2021-10-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondHands
Hade du någon koll alls fram till idag?

Hmm ok

Säger du det

Aha

En av dina kvalificerade gissningar? Trots att du inte varit i någon av tunnlarna?

Lär nog finnas ett antal tunnlar i trakten runt Bromma, Ulvsunda och solna. Blandannat med tanke på flygplatsen. Vällingby är bara ett stenkast bort från Bromma flygplats. Finns ett fint promenadstråk där emellan, alldeles i närheten av golfbollen
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bällsta_radartorn

Låt mig gissa, är det där tunneln slutar officiellt? Eller är det också "hemligt"?

Ja ända till Hässelby som det ser ut! Även ännu längre enligt uppgifter i tråden!

Ok James bond 😎

Inte jag heller

Blir du "eliminerad" då?

😃👍

Absolut! Men du får ju inte säga så mycket, så det är rätt meningslöst om du inte börjar snacka lite!
Jag släpper detta här. Jag slösar inte mer tid på detta barnsliga tjafs.
Lycka till med letandet
Citera
2021-10-17, 01:51
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Vet inte men jag har hört att hela berget under Hjorthagen i princip är ihåligt. Har inte hört eller sett något om underjordiska tågräls där dock - en släkting till mig var chef för tullen i Frihamnen under många år. Han berättade en del spännande om saker som hände där och hur de jobbade med militär och polis. Men han nämnde aldrig något om en hemlig underjordisk tågtunnel. Däremot går Käppalatunneln där i krokarna och sen under vattnet till Liding-

Om man är uppe i Hjorthagen så finns det en del rör och sånt som sannolikt är del av ventilationen för det som finns under Hjorthagen. Det lär sträcka sig in under Norra Djurgården också.

I Ropsten finns några väldigt konstiga luckor, som är inhägnade med högt staket - runt en ca 5 x 5 m stor yta.
Ytan är belyst och har även en kamera riktad mot marken. Det ser mycket konstigt ut. Ingenting vid inhägnaden förklarar vad detta är. Varför några luckor på marken måste belysas, inhägnas och kamerabevakas? Finns det en hemlig tågtunnel i underjorden, så gissar jag att den går där!

Det här är ungefär 75 meter utanför utgången från tunnelbanan, utmed cykelbanan i riktning N. Djurgårdsstaden eller Storhomsfärjans nya hållplats. Det ser verkligen mystiskt ut och tyder på att det ligger något väldigt viktigt under där. Det är INTE tunnelbanan, eftersom tunnelbanan vid Ropsten är uppe på en utbyggnad 50 meter upp och alltså inte i underjorden alls. Något är under området där, helt klart. Vet inte vad.

Vet att under Hjorthagens "nya" Fortum anläggning som blev färdigställt för några år sedan så går långa tunnlar under berget för diverse transporter som sammankopplar med olika bergrum.
Finns vad jag vet iallafall två rejäla stora bergfickor som en gång i tiden fungerade som ubåtsdockor och som avvecklats i modern tid för att vara en del av Fortums anläggning.

Fick höra av en kalla kriget entusiast att det ska gå en dubbelfilig motorväg med rondeller ifrån barkarby/a kalla och hela vägen till södra sidan av stan (hagsätra/Skarpnäck) som byggdes under kalla kriget för att snabbt kunna förflytta trupper, pansarfordon, mm vid en eventuell attack och som dolde truppförflyttningar från fienden.
Vet dock inte hur sant detta är men vet att hela Järva fältet är en guldgruva från kalla kriget då Sveriges hemligaste anläggningar funnits där såsom flygfältet och krutbanan.
Citera
2021-10-17, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Fick höra av en kalla kriget entusiast att det ska gå en dubbelfilig motorväg med rondeller ifrån barkarby/a kalla och hela vägen till södra sidan av stan (hagsätra/Skarpnäck) som byggdes under kalla kriget för att snabbt kunna förflytta trupper, pansarfordon, mm vid en eventuell attack och som dolde truppförflyttningar från fienden.
Vet dock inte hur sant detta är men vet att hela Järva fältet är en guldgruva från kalla kriget då Sveriges hemligaste anläggningar funnits där såsom flygfältet och krutbanan.
Har hört liknande! Alltså att det ska gå en dubbelfilig motorväg från Västerort ända bort till södra sidan! Har hört olika historier om folk som tagit sig ner dit, men det var minst 15 år sen så minns inte alla detaljer. Om jag minns rätt så ska en väg dit vara just från värmeverket i Hässelby. Trodde alltid att det var gamla överdrivna berättelser men när jag har googlat under dagen så har jag kommit till insikt! It all make sense! Tänkte alltid att, varför ska det finnas en tunnelgång från just värmeverket, men om man kollar länken jag har skrivit tidigare så känns det ganska så självklart. Blir liksom ett skyddat nätverk med alla viktiga nödvändiga byggnader.

