Resultat: Är du feminist?
Jag är feminist
19,73%
58 röster
Jag är inte feminist
72,11%
212 röster
Vet ej
8,16%
24 röster
2021-10-20, 09:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Männen har trots allt chans och få såna jobb, oddsen är inte samma för kvinnor utan papper från skolan.
Btw, flera av de tjänster du nämner kräver minst b körkort. Ingen får köra stora fordon utan ett behörigt körkort.
Du har precis samma chans att få såna jobb om din blivande arbetsgivare tror att du klarar av det. Det är förbjudet sen 70-talet att diskriminera pga kön.
Om du nu inte råkar vara en vit heteronormativ cis-man, vill säga.

Då får man diskriminera hur mycket man vill och hävda mångfald, ojämns könsfördelniing osv.
Citera
2021-10-20, 09:39
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så du svarar alltså....yes I'm a feminist, but not in Sweden?

Fast nu lever vi ju fortsatt i en patriarkal tradition av att kvinnor ska ta större andel av barn och hem.
Alltså blir det svårare ( = mindre möjligheter) för just gruppen kvinnor att ta ansvarsfulla positioner = maktpositioner) än vad det är för män.
Nej, kvinnor VÄLJER att ta större andel av hem och barn. Ingen TVINGAR dem.

Citat:
Du tycker lösningen på detta ska vara att just kvinnor då ska "välja" bort barn, eller förlåt "PRIORITERA" bort barn, medan män glatt kan fortsätta som innan och få båda?
Precis så. Kvinnan ska välja bort om det inte passar. Du inser väl att MANNEN då inte kan få båda eftersom han inte kan göra barn med sig själv va? Så hittar då inte mannen en partner som vill ge honom kakan och äta den så får han vara utan eller tänka om! Precis som kvinnan måste göra!

Citat:
Eftersom du nu inte tycker att vi ska ha en aktiv medveten rörelse som heter feminism som jobbar på just denna fråga, så att män börjar ta samma ansvar för barn, för att öka möjligheterna för båda könen på olika områden, för samma ökade ansvar för barn för män ger ju även män ökade möjligheter till ex. delad eller enskild vårdnad.
Precis. Det tycker jag inte. Av med offerkoftan och agera med dina medfödda rättigheter och skyldigheter så ska du se att det sker förändringar i samhället.
Citera
2021-10-20, 09:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är min uppfattning om att i ojämlika samhällen är alla förlorare, mer eller mindre.

Det är ett påstående som jag tror att du får väldigt svårt att backa upp med fakta.
Citera
2021-10-20, 09:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Vad är det du argumenterar emot? Jag har ju tydligt sagt att jag är för jämställdhet mellan könen, vad får dig att tro att jag inte menar det? Tror du inte jag tycker att alla har rätt till en bra skolgång, eller tillgång till psykiatriskt hjälp om man mår dåligt oavsett kön?
Jag argumenterar emot det faktum att du inte verkade förstå inlägget du besvarade.
Precis allt som gått att observera om feminismen pekar på att det är en gynocentrisk världsbild som utgår ifrån en falsk bild av att vi lever i nån form av könsmaktsordning.

Det gör vi inte.
Vi är bara lite olika på gruppnivå.
Citera
2021-10-20, 09:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Många gör det mer komplicerat än det behöver vara. I grund och botten är feminism:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism#Centrala_begrepp

Det är min uppfattning om att i ojämlika samhällen är alla förlorare, mer eller mindre.
Menar du att om inte vi alla inrättar oss i "modellen", så gör vi fel.

Vad händer med våra egna individuella fri- och rättigheter då?

Och vem bestämmer vilken modell som är rätt för oss alla?
Citera
2021-10-20, 09:50
Avslutad
Citat:
Att sätta namn på "saker och ting" är själva grunden till att dessa existerar.
Och den vanligaste metoden att se till att åsikter inte existerar är att angripa och manipulera orden.

Det är alltså inte verkligheten som ska beskrivas, utan feministernas tolkning av den.
Senast redigerad av runx 2021-10-20 kl. 09:53.
Citera
2021-10-20, 09:52
Avslutad
Jag har svarat 'ja' till frågan. Om det kommer till kritan, så är det sett i backspegeln till kvinnors livsvillkor förut i tiden. I frågan finns ingen plats för nyansering. Dock ser jag att diskussionen har tagit en akademisk vändning, och det nivå av elitära ordfäkteri orkar jag inte och diskutera på. Så jag lämnar debatten, och låter de som vill diskutera på det nivå, göra det. Vill avslutningsvis berätta, att det är inte så länge sedan, att gifta kvinnor var skriven på sin makes person nummer, i ett land som är granne till Sverige. Det var bara 30 år sedan, och jag var personen som inte existerade i systemet, bara som ett vidhäng till en man.
Citera
2021-10-20, 09:54
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Så du svarar alltså....yes I'm a feminist, but not in Sweden?

