Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Adderar du 3 nollor till blir resultatet förstås annorlunda. Jag svarade på ett inlägg där 5 miljoner injektioner till ett pris om 150 kr/styck avhandlades. I sverige ligger vi väl nu runt 15 milj doser, men en hel del av de är givna med det billigare Astra vaccinet, så troligen har det inte ens kostat 2 miljarder. Jag är övertygad om att vaccinet är samhällsekonomiskt mycket lönsamt. Ställ det mot ett nedstängt samhälle som lever i skräck. Det om något kostar pengar.
Nu skrev jag faktiskt 5 miljarder, men det kan väl hända den bäste att några nollor tappas bort. Dock gällde diskussionen hur mycket pengar vissa företag tjänar på den här huvudlösa vaccinationskampanjen, inte vad den eventuellt kostar svenska skattebetalare.
Det påstods att läkemedelsjättarna skulle tjäna mer pengar på att det inte massvaccinerades, vilket naturligtvis inte stämmer.
Sedan skall Astra-Zeneca ha en eloge för att de levererade sitt vaccin till självkostnadspris, men vad hände? Jo, det togs ganska snart ur bruk i många länder, och jag vågar gissa att detta grundar sig mer på politik än att deras vaccin skulle vara så värst mycket mer skadligt än mRNA-varianterna...