Men vem är denna underjordiska stad till? Kanske överdriver lite grann. Men det kan väl inte bara handla om strid, utan såsom jag har förstått ska man kunna gömma sig där nere och trycka ett bra tag, några månader iaf! Det är väl knappast för svenska folket. Svenska eliten kanske? Lär ju finnas massor med gångar till systemet runt Kungsträdgården , tänker då på riksdagen(tveksamt) men iaf kungen(slottet), frimurarna, Wallenberg, och säkert några fler finlirare. Utifall shit hits the fan så att säga, spräng alla broar, ja, spräng hela jävla stan. Ner och tryck några månader tills kusten e klar. Sen ut och fira!
Citera
2021-10-17, 09:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underjording
Exakt

Harkel... mm jo otroligt stora mängder faktiskt men det är inget som pratas speciellt mycket om.

Edit: Under 2020 släppte Stockholm Vatten medvetet ut ca 234 000 000 liter orenat avloppsvatten i Mälaren.

Närmare utloppet i slussen som tur är sedan vet jag inte vara kommuner längre in i Mälaren gör av med sin skit, det troliga är att det släpps ut där. Finns ett nytt system att lagra och leda regnvatten och det det leds nog inte ut i Mälaren utan på Saltsjösidan. Lite hyss hyss, men det har varit upp i någon bunkertråd i inlägg av Achtung pantzer. Kan möjligen vara raderat.

Mälarens vattenvårdsförbund omfattar 50 intressenter och målet är väl att hålla nivån uppe.
Citera
2021-10-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Närmare utloppet i slussen som tur är sedan vet jag inte vara kommuner längre in i Mälaren gör av med sin skit, det troliga är att det släpps ut där. Finns ett nytt system att lagra och leda regnvatten och det det leds nog inte ut i Mälaren utan på Saltsjösidan. Lite hyss hyss, men det har varit upp i någon bunkertråd i inlägg av Achtung pantzer. Kan möjligen vara raderat.

Mälarens vattenvårdsförbund omfattar 50 intressenter och målet är väl att hålla nivån uppe.
Det renade avloppsvattnet både från henriksdal och bromma reningsverk släpps ut i saltsjön.

Det som stockholm vatten släpper ut i mälaren (och andra ställen) är genom så kallade bräddavlopp eller nödutlopp. De aktiveras när avloppsnät, -tunnlar, -pumpar eller reningsverk inte klarar av den inkommande mängden. Detta är ett enormt stort problem i stockholm, det är mycket därför dom bygger nya tunneln från bromma till henriksdal.

Du kan googla på tex "bräddning stockholm" om du vill läsa mer om det.
Citera
2021-10-18, 07:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det renade avloppsvattnet både från henriksdal och bromma reningsverk släpps ut i saltsjön.

Det som stockholm vatten släpper ut i mälaren (och andra ställen) är genom så kallade bräddavlopp eller nödutlopp. De aktiveras när avloppsnät, -tunnlar, -pumpar eller reningsverk inte klarar av den inkommande mängden. Detta är ett enormt stort problem i stockholm, det är mycket därför dom bygger nya tunneln från bromma till henriksdal.

Du kan googla på tex "bräddning stockholm" om du vill läsa mer om det.

