Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-20, 10:23
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Ingen arbetsgivare är tvungen och anställa någon man inte vill ha, det vara sig en kvinna, eller en babbeluring. Alltså zero chans inom den privata sektorn. Skulle nog vara chans inom den statliga sektorn, men i mitt fall är jag blivit för gammal. Förut i tiden hade jag kunnat få jobb som 'tisskone' vid ett offentligt toalett, där man skulle betala vid ingången för och få använda toaletten.
Om en arbetsgivare tror att du kan göra nytta, så finns det jobb.
Nånting kan du väl?
Kan du städa?
Diska?
Sopa?
Köra golvtvättmaskin, om du får en kurs i det?
Kan du lyfta 25kg betongsäck x 100 och köra en blandare och blanda i vatten i lagom mängd?
Kan du naja armeringsjärn?

Hitta på något du kan och sluta gnäll på hur oduglig du är. Ingen vill ha någon som inte tror på sig själv.
Kan du ta hand om gamlingar med enkla grundläggande behov?
Det behövs massor av folk till det.
Citera
2021-10-20, 10:41
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew

Kvinnor behöver agera som förebilder, inte gnällspikar.
Amen...
Citera
2021-10-20, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du "misstänker", det är inte samma sak som att så ÄR det. Med lite anekdotisk bevisföring så har de flesta kvinnor jag känner (födda efter typ 1970 och framåt) valt själv.

Ska man hårdra det så kan båda föräldrarna avsäga sig föräldraskapet om man ska dra det till sin spets. Mao det finns fortfarande VAL. Det FINNS inget tvång, bara val.

Förvisso, men min "misstanke" är ju lika mycket detta som din.
Men, går man över enkom vår tro på individuellt plan, och försöker se hela frågan på gruppnivå, så finns det betydligt mer fakta bakom min åsikt än din.

Citat:
Hur får du ihop det? Jag är self made, har hyfsat betalt, är "manager" jobbar i en mansdominerad värld med djup teknisk kunskap inom mitt område och samtliga i mitt team är män. Det går inte att hitta kvinnor som har kompetens inom området. Jag har jobbat i Branschen sen 90 talet.

Jag har aldrig dragit på mig offerkoftan eller behövt stå tillbaka i min karriär på grund av barn eller annat. Jag har två barn, ett fött på 90 talet och ett barn 2016. Föräldraledigheten har vi varit överens om och delat och det har inte varit några problem alls.

Så nä, någon offerkofta har jag aldrig burit och jag klagar inte heller. Kvinnor behöver agera som förebilder, inte gnällspikar.

Menar du seriöst att vi ska bygga hela samhället, och våra ideologier enkom på dig, och just din kontext?
Och att det enda du som individ ska "värdera", anpassa dina åsikter efter, är just din situation men inte en helhet?
Just jag utsätts inte för rasism, men fine! då ska jag vägra att kalla mig för antirasist. För att detta drabbar väldigt många andra kan jag ju skita i.

Just jag utsätts inte för X, C och V, men fine! då kan jag ju bara hålla för öronen, och vägra involvera mig eller stå för att människor ska få slippa X,C eller V, jag ska bara fokusera på lilla mig.

Du har endast kunnat få allt detta du beskriver, tack vare feministiskt arbete de senaste 200 åren.
Men väldigt många kvinnor har alltså inte lyckats med detta, pga att våra normer, föreställningar och förväntningar i samhället fortsatt placerar könen i olika roller.

Jag antar att du är en form av ingenjör, då kan du ju läsa denna:
https://www.dn.se/ekonomi/kvinnliga-ingenjorers-loner-slapar-fortfarande-efter-mannens/

Inte värt att "gnälla" över som grupp på politisk nivå? utan detta ska varje individ lösa själva?

Kvinnor (och män), alla! och alla frågor behöver lösas som grupp för att någonting ska hända och problem lösas och de behöver ideologier som behöver ett namn.

Du får ursäkta men att resonera som du, att vägra kalla sig för feminist, fast man är för feminismens målsättning, och inser feminismens värde och arbete genom historien och på andra platser.
och dessutom själv lever i den feministiska målbilden, tack vare feminism.....
framstår för mig fullständigt obegripligt osolidariskt.
Senast redigerad av Merapi 2021-10-20 kl. 11:23.
Citera
2021-10-20, 11:07
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Höj lönerna för kvinnor så kan de betala mer i skatt.
Eftersom lönerna till stor del är skattefinansierade, pratar du om en oändlig stigande spiral.
För att betala ut högre löner, måste du FÖRST höja skatten, så att vi har råd med höjda löner.
Du pratar om 100-tusentals skattefinansierade jobb, så hur många gåner tror du att du kan återanvända en krona om du tar 30, 40 eller 50% på toppen varje gång?

Vet du att vi redan nu betalar mest i världen för vår sjukvård och den är absolut inte bäst?
Så, vart tar pengarna vägen?

Det finns tusentals Britt-Marie 45, som inte har någon funktion alls som har med vård att göra, som lyfter ohemula löner inom regioner, sjukvården och statliga verk.
Det är flest kvinnliga chefer där redan och det blir mindre och mindre kostnadseffektivt.

Jo, det är viktigt, för det är VÅRA pengar de köper in föreläsningar av Linnea Claesson och genuscertifieringar för.
I stället för vård.
Citera
2021-10-20, 11:09
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Förvisso, men min "misstanke" är ju lika mycket detta som din.
Men, går man över enkom vår tro på individuellt plan, och försöker se hela frågan på gruppnivå, så finns det betydligt mer fakta bakom min åsikt än din.

