2021-10-19, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt i att vaccinerna inte är testade över lång tid. Men det du behöver tänka på, är att samma sak gäller viruset. Med tiden kan det visa sig att viruset har oangenäma effekter på hälsan som man inte var kända från början.

Vaccinmotståndarna tror sig undvika långsiktiga risker genom att tacka nej till vaccinet. Men dom lurar sig själva. Istället för riskerna med vaccinet, så utsätter sig vaccinmotståndarna för riskerna med viruset.

Jag blir provocerad när vaccinmotståndarna säger:
"Jag vill inte riskera långsiktiga biverkningar med vaccinet, när sjukdomen har en dödlighet på 0,5%."

Inser vaccinmotståndarna inte motsägelsen i detta resonemang?

Ännu mer provokativt är att vaccinmotståndarna anser sig vara smarta. Vaccinmotståndarna anser att alla andra är får som följer fårflocken. Men vaccinmotståndarna sväljer okritiskt alla budskap som sprids i den egna fårflocken.

Vaccinmotståndare är inte en homogen grupp. Du får gärna se över min senaste post-historik om du vill skapa ett mer nyanserat perspektiv. Jag orkar inte repetera mig själv.

Det finns en rad förmildrande faktorer (blodgrupp, hälsa, ålder...) för mig som gör att en uppskattad dödlighet på 0,5% troligtvis är flera, mer än en, storleksordningar fel, och det finns faktiskt rationella anledningar till att vissa inte vaccinerar sig. Några utöver de som jag inte nämnt tidigare:

Lägg inte alla ägg i samma korg. Mina närstående är vaccinerade och om det, mot förmodan, skulle finnas några oförutsedda och allvarliga biverkningar över tid så är det positivt med en garanti att någon inte riskerar att drabbas av dessa.

Jag har sannolikt redan uppnått serokonversion och därigenom naturlig immunitet genom låg exponering av viruset över tid och vaccinering är därmed redundant. Risken med sjukdomen för mig är ett sådant icke-problem då jag är riskbenägen och om jag vore intresserad av att minimera risker så finns det betydligt lägre hängande frukt jag kan plocka.

Om alla, med tvång, vaccinerade sig så skapas ett farligt prejudikat som ökar risken för att alla kan komma att tvingas till vaccination vid en framtida epidemi. Till skillnad från andra så är jag av uppfattningen att det finns flertalet krafter som har mer själviska, och vissa även illasinnade, prioriteringar än den generella folkhälsan, och en framtida massvaccination är en potentiell metod för att, ur ett machiavelliskt perspektiv, öka chansen för människosläktets fortlevnad nu när vi når planetens resursbegränsningar. Helt enkelt för att förhindra en malthusiansk fälla. Det är också viktigt att värna om individens frihet till att ta beslut om sin egen kropp och och dennes suveränitet.
Citera
2021-10-19, 07:11
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Jag tycker att det är väldigt svårt att bedöma läget nu. Danmark, Sverige och Norge har i princip blåst ”faran över” medan man läser att Finland blivit rödmarkerade igen och i Ryssland sprids deltan som en löpeld.
Kan vi hoppas att samhället kan fortsätta hålla öppet eller kommer vaccinets verkan att ebba ut och restriktioner införas på nytt?
Just nu känns allting väldigt oklart.

Det är onekligen väldigt oklart när man har styrande som inte har en aning om hur Corona-problematiken kommer att utvecklas. Det enda jag ser som säkert är att det inte är över på långa vägar och jag ser Corona som en varning för värre smittor i framtiden.
Citera
2021-10-19, 07:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var faktiskt experterna i UK som sa att 100 000 skulle dö i Sverige.