Stockholm ligger delvis utanför Mälaren sötvatten. Östermalm till exempel Halva Södermalm. Du menar väl inte att breddavloppet därifrån leds tillbaks in i Mälaren?
Citera
2021-10-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Stockholm ligger delvis utanför Mälaren sötvatten. Östermalm till exempel Halva Södermalm. Du menar väl inte att breddavloppet därifrån leds tillbaks in i Mälaren?
Nej det leds inte tillbaka. Det finns nödutlopp både till Mälaren och Saltsjön.
Vid Eolshäll finns ett av nödutloppen till Mälaren och just där brukar det bräddas mycket.
Citera
2021-10-18, 13:16
Medlem
Jobbade på byggandet av KVV8 i ett gäng månader & måste säga att som ue entusiast var det fantastiskt att få se något liknande! Börjar med en rätt brant tunnel ner till ett bergrum.. Har för mig det var försvarets gamla oljereserv & det var helt sinnessjukt gigantiskt.. Sen ett gäng kulvertar där transportband nu skulle gå

Men själva bergrummet var helt sinnessjukt jävla stort, cirka 50-60 meter upp i tak, några hundra meter långt & en sisådär 30 meter brett.. Tunneln ner var bred nog för 2 vanliga bilar & bra jävla brant .
Hade ju givetvis vart kul att undersöka kulverterna bortom där alla arbetade, men var inte sugen på att riskera jobbet för att ha flamsat runt "vilse" i ett skyddsobjekt :'D
Citera
2021-10-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meh-mah
Jobbade på byggandet av KVV8 i ett gäng månader & måste säga att som ue entusiast var det fantastiskt att få se något liknande! Börjar med en rätt brant tunnel ner till ett bergrum.. Har för mig det var försvarets gamla oljereserv & det var helt sinnessjukt gigantiskt.. Sen ett gäng kulvertar där transportband nu skulle gå

Men själva bergrummet var helt sinnessjukt jävla stort, cirka 50-60 meter upp i tak, några hundra meter långt & en sisådär 30 meter brett.. Tunneln ner var bred nog för 2 vanliga bilar & bra jävla brant .
Hade ju givetvis vart kul att undersöka kulverterna bortom där alla arbetade, men var inte sugen på att riskera jobbet för att ha flamsat runt "vilse" i ett skyddsobjekt :'D
Gamla oljelagret ska tydligen varit 201600 m3. 350m långt och lite mindre än din uppskattning i bredd och höjd
Citera
2021-10-18, 14:16
Medlem
Citat:
Gamla oljelagret ska tydligen varit 201600 m3. 350m långt och lite mindre än din uppskattning i bredd och höjd

oh satana, då är det nog bredden jag höftast mest fel på för en stämpställning till "Betongklacken" var 38 meter hög, sen ett gäng meter till taket på det.. på "klacken" hade man jävligt fet utsikt över hela rummet! Jääääävligt svårt att uppskatta ett 6 år gammalt minne tyvärr, speciellt när det är ett så gigantiskt stort jävla rum :'D

Maffigaste stället jag jobbat på by far dock!

I stand corrected, måste ha fallnat bort nåt från minnet, måtten var 18*32*350 :'D
Senast redigerad av meh-mah 2021-10-18 kl. 14:22.
Citera
2021-10-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meh-mah
oh satana, då är det nog bredden jag höftast mest fel på för en stämpställning till "Betongklacken" var 38 meter hög, sen ett gäng meter till taket på det.. på "klacken" hade man jävligt fet utsikt över hela rummet! Jääääävligt svårt att uppskatta ett 6 år gammalt minne tyvärr, speciellt när det är ett så gigantiskt stort jävla rum :'D

Maffigaste stället jag jobbat på by far dock!

I stand corrected, måste ha fallnat bort nåt från minnet, måtten var 18*32*350 :'D
Svårt att föreställa sig storleken när man inte varit där, lättare om man har något att jämföra med: Kungsträdgården är 350m lång, Strömbron är 20m bred och Västerbron är ca 30m hög
Citera
2021-10-19, 23:28
Medlem
xx77dds avatar
Jag har varit nere i Stockholms tunnlar på 80-talet. Det ligger ett stort system på 30-50 meters djup, som kan nås via luckor på vissa ställen (som jag tillverkade en nyckel till), samt några bilportar också.
Dessa tunnlar är ca 5 meter breda, och har en liten järnväg längs ena sidan. Täcker hela innerstaden. Har klättrat ner och gått långa sträckor där på natten när det varit minst chans att möta någon.
Numera är de förseglade med lås och bevakning med kamera. Jag stal också en karta ritad på plexiglas över systemet, har kvar den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in