2021-10-19, 12:25
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej jag har inte hunnit lyssna på denna än. men kommer göra det.
Hur man än vrider och vänder på saker så förefaller det i princip omöjligt att han kan ha missat så oerhört mycket som hände på platsen. Har du läst min genomgång kring detta?

Jag har svårt att första att det trots detta finns så många som tror att SE var ett vittne.det är ju oerhört osannolikt att han skulle kunna missa så mycket som han gjorde om han hade varit på platsen.Jag lovar att återkomma om podden fått mig att ändra åsikt kring detta.

Nu berättar även Kjell Östling i podden ”Snutsnack” att SE prickar rätt på ännu en sak som han observerade på mordplatsen och aldrig någonsin skulle ha kunnat gissa sig till: fru Palmes hysteri.

Men jag antar att du liksom övriga SEkten sticker huvudet i sanden även avseende detta.

Ni har ju läst en bok och tycks enade om att ni nu är experter på MOP.
Citera
2021-10-19, 12:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Sin fru(Margareta) och en resa till Idre är hans "Ålandsalibi"...
13 eller 14 mars i Idre eller hur menar du att Idre-resan skulle vara ett "alibi" för dessa dagar?
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-19 kl. 12:44.
Citera
2021-10-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Kjell Östling, befäl i den första piketen på plats, slår ordagrant fast i podden ”Snutsnack”:

Fru Palme sprang omkring och yrade.”

Är det inte fantastiskt att SE kunde gissa sig till detta som mördare på en lång joggingrunda?

När enligt dig blir LP hysteriskt o skriker o yrar runt...?

För Engström märker ju ingenting på väg mot BO o snubblar in i Palme...
Citera
2021-10-19, 12:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Kjell Östling, befäl i den första piketen på plats, slår ordagrant fast i podden ”Snutsnack”:

Fru Palme sprang omkring och yrade.”

Är det inte fantastiskt att SE kunde gissa sig till detta som mördare på en lång joggingrunda?
"Behärskad chockad" som SE uttryckt sig i HR och TR och något liknande även i förhör. Han menade att hon var inte mer borta än att det gick att samtala med henne. Så har i princip ingen annan betecknat hennes sinnestillstånd, av dem som verkligen varit på platsen efter skotten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-19 kl. 12:52.
Citera
2021-10-19, 12:49
Bannlyst
Citat:
Nu berättar även Kjell Östling i podden ”Snutsnack” att SE prickar rätt på ännu en sak som han observerade på mordplatsen och aldrig någonsin skulle ha kunnat gissa sig till: fru Palmes hysteri.

Men jag antar att du liksom övriga SEkten sticker huvudet i sanden även avseende detta.

Östling liksom de flesta som var på platsen (vittnen, varanden, poliser och ambulanspersonal) vittnar om att LP var fullständigt hysterisk, alltså verkligen hysterisk och bitvis aggressiv och otrevlig (delvis förståeligt förvisso). SE beskriver henne dock som "behärskat chockad" och "lite flaxig". Viss skillnad.

Snutsnacket må ha varit intressant ur en synvinkel, men ett totalt haveri i det stora hela. Programledaren är en katastrof. Östling får inte en enda fråga om han sett SE under sin rätt långa stund på mp. Det rimliga hade givetvis även varit att ägna ett x antal minuter, att de resonerade kring SE, både i rollen som vittne och som GM. Men detta gjorde man alltså inte, frågan är varför. Är det så att programledaren (som ju spelade Östling i den kommande Netflix-serien) har fått order från Netflix att inte diskutera SE. Om, varför inte vänta med att spela in (eller släppa avsnittet) till efter att Netflixserien visats i sin helhet. Dessutom släppte Östling bomben, att Söderström lämnade platsen utan att veta vem offren var, han lämnade dessutom platsen relativt snabbt, för att "skriva". Tillåt mig småle.

Jag tycker både Östling och programledaren ger en dålig smak i munnen, av flera anledningar. Trist.
Citera
2021-10-19, 13:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
När enligt dig blir LP hysteriskt o skriker o yrar runt...?

För Engström märker ju ingenting på väg mot BO o snubblar in i Palme...
Ja enligt Engström var hon ju inte hysterisk och skrek gjorde hon inte heller.

