å drepe egne borgere enten det er snakk om forgiftning eller attentat, er vanlig med tanke på politisk opposisjonelle. I Sverige så dreper jo ikke myndighetene egne borgere, så vidt jeg vet :-)

Samt att det är minst sagt svårt att se att svenska myndigheter skulle anse det värt, eller ens önskvärt, att dräpa Vilks…
Citera
2021-10-20, 18:12
Medlem
Det kommer att vara en tragisk olycka i 50 år. Sommaren 2071 kommer det sippra fram lite nyheter.
Citera
2021-10-20, 18:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Det kommer att vara en tragisk olycka i 50 år. Sommaren 2071 kommer det sippra fram lite nyheter.
Eller så håller man en presskonferens om 35 år och säger att man inte kommer runt lastbilschauffören.
Citera
2021-10-20, 20:02
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är lite konstigt att det brann så intensivt och så länge. Ägaren till åkeriet sa i en tidningsintevju att lastbilens draganordning var en enda svart smält klump. Lastbilen var lastad med rockwool som inte brinner och Range Rovern var klädd med kevlar som inte brinner.
Måste varit något mer än bränslet som brann och blev en sån hetta som smälter härdat stål.
Dieseltank på tradare kan innehålla upp till 800 liter diesel vid full tank.
Citera
2021-10-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Eller så håller man en presskonferens om 35 år och säger att man inte kommer runt lastbilschauffören.
Vad dom än gör är detta ett mega magplask för polisen.
Citera
2021-10-20, 20:06
Medlem
Citat:
Är redan ett fiasko utan att dom släpper nåt.
Citera
2021-10-20, 20:16
Medlem
Citat:
Är redan ett fiasko utan att dom släpper nåt.
Citera
2021-10-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Dieseltank på tradare kan innehålla upp till 800 liter diesel vid full tank.

Jag följde olyckan i media och jag fick uppfattningen att det brann länge och intensivt, och det var innan man visste att det var Vilks polisbil.
Trodde först att det var lithiumbatterier i en elbil (eftersom jag själv har en) eller att lastbilen var lastad med lithiumbatterier.
Tycker bara att det är lite konstigt med en så kraftig brand att allt smälter när bränsletankarna brinner upp.
Citera
2021-10-20, 21:21
Medlem
Citat:
Jag följde olyckan i media och jag fick uppfattningen att det brann länge och intensivt, och det var innan man visste att det var Vilks polisbil.
Trodde först att det var lithiumbatterier i en elbil (eftersom jag själv har en) eller att lastbilen var lastad med lithiumbatterier.
Tycker bara att det är lite konstigt med en så kraftig brand att allt smälter när bränsletankarna brinner upp.
Håller med..diesel brand är inte så superhet..som gas eller bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in