2021-10-19, 14:06
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Jag håller i handen en antikvarisk bok som jag finner märklig. Den har styv pärm (hardback) och storleken är ungefär A5 (pocketformat?), drygt 200 sidor. Den är alltså inte alls märkvärdig vad gäller dessa attribut. Vidare har framsidan titeln "Der Nachtzug" (="Nattåget" på tyska) och två författarnamn, nämligen Ulf Stark och Sara Nilsson Bergman. Bildmotivet antyder att det ska vara en barnbok. För övrigt har jag redan en ganska ny barnbok hemma av Ulf Stark, så det namnet är inte nytt för mig.

Döm dock om min förvåning när jag sedan öppnar boken och redan på "smutssidan" ser att det är en helt annan bok innanför pärmarna, nämligen denna: "Japan i brytningstid", faktiskt också med två författarnamn, nämligen Påhl Ruin och Cecilia Ruthström-Ruin. Den är tryckt 2002 ScandBook AB, Falun, Bokförlaget Atlas. Boken av Ruin/Ruthström-Ruin har med andra ord fått helt felaktig pärm.

Jag har aldrig sett något liknande förut vad gäller böcker. Kan någon här på forumet med god erfarenhet uttala sig om det här händer ibland, så att man någon gång då och då som konsument kan se såna här hybridböcker eller "frankensteinböcker"?
Citera
2021-10-19, 14:22
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Jag håller i handen en antikvarisk bok som jag finner märklig. Den har styv pärm (hardback) och storleken är ungefär A5 (pocketformat?), drygt 200 sidor. Den är alltså inte alls märkvärdig vad gäller dessa attribut. Vidare har framsidan titeln "Der Nachtzug" (="Nattåget" på tyska) och två författarnamn, nämligen Ulf Stark och Sara Nilsson Bergman. Bildmotivet antyder att det ska vara en barnbok. För övrigt har jag redan en ganska ny barnbok hemma av Ulf Stark, så det namnet är inte nytt för mig.

Döm dock om min förvåning när jag sedan öppnar boken och redan på "smutssidan" ser att det är en helt annan bok innanför pärmarna, nämligen denna: "Japan i brytningstid", faktiskt också med två författarnamn, nämligen Påhl Ruin och Cecilia Ruthström-Ruin. Den är tryckt 2002 ScandBook AB, Falun, Bokförlaget Atlas. Boken av Ruin/Ruthström-Ruin har med andra ord fått helt felaktig pärm.

Jag har aldrig sett något liknande förut vad gäller böcker. Kan någon här på forumet med god erfarenhet uttala sig om det här händer ibland, så att man någon gång då och då som konsument kan se såna här hybridböcker eller "frankensteinböcker"?

Bläddra inte, lägg i plastficka och sen i en låda och låt ligga. Kanske kommer det finnas ett värde i boken i framtiden.
Låter som en miss i tryckningen kan man väl säga av Scandbook.
Citera
2021-10-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bläddra inte, lägg i plastficka och sen i en låda och låt ligga. Kanske kommer det finnas ett värde i boken i framtiden.
Låter som en miss i tryckningen kan man väl säga av Scandbook.
Boken är ganska sliten redan som det är, så jag är inte förste ägare på den. Finns nog inga pengar att tjäna på att "konservera" den.
Citera
2021-10-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolledurell
En tryckfelstomte har vart i farten😄
Det är precis som du skriver. Det som förvånar mig är bara att boken har tillåtits nå ut till konsumenterna.
Citera
2021-10-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victorydark
Säger som ovan. Var rädd om den och inga feta fingeravtryck, sätt på handskas och hanteras varsamt. Så om 40 år är du rik😁
Den är redan sliten, tyvärr. Om 40 år när jag är en mycket gammal man får jag hoppas på bättre. (Börja inte diskutera framtida åldringsvård här i tråden nu. )
Senast redigerad av Meanderbetraktaren 2021-10-19 kl. 14:47.
Citera
2021-10-19, 14:49
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Boken är ganska sliten redan som det är, så jag är inte förste ägare på den. Finns nog inga pengar att tjäna på att "konservera" den.

Synd, då blir det till att spara som en kul grej då.
Frågan är ju hur den blivit sliten om folk gissningsvis ägt den för att läsa det som är enligt pärmen och sen får en helt annan bok. Är man sån bokslukare så man läser bara för att det är text i den?
Citera
2021-10-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Synd, då blir det till att spara som en kul grej då.
Frågan är ju hur den blivit sliten om folk gissningsvis ägt den för att läsa det som är enligt pärmen och sen får en helt annan bok. Är man sån bokslukare så man läser bara för att det är text i den?
Håller med. Någon (svenskspråkig) som tittade efter en barnbok - med tysk titel - blev sedan intresserad av en samhällsbok om förändringar i Japan. Så visst väcker boken frågor.
Citera
2021-10-20, 16:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Nattåget gavs ut 2017 på alla IKEA-varuhus i världen. Bland annat i Tyskland då. Om innanmätet är tryckt 2002 så är det något som inte stämmer. Kan det vara så att boken om Japan saknade omslag och någon smart person återanvände bokomslaget från Ikea-boken? Alltså att någon helt enkelt limmat/bundit om boken?
Citera
2021-10-20, 23:55
Moderator
Meijis avatar
Grafisk formgivning --> Litteratur
/Moderator
Citera
2021-10-21, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Nattåget gavs ut 2017 på alla IKEA-varuhus i världen. Bland annat i Tyskland då. Om innanmätet är tryckt 2002 så är det något som inte stämmer. Kan det vara så att boken om Japan saknade omslag och någon smart person återanvände bokomslaget från Ikea-boken? Alltså att någon helt enkelt limmat/bundit om boken?
Kul att du nämner IKEA, eftersom det var så jag fick tag på boken. (En jag känner som vet att jag är svenskpråkig gav den åt mig efter ett IKEA-besök. Jag kan bara hoppas på att det var genom en hedervärd deal.)

Jag hade ingen aning om att IKEA ger ut böcker. Jag trodde att möbeljätten nöjer sig med att dekorativt fylla sina hyllor med begagnade böcker som annars hade kasserats. Kan jag som motfråga undra om IKEA trycker upp och ger ut böcker som annars inte hade kommit i tryck?
Citera
2021-10-21, 08:41
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Kul att du nämner IKEA, eftersom det var så jag fick tag på boken. (En jag känner som vet att jag är svenskpråkig gav den åt mig efter ett IKEA-besök. Jag kan bara hoppas på att det var genom en hedervärd deal.)

Jag hade ingen aning om att IKEA ger ut böcker. Jag trodde att möbeljätten nöjer sig med att dekorativt fylla sina hyllor med begagnade böcker som annars hade kasserats. Kan jag som motfråga undra om IKEA trycker upp och ger ut böcker som annars inte hade kommit i tryck?

Nä som jag förstår det så ger de ut barnböcker då och då. Ibland har de till och med delat ut dem gratis. Så jag tror att det helt enkelt är ett samarbete med författare som vill nå ut genom Ikea.

Det är inte din kompis som har skojat då?

Hade varit kul med en bild på boken. Hur ser pärmen ut?

Jag har själv gjort en anteckningsbok av en gammal bokpärm som var för vacker för att slänga (men sidorna var trasiga). Så det är inte jättesvårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in