2021-10-20, 11:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag tror på bättre ventilation, mer utomhus lektioner. Slå ut skoltiden på fler timmar för att minska barnen i skolan. Samt kortare dagar, kanske färre dagar och mer hemarbeten.

Minska trängseln aktivt med andra ord.

Nu kör man ju full skola och sedan när det blir stor smittspridning stänger man skolan. Det blir ganska tvära svängar.

Nej jag tror inte på vaccination av barn i stor skala. Det känns olustigt att vaccinera barn med ett vaccin vi vet ger biverkningar, sedan vet vi ju inte heller hur vaccinet påverkar barnen på sikt, kan komma fram mer biverkningar. Nu utreder ju t.ex. EMA om vaccinet kan ge MIS-C. Vaccinet skulle ju kunna hindra smittspridningen men bara temporärt. Sedan är vi i samma sitts igen. Det är altså inte en långsiktig lösnig.

Pandemin kommer att plåga oss ett bra tag till. Förhoppningsvis med minde påverkan för vart år som går. Vi kan inte om vaccinera barnen om och om igen, jag tror i alla fall inte på det.

Men vi kan förändra skolan och vi kanske till och med kan skapa en skolla som är bättre en innan pandemin.

De åtgärder du talar om skulle ta flera år att genomföra. Motståndet skulle vara 100 gånger värre än vaccination av barn. Man har de lokaler man har. Man har det antal elever man har. Man har de anställningsavtal man har. Få lärare, barn och föräldrar vill nog att barnen studerar i tvåskift på skolan. Förstår din tanke, men jag tror den är totalt orealistisk. Kommer du ihåg vilket pip det blev när distansundervisning diskuterades? Jag tror betydligt mer på vaccination. Tror förståelsen både hos föräldrar, barn och personal är större för en sådan åtgärd. Jag vet också att det är efterfrågat hos många föräldrar.
Citera
2021-10-20, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nu går jag bara på egen upplevelse . Men förra våren/hösten signalerade inte mina anställda eller släktingar någon större smitta bland barnen i skolan. Nu dock med delta är det flera barn i klasserna varje vecka som får Corona . Så det verkar vara väsentlig skillnad. Det vabbas i klarspråk som fan nu mot ifjol ..

En skillnad mot det ökande VABandet beror garanterat också på mindre distansjobb. Tidigare var det nog många som "vobblade", dvs både arbetade och hade sjuka barn hemma. Nu när många arbetsgivare vill ha sina anställda på plats blir det vanlig VAB istället. Men visst kan deltan spela in, absolut.
Citera
2021-10-20, 11:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En skillnad mot det ökande VABandet beror garanterat också på mindre distansjobb. Tidigare var det nog många som "vobblade", dvs både arbetade och hade sjuka barn hemma. Nu när många arbetsgivare vill ha sina anställda på plats blir det vanlig VAB istället. Men visst kan deltan spela in, absolut.

Ja visst men i mitt exempel som bara är min egen upplevelse så arbetar alla fortfarande på distans. Jag jobbar på en myndighet och vi har kvar distanskravet året ut ..
Citera
2021-10-20, 12:04
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nu går jag bara på egen upplevelse . Men förra våren/hösten signalerade inte mina anställda eller släktingar någon större smitta bland barnen i skolan. Nu dock med delta är det flera barn i klasserna varje vecka som får Corona . Så det verkar vara väsentlig skillnad. Det vabbas i klarspråk som fan nu mot ifjol ..

Vet du att det är covid de har? Det rasar nämligen en RS-epidemi just nu. Går ju värst åt de allra minsta barnen men barn i skolåldern som får det blir förkylda med samma symtom som vid covid.

I min sons klass är hälften hemma just nu, inget meddelande om smittspårning pga covid har ännu kommit (vilket det gjorde förra hösten och i våras)
Citera
2021-10-20, 12:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vet du att det är covid de har? Det rasar nämligen en RS-epidemi just nu. Går ju värst åt de allra minsta barnen men barn i skolåldern som får det blir förkylda med samma symtom som vid covid.

I min sons klass är hälften hemma just nu, inget meddelande om smittspårning pga covid har ännu kommit (vilket det gjorde förra hösten och i våras)

Enligt deras föräldrar har de testat positivt för covid . Och att föräldrarna säger att de testat positivt i klasserna varje vecka just nu. Detta är barn i låg och mellanstadiet. Detta hörde jag noll om förra hösten .. därav min reaktion som arbetsgivare att det är en skillnad ..
Citera
2021-10-20, 12:25
Medlem
Citat:
Slutsats: Barnen har smittat varandra som sedan smittat ned sina föräldrar med fladdermusviruset. Ingen högoddsare direkt.
Fortsättning på "din slutsats": Samt att smittan verkar stanna/stoppa hos föräldrarna, dvs inga i riskgrupp verkar påverkas av smittkedjan du fantiserar om."
Citat:
Under vecka 40 rapporterades 65 fall av covid-19 bland personer på SÄBO, jämfört med 109 fall vecka 39
Vidare verkar barn på förskola och grundskola (0-9år) inte smitta varandra och inte heller smitta ner sina föräldrar.

Skämt åsido, såklart det inte går att dra några slutsatser likt dina eller mina. Det är väldigt lite smitta i samhället (trots öppen skola/förskola sedan månader tillbaka) och det går inte att dra några slutsatser om smittkedjor. Däremot är grupper som inte är vaccinerade såklart överrepresenterade bland de som testar sig, för vaccinerade ska väl inte behöva gå till provtagningen om de upptäcker en snorkråka? Kan det vara en förklaring tror du?
Citera
2021-10-20, 12:27
Medlem
Citat:
Är det nära förestående att immuniteten går ur kroppen kommer dödstal, sjukhusinläggningar, tidningsrubriker och mediabevakning att öka.
Det tror jag inte. Men naturligtvis kommer smittan komma i vågor, på samma sätt som RS, säsongsinfluensan, vinterkräksjukan. En bra ide är att se till att riskgrupper och gamlingarna har ett periodvis uppdaterat skydd/vaccinering (pss som vaccinering mot säsongsinfluensa).
Citera
2021-10-20, 12:45
Medlem
Man trodde afrika skulle bli hårt drabbat av viruset.
Det har de blivit till viss del och då i länder som påminner om västvärlden typ sydafrika.

Men generellt verkar de klarat sig bra. Beror detta på levnadsvanor och yngre befolkning måntro?
Citera
2021-10-20, 12:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Det har de blivit till viss del och då i länder som påminner om västvärlden typ sydafrika.

Men generellt verkar de klarat sig bra. Beror detta på levnadsvanor och yngre befolkning måntro?

Yngre befolkning är nog en stor faktor, ja. En annan faktor är hur välfungerande statlig infrastruktur länderna har. Det är nog inte alla länder som har full koll på dödstalen i register (gäller ju inte enbart afrikanska länder).
Citera
2021-10-20, 13:03
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:

Jag tror att det har med genetik att göra. Viruset slår hårdare mot en viss typ av gen. Varför, kan man spekulera i, men det är ju intressant att Kina tog viruset med en smekning.
Citera
2021-10-20, 13:15
Medlem
Citat:

För att många Afrikanska länder har riktiga problem. Ett virus med 0.27% dödlighet är inget problem
Citera
2021-10-20, 13:23
Medlem
Citat:

I vissa länder i Afrika pratar man inte om corona ens. typ tystnadskultur om det.
Folk dör men man har ingen riktig statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in