Citat:
Du har rätt i att vaccinerna inte är testade över lång tid. Men det du behöver tänka på, är att samma sak gäller viruset. Med tiden kan det visa sig att viruset har oangenäma effekter på hälsan som man inte var kända från början.
Vaccinmotståndarna tror sig undvika långsiktiga risker genom att tacka nej till vaccinet. Men dom lurar sig själva. Istället för riskerna med vaccinet, så utsätter sig vaccinmotståndarna för riskerna med viruset.
Jag blir provocerad när vaccinmotståndarna säger:
"Jag vill inte riskera långsiktiga biverkningar med vaccinet, när sjukdomen har en dödlighet på 0,5%."
Inser vaccinmotståndarna inte motsägelsen i detta resonemang?
Ännu mer provokativt är att vaccinmotståndarna anser sig vara smarta. Vaccinmotståndarna anser att alla andra är får som följer fårflocken. Men vaccinmotståndarna sväljer okritiskt alla budskap som sprids i den egna fårflocken.
Vaccinmotståndarna tror sig undvika långsiktiga risker genom att tacka nej till vaccinet. Men dom lurar sig själva. Istället för riskerna med vaccinet, så utsätter sig vaccinmotståndarna för riskerna med viruset.
Jag blir provocerad när vaccinmotståndarna säger:
"Jag vill inte riskera långsiktiga biverkningar med vaccinet, när sjukdomen har en dödlighet på 0,5%."
Inser vaccinmotståndarna inte motsägelsen i detta resonemang?
Ännu mer provokativt är att vaccinmotståndarna anser sig vara smarta. Vaccinmotståndarna anser att alla andra är får som följer fårflocken. Men vaccinmotståndarna sväljer okritiskt alla budskap som sprids i den egna fårflocken.
Vaccinmotståndare är inte en homogen grupp. Du får gärna se över min senaste post-historik om du vill skapa ett mer nyanserat perspektiv. Jag orkar inte repetera mig själv.
Det finns en rad förmildrande faktorer (blodgrupp, hälsa, ålder...) för mig som gör att en uppskattad dödlighet på 0,5% troligtvis är flera, mer än en, storleksordningar fel, och det finns faktiskt rationella anledningar till att vissa inte vaccinerar sig. Några utöver de som jag inte nämnt tidigare:
Lägg inte alla ägg i samma korg. Mina närstående är vaccinerade och om det, mot förmodan, skulle finnas några oförutsedda och allvarliga biverkningar över tid så är det positivt med en garanti att någon inte riskerar att drabbas av dessa.
Jag har sannolikt redan uppnått serokonversion och därigenom naturlig immunitet genom låg exponering av viruset över tid och vaccinering är därmed redundant. Risken med sjukdomen för mig är ett sådant icke-problem då jag är riskbenägen och om jag vore intresserad av att minimera risker så finns det betydligt lägre hängande frukt jag kan plocka.
Om alla, med tvång, vaccinerade sig så skapas ett farligt prejudikat som ökar risken för att alla kan komma att tvingas till vaccination vid en framtida epidemi. Till skillnad från andra så är jag av uppfattningen att det finns flertalet krafter som har mer själviska, och vissa även illasinnade, prioriteringar än den generella folkhälsan, och en framtida massvaccination är en potentiell metod för att, ur ett machiavelliskt perspektiv, öka chansen för människosläktets fortlevnad nu när vi når planetens resursbegränsningar. Helt enkelt för att förhindra en malthusiansk fälla. Det är också viktigt att värna om individens frihet till att ta beslut om sin egen kropp och och dennes suveränitet.