2021-10-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här har du två amerikanska ambulanser inom kort tid - ingen aning om ambulansernas vikt och däck dock: https://www.google.se/amp/s/amp.newsleader.com/amp/4070399002
Suddenly, he heard a loud bang. The ambulance jerked to the left.

Driver Aaron Bryant wrestled back control of the wheel, forcing the ambulance back into the right lane. He maneuvered the rig safely onto the shoulder of the interstate, finally coming to a halt.

….

Less than two weeks later, a similar accident happened:

“the left front steer tire on the ambulance blew apart” without warning while an ambulance from the rescue squad out of Riverheads Volunteer Fire Department was en route to the hospital, according to a memo from Bryant.

Any front tire blowout on the highway can be incredibly difficult to steer through. Even a rear blowout can lead to a dangerous wreck.

"In a front tire blowout, you will feel the force more in the vehicle’s steering," according to the National Highway Traffic Safety Administration.

I USA sker för övrigt cirka 6,500 olyckor med ambulanser varje år, och den vanligaste orsaken är att man helt enkelt kört för fort, mekaniska fel kommer först på 8:e plats.

https://www.arnolditkin.com/blog/motor-vehicle-accidents/statistics-on-emergency-vehicle-accidents-in-the/

Den där ambulansen väger en bra bit över 5 ton och har klassisk amerikansk 60-tals konstruktion, rambyggd med stel bakaxel och bladfjädrar,
Betydligt högre tyngdpunkt och större överhäng än en modern RR.

Att de lyckades hålla sig på vägen i en sådan så är förvånande.
Citera
2021-10-20, 10:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det verkar vara fler som är kvar i 60-talet här. Och/eller inte riktigt har erfarenhet av att äga och köra tunga snabba bilar.

Ja det är ju standard med tpms på RR naturligtvis.
Däcken är klassade för antingen Y = 300 km/h eller som lägst W = 270 km/h (verkar finnas båda på Eagle F1 SUV) och då kan de köra långa sträckor i de hastigheterna. På autobahn är ju 250 inget ovanligt långa sträckor med tunga SUVar.
160-170 är en walk in the park.

Load index känns lite knepigare. För de däcken som standard jag hittat på nätet ska väl palla ungefär 4,2 ton i 270-300 km/h. (Dock finns däcket med index för upp till 4,5 ton i en annan dimension på nätet så det är rimligt att tro att RR körde med det högre indexet) det är oklart för mig hur RRs runflatsystem påverkar däckets egenskaper. Men det borde ju inte försämra. Då tappar man ju vitsen.

Risken man kan se i detta är om någon inom polisen har monterat däck med fel load index på bilen och/eller inte monterat tpms sensorerna vid däckbyte.

Eller så har batterierna i tpms sensorerna gett sig.
Vilket normalt bilen larmar för vid uppstart.
Citera
2021-10-20, 10:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Den där ambulansen väger en bra bit över 5 ton och har klassisk amerikansk 60-tals konstruktion, rambyggd med stel bakaxel och bladfjädrar,
Betydligt högre tyngdpunkt och större överhäng än en modern RR.

Att de lyckades hålla sig på vägen i en sådan så är förvånande.

Säkert - jag bara svarade eftersom du undrade om exempel på ambulanser. Svenska ambulanser finns i alla möjliga varianter (även stora Chevroletfossiler) och de som bygger på Volvo är ju avsevärt lättare än en RR så de är knappast jämförbara heller. Men kanske Mercedes och VW- ambulanserna, fullutrustade, kliver upp emot 4 ton?
Citera
2021-10-20, 10:55
Medlem
TPMS hade väl inte gjort någon nytta i detta fallet där något plötsligt akut tycks ha hänt.
Jag har tpms på sommarhjulen men inte på vinterhjulen.
Citera
2021-10-20, 11:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
TPMS hade väl inte gjort någon nytta i detta fallet där något plötsligt akut tycks ha hänt.
Jag har tpms på sommarhjulen men inte på vinterhjulen.

Det som diskuterats här i tråden är väl dessutom om det skulle bildats övertryck - och det är jag långt ifrån säker på att TPMS rapporterar – i alla fall inte om alla 4 däck får högre tryck av värmen. Dock finner jag själva scenariot (att däck skulle exploderat av övertryck orsakat av värme) extremt långsökt.
Citera
2021-10-20, 13:01
Medlem
Citat:
Det som diskuterats här i tråden är väl dessutom om det skulle bildats övertryck - och det är jag långt ifrån säker på att TPMS rapporterar – i alla fall inte om alla 4 däck får högre tryck av värmen. Dock finner jag själva scenariot (att däck skulle exploderat av övertryck orsakat av värme) extremt långsökt.