Att sätta namn på "saker och ting" är själva grunden till att dessa existerar.
Och den vanligaste metoden att se till att åsikter inte existerar är att angripa och manipulera orden.
Japp, detta är en typisk Potemkinkuliss och en av de drivande teorierna i postmodernismen.
Ord bestämmer verkligheten, inte "vi hittar ord för att beskriva verkligheten".

Om jag bestämmer att du är ett elakt feministiskt troll, så blir du automatiskt det, vare sig du vill eller inte. För nu har jag ju satt den titeln på dig.

Jag vill inte att du angriper och manipulerar sanningen.
Okej?
Citera
2021-10-20, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du har precis samma chans att få såna jobb om din blivande arbetsgivare tror att du klarar av det. Det är förbjudet sen 70-talet att diskriminera pga kön.
Om du nu inte råkar vara en vit heteronormativ cis-man, vill säga.

Då får man diskriminera hur mycket man vill och hävda mångfald, ojämns könsfördelniing osv.

Ingen arbetsgivare är tvungen och anställa någon man inte vill ha, det vara sig en kvinna, eller en babbeluring. Alltså zero chans inom den privata sektorn. Skulle nog vara chans inom den statliga sektorn, men i mitt fall är jag blivit för gammal. Förut i tiden hade jag kunnat få jobb som 'tisskone' vid ett offentligt toalett, där man skulle betala vid ingången för och få använda toaletten.
Citera
2021-10-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nej, kvinnor VÄLJER att ta större andel av hem och barn. Ingen TVINGAR dem.

Precis så. Kvinnan ska välja bort om det inte passar. Du inser väl att MANNEN då inte kan få båda eftersom han inte kan göra barn med sig själv va? Så hittar då inte mannen en partner som vill ge honom kakan och äta den så får han vara utan eller tänka om! Precis som kvinnan måste göra!

Precis. Det tycker jag inte. Av med offerkoftan och agera med dina medfödda rättigheter och skyldigheter så ska du se att det sker förändringar i samhället.

I rätt många fall, så misstänker jag att många kvinnor just känner sig "tvingade" för att fäder inte tar sin del. Det är ju liksom inte så att man kan VÄLJA att stoppa ungen i frysfacket tills man löst konflikten.

Och jag tycker det vore betydligt mer att göra sig själv just till ett offer, att aktivt negligera och välja bort just den rörelse (där flera gått samman) i samhället som alltså aktivt arbetar med frågan, vilket du alltså gör då du aktivt väljer att inte kalla dig för feminist.
Senast redigerad av Merapi 2021-10-20 kl. 10:08.
Citera
2021-10-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Det är alltså inte verkligheten som ska beskrivas, utan feministernas tolkning av den.

Så? "verkligheten" är alltså en tolkning så fort det handlar om kvinnors verkligheter?
Men absolut inte då det handlar om snubbar som du sina verkligheter?

För din info, alla har sin tolkning av verkligheten, liksom så våra hjärnor funkar, den TOLKAR.
Citera
2021-10-20, 10:18
Moderator
pewpews avatar
Citat:
I rätt många fall, så misstänker jag att många kvinnor just känner sig "tvingade" för att fadern inte tar sin del. Det är ju liksom inte så att man kan VÄLJA att stoppa ungen i frysfacket tills man löst konflikten.
Du "misstänker", det är inte samma sak som att så ÄR det. Med lite anekdotisk bevisföring så har de flesta kvinnor jag känner (födda efter typ 1970 och framåt) valt själv.

Ska man hårdra det så kan båda föräldrarna avsäga sig föräldraskapet om man ska dra det till sin spets. Mao det finns fortfarande VAL. Det FINNS inget tvång, bara val.

Citat:
Och jag tycker det vore betydligt mer att göra sig själv just till ett offer, att aktivt negligera och välja bort just den rörelse i samhället som alltså aktivt arbetar med frågan, vilket du gör.
Hur får du ihop det? Jag är self made, har hyfsat betalt, är "manager" jobbar i en mansdominerad värld med djup teknisk kunskap inom mitt område och samtliga i mitt team är män. Det går inte att hitta kvinnor som har kompetens inom området. Jag har jobbat i Branschen sen 90 talet.

Jag har aldrig dragit på mig offerkoftan eller behövt stå tillbaka i min karriär på grund av barn eller annat. Jag har två barn, ett fött på 90 talet och ett barn 2016. Föräldraledigheten har vi varit överens om och delat och det har inte varit några problem alls.

Så nä, någon offerkofta har jag aldrig burit och jag klagar inte heller. Kvinnor behöver agera som förebilder, inte gnällspikar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in