• 6
  • 7
2021-10-20, 00:12
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Kan tillägga en sak som jag vet ifrån jobberfarenhet: Alla länder har energiberedskap för krigs eller krissituationer. En sak som då måste ordnas, är att militära och civila flygplatser har bränsle i de kopiösa mängder som krävs. Alltså går det tunnlar med oljepipelines till alla flygplatser. Jag har varit nere i en sån tunnel i ett annat land, som har ett landsomfattande tunnelstystem av pipelines till alla viktiga militärbaser och flygplatser.

Man kan gå igenom dessa tunnlar, eftersom pumpmekanismen i tunnlarna kan behöva lagas ibland. En lustig detalj var att tunneln gick rakt under tomter och hus, utan att ägaren kände till saken i de flesta fall. I några fall så blev husägare ytterst förvånade när organisationen som skötte dessa pipelines dök upp för att man var tvungen att gräva eller använda någon nedgång. Eftersom tunnlarna hade grävts på ca 50-tal, så hade informationen fallit i glömska och var inte tillgänglig i några offentliga dokument, eftersom alltihop var hemligt. Det här ledde till en del problem.

Det var mycket märkligt att jag först blev säkerhetsprövad och konstigt nog godkändes. Sen fick jag lämna uppdraget i fråga just för att jag inte mötte säkerhetskraven (var inte ens medborgare i landet i fråga).

Kontentan av detta är att det är mycket sannolikt att ett liknande system finns in Sverige. I så fall finns liknande gångar till alla flytplatser och hemliga pumpstationer osv - precis som i det systemet som jag beskrev.
Värtahamnen var länge förvaringsplats för enorma mängder bränsle. Man ser de cylindriska oljetankrarna på Lidingövägen, från södra Lidingö och Hjorthagen. Vet inte hur många såna där cylindrar det finns, men minst 10 - förmodligen över 20. Vet ej om de faktiskt används eller bara står där i väntan på nedmontering.
Det är mycket sannolikt att det i så fall går pipelines från Värtahamnen till både Bromma och Arlanda för transportering av olja.

Pipeline till Arlanda diskuterades. Men den byggdes aldrig.

Bromma vet jag inte.

LL
Citera
2021-10-20, 00:16
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondHands
Om du inte tillhör övre skiktet inom Försvarsmakten så tror jag inte varken du eller han vet något som inte andra underrättelsetjänster vet om. Dvs lägg ner James Bond snacket! Finns det viktiga tunnlar och ingångar så är dessa givetvis övervakade dygnet runt.

Jag tror inte det övre skiktet inom försvarsmakten jobvar med att memorwra tunnlar i stockholm,dom verkar ha mycket annat att syssla med, men någon överstelöjtnant med koll lär det ju finnas.

LL
Citera
2021-10-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Pipeline till Arlanda diskuterades. Men den byggdes aldrig.

Bromma vet jag inte.

LL
Jag tror till och med att det var klubbat att dra den genom käppalatunneln men det blev aldrig av.
Citera
2021-10-20, 10:32
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underjording
Jag tror till och med att det var klubbat att dra den genom käppalatunneln men det blev aldrig av.

Anledningen att det inte var något var att man inte ville bygga fast sig i att fartygen skulke fortsätra köra till oljehamnen, som ligger rätt långt in i Stockholms skärgård.

Idag går fartygen till Gävle, sedan är det tåg till Brista, och pipeline sista biten.

LL
Citera
2021-10-20, 14:43
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Anledningen att det inte var något var att man inte ville bygga fast sig i att fartygen skulke fortsätra köra till oljehamnen, som ligger rätt långt in i Stockholms skärgård.

Idag går fartygen till Gävle, sedan är det tåg till Brista, och pipeline sista biten.

LL

Varför bygga pipeline till Arlanda när det går tågräls hela vägen dit?
Citera
2021-10-20, 15:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Varför bygga pipeline till Arlanda när det går tågräls hela vägen dit?

Man vill ytterst ogärna ha in flygbränslet i tunnlarna under Arlanda, över huvud taget är transporter av farligt gods förbjudna förbi arlanda.

