Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
Du "misstänker", det är inte samma sak som att så ÄR det. Med lite anekdotisk bevisföring så har de flesta kvinnor jag känner (födda efter typ 1970 och framåt) valt själv.
Ska man hårdra det så kan båda föräldrarna avsäga sig föräldraskapet om man ska dra det till sin spets. Mao det finns fortfarande VAL. Det FINNS inget tvång, bara val.
Förvisso, men min "misstanke" är ju lika mycket detta som din.
Men, går man över enkom vår tro på individuellt plan, och försöker se hela frågan på gruppnivå, så finns det betydligt mer fakta bakom min åsikt än din.
Citat:
Hur får du ihop det? Jag är self made, har hyfsat betalt, är "manager" jobbar i en mansdominerad värld med djup teknisk kunskap inom mitt område och samtliga i mitt team är män. Det går inte att hitta kvinnor som har kompetens inom området. Jag har jobbat i Branschen sen 90 talet.
Jag har aldrig dragit på mig offerkoftan eller behövt stå tillbaka i min karriär på grund av barn eller annat. Jag har två barn, ett fött på 90 talet och ett barn 2016. Föräldraledigheten har vi varit överens om och delat och det har inte varit några problem alls.
Så nä, någon offerkofta har jag aldrig burit och jag klagar inte heller. Kvinnor behöver agera som förebilder, inte gnällspikar.
Menar du seriöst att vi ska bygga hela samhället, och våra ideologier enkom på dig, och just din kontext?
Och att det enda du som individ ska "värdera", anpassa dina åsikter efter, är just din situation men inte en helhet?
Just jag utsätts inte för rasism, men fine! då ska jag vägra att kalla mig för antirasist. För att detta drabbar väldigt många andra kan jag ju skita i.
Just jag utsätts inte för X, C och V, men fine! då kan jag ju bara hålla för öronen, och vägra involvera mig eller stå för att människor ska få slippa X,C eller V, jag ska bara fokusera på lilla mig.
Du har endast kunnat få allt detta du beskriver, tack vare feministiskt arbete de senaste 200 åren.
Men väldigt många kvinnor har alltså inte lyckats med detta, pga att våra normer, föreställningar och förväntningar i samhället fortsatt placerar könen i olika roller.
Jag antar att du är en form av ingenjör, då kan du ju läsa denna:
https://www.dn.se/ekonomi/kvinnliga-ingenjorers-loner-slapar-fortfarande-efter-mannens/
Inte värt att "gnälla" över som grupp på politisk nivå? utan detta ska varje individ lösa själva?
Kvinnor (och män), alla! och alla frågor behöver lösas som grupp för att någonting ska hända och problem lösas och de behöver ideologier som behöver ett namn.
Du får ursäkta men att resonera som du, att vägra kalla sig för feminist, fast man är för feminismens målsättning, och inser feminismens värde och arbete genom historien och på andra platser.
och dessutom själv lever i den feministiska målbilden, tack vare feminism.....
framstår för mig fullständigt obegripligt osolidariskt.