2021-10-15, 11:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja men ligger fortfarande en bra bit över Sverige i både smitta och dödsfall.

Jag har inte gjort någon jämförelse men om så är fallet så kan det bero på att Israel har lägre vaccinationstäckning än Sverige (67%).
Citera
2021-10-15, 11:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Återigen så ska de främst tacka flockimmunitet för det.

Återigen: Källa?
Citera
2021-10-15, 11:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Nej du gör en logisk tankevurpa. För att du måste du bli infekterad och vissa som blir infekterade hade överlevt eller dött oavsett om vaccinet hade varit där eller inte. Jag har inte ens tagit upp att en stor del av populationen sannolikt redan har immunitet, vilket gör det än mer förvirrande.

Jag utgår ifrån att de flesta äldre som inte är vaccinerade vid det här laget antingen är döende eller någon form av envis minoritet. Utan % av smittade i varje kategori och det faktiska antalet så får man inte fram mer än propaganda. Vad jag säger är att man har räknat på samma sätt som Pfizer gjorde i sin studie. 45 000 pers, 170 blir smittade (egentligen 3000 som uteslöts, men skitsamma)

Drygt hälften står på placebo och hälften står på vaccin. 8 i vaccin gruppen och 162 ur den andra

Jag tar tillbaka min uträkning eftersom den inte stämmer. Men det är antal smittade ur grupp X dividerat med totalen. Likadant för ovaccinerade. Sedan görs en uträkning med hjälp av en tidsenhet som kallas för person-dagar eller person-år. Då får du en hypotetisk extrapolering utifrån ett särskilt förhållande (studiens urval, hur den genomförs etc)

Problemet är användande av statistik för att påstå något som INTE är vad som verkligen visas. CDC är världsmästare där.

Så vaccinet är effektivt mot att bli måttligt sjuk enligt detta lilla urval som Pfizer gjorde.
Om du du aldrig hade blivit sjuk från första början kan du inte heller förmodas få ett "skydd" då allting måste börja med infektion och utveckling av symptom.

Av det jag har sett vinner äldre på att vaccinera sig + utvalda grupper (utifrån det jag har sett)
Så att i stort sett alla som är under 60 som dör är ovaccinerade säger dig inget då. Särskilt om den gruppen är mindre.

Okej!

Jag vill nog tolka det som att de som dör är vaccinerade i de yttersta riskgrupperna och ovaccinerade.
Citera
2021-10-15, 11:13
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Uppdatering från Israel: smittan sjunker nu markant med hjälp av exempelvis boosterdos och covidpass. Infektioner har sjunkit med 80 % och antal fall med allvarlig sjukdom halverade.

https://www.reuters.com/world/middle-east/with-boosters-masks-green-pass-israel-sees-covid-19-wave-retreat-2021-10-15/

Det sjunker alltid efter någon månad oberoende av vaccin/masktvång/nedstängningar.
Citera
2021-10-15, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det sjunker alltid efter någon månad oberoende av vaccin/masktvång/nedstängningar.

Har du något exempel på ett land där smittan sjunkit med 80% (i oktober månad) under motsvarande tidsperiod?
Citera
2021-10-15, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir ju lite lurigt med procenten då det faktiska antalet på IVA sjunker vilket då korrelerar med att folk blir mindre svårt sjuka (dör). Som exempel, om det om någon månad ligger 2 på IVA som är fullvaccinerade, då är ju 100% fullvaccinerade på IVA, so what i jämförelse med flera hundra på IVA innan. Men visst, de vill nog bara rapportera guld och gröna skogar nu, val snart ju.
Jag tror man glömmer bort tidpunkten som faktor. De som slås ut först och hamnar på IVA tidigt tror jag är de ovaccinerade. Senare dyker de med varierande skydd från vaccinet som de äldre och de i riskgrupper. De ovaccinerade har redan strömmat igenom.

Fortfarande är jag ganska säker på att de vaccinerade som nu som ligger på IVA är de äldre och de yngre ur riskgrupperna.