LL
Citera
2021-10-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondHands
Fast nu tillhör väl både Hässelby och Nacka fastlandet?

Jo, men Mälaren, Saltsjön och Östersjön sitter ju ihop så ska du gå från Hässelby till Nacka utan att passera vatten så får du gå via Arboga (helt utan vatten blir det ju ändå inte då du passerar Strömsholms kanal, Arbogaån, Södertälje kanal och liknande.)
Citera
2021-10-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men Mälaren, Saltsjön och Östersjön sitter ju ihop så ska du gå från Hässelby till Nacka utan att passera vatten så får du gå via Arboga (helt utan vatten blir det ju ändå inte då du passerar Strömsholms kanal, Arbogaån, Södertälje kanal och liknande.)
Som sagt, Hässelby fram till alvik. Sedan finns det redan ett välutvecklat tunnelsystem. Men om vi ska räkna antal vatten, så kan man dra tunneln från Hässelby, genom solna, fram till norra djurgården. Där behöver man bara passera ett vatten. Detta är dock ointressant då ursprungsmeddelandet
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ja det som talar emot oändliga långa gångar är 1) Stockholm består faktiskt av öar. Från Hässelby till Nacka är det ju säkert 10 vatten som ska passeras. Det blir väldigt djupa och komplicerade tunnlar om människor ska kunna gå i dem! Dyrt att göra! Vidare så (2) Sverige ligger på berggrunden. Det är en sak att bygga tunnlar i jord, grus osv... Men i Stockholm måste ju allt sprängas i berget! Det är dyrt och komplicerat.
redan är motbevisat i tråden samt google maps.
Citera
2021-10-28, 11:58
Medlem
gullfias avatar
Kort återkoppling här, efter att jag hade anledning att promenera från Ropsten till Frihamnen (alltså - förbi "Energihamnen", området med oljecisterner och pipelines, Värtaterminalen, hamnkontoren, Ica Kvantum Värtan och fram till gamla Frihamnsområdet)

Det här området är ju inte alls okänt för den som kommer från östra innerstan eller Lidingö... men - det har alltid varit avspärrat, sett fult ut och varit en transportsträcka snarare än något man intresserar sig för. För tillfället pågår en massa arbeten över hela området.

Jag har läst att det ska bli bostäder där, en förlängning av Norra Djurgårdsstaden som kommer ha utsikt mot Lidingö och betydligt förbättra utsikten för alla som bor på södra Lidingö med sjöutsikt. För närvarande ligger ett fult industriområde (alltså hela Värtaområdet) på andra sidan vattnet och gör att deras sjöutsikt är ganska oglamorös. Enligt planerna jag sett, så ska det här nya området bli lika snyggt som NDS. Enligt min uppfattning blir det dock sämre, eftersom de som bor där inte kommer ha några grönområden inpå knuten, vilket människorna i NDS har.

Så hela Värtaområdet genomgår stora ombyggnader. Det är mycket avstängningar. J
ag såg arbetare som höll på med pipelines invid oljecisternerna. Intressant nog finns också gas-pipelines på området. Jag antar att det är för flytande gas som anländer med fartyg till Värtan. Visste inte om att vi har sånt i Stockholm.

Hela området är fullt av skyltar om "skyddsobjekt" och "fotografering förbjudet".
Jag kan inte tro att någon "fi" är intresserad av det här - och om de är det så ser det exakt likadant ut idag som på 80-talet, så de har säkert redan all info de eventuellt vill ha. Däremot så skulle en terrorist med ingenjörsbakgrund säkert kunna ställa till en sjujäkla olycka där. Visserligen finns stängsel och säkert vakter som patrullerar. Men det är ett stort område och i sann svensk anda så har det inte fallit någon in att det kan finnas ondsinta personer med mörka planer. Tänker på explosionen i hamnen i Beirut, t.ex. Jag tror dock att oljehamnen är på väg att avvecklas och ska flyttas till Södertälje - till ett avgränsat område där det förhoppningsvis är lite mer avskilt och kan bevakas bättre.