Trycket höjs av värme. Det ör korrekt. Bilens system kompenserar för detta så att den inte varnar t ex om trycket blir lågt när man kallstartar en bil i -20. Trycket inne i däcket ökar sedan när bilen rullar av friktionsvärmen och systemet i bilen kompenserar för detta. Givetvis ökar temperaturen och därmed trycket något vid högre hastigheter. Men aldrig så mycket att det kan närma sig explosionsrisk.
Vid 30 grader inne i däcket så kanske trycket ökat max 0,5 kg mot ett nollgradigt däck.

Trycket måste väl upp i typ 10kg för att det ska bli explosionsrisk för ett modernt oskadat däck.
Det är fysiskt omöjligt att trycket kan öka så mycket enbart av hög hastighet.

När det gäller varningsnivåerna i RRs system så har jag ingen aning. Men det vore jättekonstigt om de inte varnade BÅDE för höga och låga värden när man nu har sensorer.

Men det finns såklart risker att något är fel här ändå. Som t ex sensorer som antingen inte är monterade, eller visar felaktiga värden. Eller felaktiga däck med för lågt load index eller eller att man inte konfigurerat om systemet om man bytt däckdimension (systemet i bilen behöver rätt dimension för att räkna rätt på sensorns signal)

Att jag tjatar om load index beror på att jag själv har klantat mig och satt på fel däck på en tung bil och korden sprack helt enkelt i en däckexplosion på motorväg just trots att däcken var ganska nya. Enkelt att reda ut själva punkan men rejält pinsamt att inse att man varit så klantig. Men jag var relativt ung då och polisens tekniker ska rimligen vara noga med sådant.
Citera
2021-10-20, 13:08
Medlem
Citat:
Säkert - jag bara svarade eftersom du undrade om exempel på ambulanser. Svenska ambulanser finns i alla möjliga varianter (även stora Chevroletfossiler) och de som bygger på Volvo är ju avsevärt lättare än en RR så de är knappast jämförbara heller. Men kanske Mercedes och VW- ambulanserna, fullutrustade, kliver upp emot 4 ton?

Jo jag fattade det. Det var absolut ingen kritik. Bara en slags reflektion att det var starkt gjort att hålla en sådan instabil pråm på vägen vid en framhjulspunka.
Sen ska man vara snäll och säga att rambygge, stel bakaxel och bladfjädrar funderade redan på 1900-talets början.
Och när det gäller att klara tung last t ex så är det en tillförlitlig konstruktion. Inte konstigt att dagens lastbilar fortfarande har det.
Men för plötsliga händelser i hög fart är det närmast livsfarligt.

Jo de ambulanser som är baserade på "bussar" i Sverige som VW och Merca väger säkert en hel del.
Jag hittar inga olyckor i Sverige annat än några få unde rutryckning. Men det som det klagades mest på i artikeln var att ambulansen inte hade reservdäck. Inga kommentarer att det skulle ha varit farligt trots hög fart.
Citera
2021-10-20, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Varför är ljudklippet raderat?
Gick ju ladda ner mp3 filen.

/J
Citera
2021-10-20, 13:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Volvo-ambulansen XC90 väger 3,1 ton och får lasta 700 kg. I praktiken bör den alltså väga ca 3,8 ton. XC70 väger något mindre.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-10-20 kl. 13:33.
Citera
2021-10-20, 13:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Volvo-ambulansen XC90 väger 3,1 ton och får lasta 700 kg. I praktiken bör den alltså väga ca 3,8 ton. XC70 väger något mindre.

Synd att man inte har tillgång till Strada.. Om någon här har det så kan de kanske kolla upp det?
Citera
2021-10-20, 13:55
Medlem
Mycket snack om däck här... Håller det för otroligt att en bil avsedd för personskydd skulle utrustas med för bilen felaktig däckstyp. Dessutom var väl bilen nyss genomgången/servad? Jag kan ha fel, men har svårt att tro att det finns så många andra bilar som de är mer noggranna med.
Citera
2021-10-20, 14:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Mycket snack om däck här... Håller det för otroligt att en bil avsedd för personskydd skulle utrustas med för bilen felaktig däckstyp. Dessutom var väl bilen nyss genomgången/servad? Jag kan ha fel, men har svårt att tro att det finns så många andra bilar som de är mer noggranna med.

Ja det är nog i alla fall näst intill omöjligt att ett däck i de här klasserna skulle orsaka smällen som hörs på ljudfilen, och vad de än hade för däck så fanns ju en säkerhetsring monterad innanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in