Menar du seriöst att vi ska bygga hela samhället, och våra ideologier enkom på dig, och din kontext?
Och att det enda du som individ ska "värdera", anpassa dina åsikter efter, är just din situation men inte en helhet?

Du har kunnat få allt detta du beskriver, tack vare feministiskt arbete de senaste 200 åren.
Men väldigt många kvinnor har alltså inte lyckats med detta, pga att våra normer, föreställningar och förväntningar i samhället fortsatt placerar könen i olika roller.

Jag antar att du är en form av ingenjör, då kan du ju läsa denna:
https://www.dn.se/ekonomi/kvinnliga-ingenjorers-loner-slapar-fortfarande-efter-mannens/

Inte värt att "gnälla" över som grupp på politisk nivå?

Kvinnor (och män) behöver agera som grupp för att få och kvarhålla sina rättigheter och möjligheter i samhället.
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.
En ingenjör som inte jobbar som ingenjör får inte ingenjörslön.

Det finns inget feministiskt arbete i 200 år. Och ingen av oss är så gammal. Du och jag har samma rättigheter och ra så haft i hela våra liv, så lägg ner historiebeskrivningarna.
Du är dessutom ganska usel och vet inget om den, så...
Citera
2021-10-20, 11:29
Avslutad
Citat:
Så? "verkligheten" är alltså en tolkning så fort det handlar om kvinnors verkligheter?
Men absolut inte då det handlar om snubbar som du sina verkligheter?

För din info, alla har sin tolkning av verkligheten, liksom så våra hjärnor funkar, den TOLKAR.

Nu kan jag ju bara anta varför du väljer att tillskriva mig en könstillhörighet som distanserar oss, men jag anser att man ska sträva efter en verklighetsuppfattning som inte är så uppenbart falsifierbar.
Citera
2021-10-20, 11:36
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Nu kan jag ju bara anta varför du väljer att tillskriva mig en könstillhörighet som distanserar oss, men jag anser att man ska sträva efter en verklighetsuppfattning som inte är så uppenbart falsifierbar.
Jag tror inte hon skulle klara av svaren hon skulle få om man bytte ut kvinna mot man i hennes frågor.
Det finns bara en horisont i hennes värld.
Citera
2021-10-20, 11:40
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Då blir man ju väldigt nyfiken på vad ni båda svarar ex en iranier, afghan eller sudanes på samma fråga:
-Do you believe in feminism/ Are you a feminist?
-No...eller?

Ja du jag säger

-I believe in Equality between sexes, but I'm not a feminist.

Citat:
Och vad kallar ni er?

Varför är det så viktigt för DIG att folk måste kalla sig för något? Varför är det så viktigt för DIG att man skall ha en form av stämpel av något slag?

Man kan vara för jämställdhet och kämpa för den även om man inte väljer att kalla sig något..
Det är bara otroligt trångsynta människor som anser att man måste var med i någon rörelse och/eller sätta en stämpel.

Citat:
Var har du helt enkelt för rätt, att hävda, ens idag i Sverige, att kvinnor själva skulle "välja bort" maktpositioner av egen fri vilja?

Med vilken rätt har DU att hävda att vi som kvinnor inte skulle ha rätt att välja i Sverige i dag? Av vilken rätt har DU att hävda att vi kvinnor saknar fri vilja?

Varför skulle inte kvinnor vilja välja bort maktpositioner? Utgår DU från att kvinnor generellt skulle vara intresserade av att sitta i en s.k maktposition, bara för att vi är kvinnor?
Citera
2021-10-20, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx

Kvinnors uppfattning av sin verklighet är alltså "uppenbart falsifierbar" men aldrig din?

Jag tycker nog det är betydligt oftare raka motsatsen. Antifeministers och misogynisters uppfattningar är betydligt lättare konstatera vara helt fel än feministers.
Citera
2021-10-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Många gör det mer komplicerat än det behöver vara. I grund och botten är feminism:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism#Centrala_begrepp

Det är min uppfattning om att i ojämlika samhällen är alla förlorare, mer eller mindre.
Så är Sverige ojämlikt då?
Citera
2021-10-20, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Om en arbetsgivare tror att du kan göra nytta, så finns det jobb.
Nånting kan du väl?
Kan du städa?
Diska?
Sopa?
Köra golvtvättmaskin, om du får en kurs i det?
Kan du lyfta 25kg betongsäck x 100 och köra en blandare och blanda i vatten i lagom mängd?
Kan du naja armeringsjärn?

Hitta på något du kan och sluta gnäll på hur oduglig du är. Ingen vill ha någon som inte tror på sig själv.
Kan du ta hand om gamlingar med enkla grundläggande behov?
Det behövs massor av folk till det.

Allt du uppremsar kan jag. Men som i ett tidigare inlägg i tråden ( #101 ) krävs det som minimum gymnasie betyg, och städa.
Dessutom har jag ingen större lust och gå på SFI, då jag som feminist inte står ut med kvinnoförtryckande kulturer.
Citera
2021-10-20, 12:18
Medlem
Empresss avatar
Citat:

Menar du seriöst att vi ska bygga hela samhället, och våra ideologier enkom på dig, och just din kontext?
Just jag utsätts inte för rasism, men fine! då ska jag vägra att kalla mig för antirasist. För att detta drabbar väldigt många andra kan jag ju skita i.

Vad fan är det för fel på dig?

Bara för att det går bra för en själv så betyder det INTE att man struntar i andra per se för den saken skull.

Du har en obehaglig retorik och tankesätt..
Ditt tankesätt är ett perfekt svartvit tänkande, kryddat med det ena inkluderar/exkluderar det andra per se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in