När det gäller TÅG i det här området så såg jag ett mindre lokomotiv med ett antal små godsvagnar. Gammalt tågset - ser ut som modell 50 eller 60 tal. Tror det stod INNOFREIGHT på vagnarna. En lokförare kom och startade upp loket medan jag passerade på vägen tillbaka. En gallergrind är låst och måste öppnas innan tåget kan köra iväg.

Men det här är ju ingen HEMLIG underjordisk tunnel såvitt jag vet. Det är samma fraktjärnväg som funnits där
i alla tider för transporter till och från Värtahamnen och Frihamnen. Den kör i ett område där i princip ingen går eller kör bil - därför ser man inte de här rälsen - men det är precis samma tåg som kör genom Lill Jan skogen. Det finns olika stickspår, beroende på var någonstans i det här området som tåget ska åka. Så det finns ingen anledning för något hemligt tåg när det redan finns normala tågräls!

Jag skulle nog säga att UE potentialen i hela Värtan är låg för tillfället. För det första är stora delar av området avgränsat, kameraövervakat och vaktövervakat. För det andra så är det mesta fortfarande aktivt. I gamla Frihamnen ligger idag en massa kontor, studios m.m. och aktiva arbeten pågår. Jag såg en del igenbommade hus - men allvarligt talat så är det en stor risk att tillträda dem, i ett sådant välbevakat och aktivt område.

När det gäller själva Ropsten så tror jag att det finns en del av intresse där. Jag ska dela lite bilder och höra vad ni tror. Ropsten ser idag ut exakt likadant som i slutet av 1960-talet. Detsamma gäller Hjorthagen. Finns det något spännande att hitta så är det sannolikt inte ändrat på många decennier. Säkerhetstänket är lågt - de som passerar är nästan uteslutande svenskar eller möjligen finnar / europeer. Ingen mångkultur där (ännu).

Berget under Hjorthagen är delvis redan utsprängt sen kalla kriget
- och ska expanderas till ett gigantiskt parkeringsgarage - oklart för vilka eller varför. Hjorthagen själv är intressant för att det är så orört. Det ser nästan exakt likadant idag som i min barndom - det har byggts ihop med Norra Djurgårdsstaden dock och det är snygg ny arkitektur, sprängt berg och lite nya gångvägar över tidigare avspärrat industriområde (Gasverket). Vi vet att Hjorthagen är byggt ovanpå ett urgröpt berg - man ser en del ventilationstrummor och sånt. Tror icke att boende där skulle uppskatta om någon dök upp på deras gård och började försöka ta sig ned i ventilalationsgrummor o dyl. Dessutom är det sannolikt livsfarligt.

Så ja - det här området är faktiskt spännande MEN det är absolut inte övergivet och de känsliga delarna är sannolikt så hårt bevakade som det går, i Stockholm.
Senast redigerad av gullfia 2021-10-28 kl. 12:02.
Citera
2021-11-03, 05:38
Medlem
Citat:
det är precis samma tåg som kör genom Lill Jan skogen. Det finns olika stickspår, beroende på var någonstans i det här området som tåget ska åka
Intressant! Gick faktiskt förbi där för ett par timmar sen i skogen där, helt själv, mitt i natten, HaHaHa. Kollade på kartan nyss och försökte följa vägen, men det verkar bara vara en väg där den går ut i stora spårområdet vid Tomteboda?

Citat:
Ursprungligen postat av gullfia

Jag skulle nog säga att UE potentialen i hela Värtan är låg för tillfället. För det första är stora delar av området avgränsat, kameraövervakat och vaktövervakat. För det andra så är det mesta fortfarande aktivt. I gamla Frihamnen ligger idag en massa kontor, studios m.m. och aktiva arbeten pågår. Jag såg en del igenbommade hus - men allvarligt talat så är det en stor risk att tillträda dem, i ett sådant välbevakat och aktivt område.

Disinfo agent......?

Det är ju när det är aktivt det är spännande! Det är säkert där en av ingångarna finns till hollow Earth där den djupa staten/militären hänger med Aliens och planerar nästa steg

Citat:
Jag ska dela lite bilder och höra vad ni tror.
Väntar med spänning!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in