SE: -Hon var behärskad chockad.
Liljeroos: -Det finns andra som säger att hon skrek men det hörde inte du?
SE: -Nä det har jag aldrig hört.
Citera
2021-10-19, 13:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det går kanske att utläsa det av vad hon har skrivit eller om det finns något förhör med henne.

Din tanke är mycket rimlig.

(Som jag nu läste brevet är det uppenbart att det är så det har gått till. Hon kan inte ha fått Engströms namn på något annat sätt en genom att han friviliigt exponerade sig i media, såvida inte Engström själv introducerade sig för damen med namn och allt och pratade om mordet )
Ett annat sätt att se på det är att hans beteende stack ut. Till exempel hans reaktion när hon frågat om han trodde att de" fått tag på Olof Palmes mördare nu" . Det här var alltså i samband med att VG var misstänkt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-19 kl. 13:25.
Citera
2021-10-19, 13:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
13 eller 14 mars i Idre eller hur menar du att Idre-resan skulle vara ett "alibi" för dessa dagar?

Fel av mig,
Fick för mig att det var veckan innan avseende Åland.
Citera
2021-10-19, 13:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ett annat sätt att se på det är att hans beteende stack ut. Till exempel hans reaktion när hon frågat om han trodde att de fått tag på Olof Palmes mördare nu. Det här var ett alltså par dagar efter att VG blivit anhållen.

Vad enough-is-enough påpekade är alltså att kvinnan såg Engström i tidningen och att det är möjligt att det var en av orsakerna till varför hon skrev breven.

Huruvida hans beteende sedan stack ut och om det kan göra honom till en mördare är en annan fråga. Vad som är konstigt för en människa kan förövrigt vara normalt för en annan. Dessutom var alla människor inte socialdemokrater som älskade Palme.

Men om man läser dokumentet som ursprungligen länkade till verkar det uppenbart att Engström kunde ljuga och även dra berättelser. Det skulle väl ge stöd till andras bedömningar av honom som en pratkvarn som inte alltid berättade sanningen.
Citera
2021-10-19, 13:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vad enough-is-enough påpekade är alltså att kvinnan såg Engström i tidningen och att det är möjligt att det var en av orsakerna till varför hon skrev breven.

Huruvida hans beteende sedan stack ut och om det kan göra honom till en mördare är en annan fråga. Vad som är konstigt för en människa kan förövrigt vara normalt för en annan. Dessutom var alla människor inte socialdemokrater som älskade Palme.

Men om man läser dokumentet som ursprungligen länkade till verkar det uppenbart att Engström kunde ljuga och även dra berättelser. Det skulle väl ge stöd till andras bedömningar av honom som en pratkvarn som inte alltid berättade sanningen.
Jag har själv inte ägnat Ålandskvinnans upplysningar så mycket intresse. Trodde att man hade kunnat avfärda det på något sätt men så verkar alltså inte vara fallet. Varken KP eller TP verkar ha gett henne stort utrymme (KP inte alls har jag för mig) men hon kan vara den som först genomskådade SE:s taktik, precis som Draifos var inne på här

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-19 kl. 13:44.
Citera
2021-10-19, 13:41
Medlem
Citat:

Faktamaterialet tyder på detta ja.SE var grandios och självframhävande...till och med TP skriver att detta var vissa av de karaktäristika som utgjorde personen Stig Engström.
Sålunda finner jag det inte speciellt överraskande att hans olika uppgifter spretar en hel del,om man nu skall uttrycka sig diplomatiskt.Tvärtom känns det naturligt.
Citera
2021-10-19, 14:03
Medlem
Citat:

Nu är det ju snsrsre så att SE menade LP var kontaktbar och gick att föra ett samtal med vilket inte överensstämmer med andra vittnens utsagor. Jag har läst en mängd förhör och annat material. I våras först läste jag den osannolika mördaren, långt efter att SE blivit min huvudmisstänkta. SE så iofs att LP sprang ut i vägen och stoppade minst 20 bilar ,en uppgift som stod att läsa i någon tidning vill jag minnas. Just minst 20 bilar är ju intressant då det var en kraftig överdrift ,jag kan dock inte säga helt säkert att det var den exakta formuleringen i tidningsn. Nån kanske vet?Det vore intressant om SE använde exakt samma formulering som tidningen onekligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in