Det som blir konstigt också är att ovaccinerade äldre och de i riskgrupper är svåra att hitta numera tyvärr och få in i statistiken. En jämförelse är därför svår att göra egentligen.
Citera
2021-10-15, 11:21
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ja så har det ju varit hittills.
Intressant att se graferna över smittade och döda över hela världen, normalt sett ser det ut som det ska börja vända upp snart, om vaccinet har någon nytta alls bör dessa två kurvor fortsätta nedåt en bra bit till.

Om det blir så ska det sen ställas mot alla biverkningar av vaccinet för att se om det var värt det.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2021-10-15, 11:23
Bannlyst
Citat:
Det blir ju lite lurigt med procenten då det faktiska antalet på IVA sjunker vilket då korrelerar med att folk blir mindre svårt sjuka (dör). Som exempel, om det om någon månad ligger 2 på IVA som är fullvaccinerade, då är ju 100% fullvaccinerade på IVA, so what i jämförelse med flera hundra på IVA innan. Men visst, de vill nog bara rapportera guld och gröna skogar nu, val snart ju.

Eller så rapporteras symptomen som orsak för inläggning på IVA eftersom de inte har testats för covid. Det brukar kunna ta tio dagar innan man blir så sjuk och då är det mer eller mindre för sent att få resultat från PCR.

Vips så har man inga vaccinerade alls på IVA.
Citera
2021-10-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Uppdatering från Israel: smittan sjunker nu markant med hjälp av exempelvis boosterdos och covidpass. Infektioner har sjunkit med 80 % och antal fall med allvarlig sjukdom halverade.

https://www.reuters.com/world/middle-east/with-boosters-masks-green-pass-israel-sees-covid-19-wave-retreat-2021-10-15/
Israel har haft en klassisk två-månaders-våg av covid, där det sjunker med precis samma hastighet som det ökade.

Vågen är helt identisk med den i vintras. Totalt 58k registrerade fall i vågen i vintras, mot 52k fall hittills i den här vågen. Vågen är ungefär lika bred, och ungefär lika hög.

Det här har inget med boosters eller vaccinpass att göra. Man tar åt sig äran för ett naturfenomen.
Citera
2021-10-15, 11:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Eller så rapporteras symptomen som orsak för inläggning på IVA eftersom de inte har testats för covid. Det brukar kunna ta tio dagar innan man blir så sjuk och då är det mer eller mindre för sent att få resultat från PCR.

Vips så har man inga vaccinerade alls på IVA.

Jag tror de flesta som ligger på IVA har legat på intermediär IVA först, så de är nog testade.
Citera
2021-10-15, 11:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Adderar du 3 nollor till blir resultatet förstås annorlunda. Jag svarade på ett inlägg där 5 miljoner injektioner till ett pris om 150 kr/styck avhandlades. I sverige ligger vi väl nu runt 15 milj doser, men en hel del av de är givna med det billigare Astra vaccinet, så troligen har det inte ens kostat 2 miljarder. Jag är övertygad om att vaccinet är samhällsekonomiskt mycket lönsamt. Ställ det mot ett nedstängt samhälle som lever i skräck. Det om något kostar pengar.
Nu skrev jag faktiskt 5 miljarder, men det kan väl hända den bäste att några nollor tappas bort. Dock gällde diskussionen hur mycket pengar vissa företag tjänar på den här huvudlösa vaccinationskampanjen, inte vad den eventuellt kostar svenska skattebetalare.
Det påstods att läkemedelsjättarna skulle tjäna mer pengar på att det inte massvaccinerades, vilket naturligtvis inte stämmer.

Sedan skall Astra-Zeneca ha en eloge för att de levererade sitt vaccin till självkostnadspris, men vad hände? Jo, det togs ganska snart ur bruk i många länder, och jag vågar gissa att detta grundar sig mer på politik än att deras vaccin skulle vara så värst mycket mer skadligt än mRNA-varianterna...
Citera
2021-10-15, 11:34
Bannlyst
Citat:
Jag tror de flesta som ligger på IVA har legat på intermediär IVA först, så de är nog testade.

Du tänker att de blir testade även i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in