Dessutom är inte pandemin över och vad gäller bekräftade fall ligger vi bara drygt på miljonen och vi har 15 tusen döda. Sedan innehåller förstås antalet smittade ett mörkertal, men det gör sannolikt dödstalen också.
Skulle alla smittas med Covid19 inom 12 månader från det att pandemin träffade Sverige är det inte omöjligt att vi hade varit uppe och nosat på 100 tusen döda.
Citera
2021-10-19, 07:25
Medlem
Lettland inför lockdown i en månad i och med att de har hög smittspridning och låg vaccinationstäckning. Såvitt jag vet har inget land i Europa hittills genomfört en lockdown i höst utan snarare kört på covidpass-strategi. Från Aftonbladets nyhetsflöde:

"Lettland har de senaste veckorna haft den högsta smittspridningen av covid-19 i EU. Nu införs en månadslång lockdown för att bekämpa viruset. Jag ber om ursäkt till de som redan är vaccinerade, men restriktionerna kommer att gälla alla, säger premiärminister Krisjanis Karins efter ett tio timmar långt regeringssammanträde. Färre än hälften av Lettlands knappt två miljoner invånare har fått två doser covidvaccin.
– Det är fortfarande alldeles för många ovaccinerade som blir sjuka i covid och avlider på sjukhus, säger premiärministern.
"
Citera
2021-10-19, 07:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...

Jag räknar med att jag kan få viruset när som helst. Men eftersom jag har tagit vaccin, så är mitt immunförsvar förberett på mötet med viruset.
Och eftersom jag redan varit sjuk så är jag ännu mer välförberedd på viruset.

Citat:
Ja, det står dig fritt att välja bort vaccinet. Det som du inte kan välja bort, är riskerna. Såvida du tacker nej till ett vaccin, så tackar du samtidigt ja till att riskerna med att möta viruset utan ett immunförsvar som är förberett.

Vaccinmotståndarnas kampanjer mot vaccinerna bygger på att det är jätteviktigt att gardera sig mot okända långsiktiga risker; när det gäller vaccinet. Beträffande viruset, så har vaccinmotståndarna den rakt motsatta ståndpunkten.
Jag har redan utsatt mig för riskerna med viruset. Om jag dessutom tar vaccin så lägger jag ju bara till ytterligare en risk, utan att vinna någonting på det.

Är du en av de som anser att man också bör låta alla små barn ingå i det här experinentet? De har i princip ingen nytta utav vaccinen de heller, utan enbart risk för biverkningar. (Barn i riskgrupper vaccinerades redan tidigare, så dra inte upp det.)
Citera
2021-10-19, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det flesta som resonerar som dig är WT eller menas. Men om vi tar Italien som exempel så är 80 % av befolkningen för deras krav och system kring covidpass. Det är alltså en demokratisk majoritet .. demokratisk folkvalda har tagit beslutet .. så fungerar det då det inte är en diktatur … Samhället kan ställa krav på medborgare. Men som tur är är väl detta inget problem för dig i Sverige?
Det är en vanlig missuppfattning att demokrati är lika med majoritetstyranni. Om dessa 80% beslutar att konfiskera den resterande befolkningens egendomar, är det rätt då, bara för att de är fler? Eller varför inte utrota dem?
För inte så länge sedan lyckades en demokratisk minoritet driva ett land till att bli en av de mest kriminella i historien med horribla brott på sitt samvete.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-10-19 kl. 08:10.
Citera
2021-10-19, 07:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag valde att isolera mig till jag fick vaccinet. Är långt ifrån ensam i det beslutet.
Kul att du känner dig trygg nu när du fått vaccin.
Det måste ha varit hemskt att känna sig tvungen att stänga in sig så pass länge.
Citera
2021-10-19, 07:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har redan utsatt mig för riskerna med viruset. Om jag dessutom tar vaccin så lägger jag ju bara till ytterligare en risk, utan att vinna någonting på det.

Jo, du får ett bättre skydd för nästa variant om du väljer att vaccinera dig. Exakt hur mycket bättre går inte att svara på förrän vi vet hur nästa variant ser ut men gissningsvis blir skyddet signifikant bättre (som i mer än 50%). Det finns personer som blivit återinfekterade flera gånger, d.v.s haft både urpsrungscovid, alfan och någon av de senare.
Citera
2021-10-19, 07:58
Medlem
Citat:
Dör man inom 14 dagar efter positivt coronatest är det ytterst osannolikt att corona inte skulle ha något att göra med dödsfallet.
Så om corona har 1 procent att göra med dödsfallet så tycker du alltså att man dör av corona? Trots att de andra 99 procenten är cancer, ålder, dåligt hjärta, högt blodtryck KOL, artros, dåliga artärer etc. etc?
Citera
2021-10-19, 08:01
Medlem
Citat:
Sannolikheten är 1 på 1000 att något sådant sker.
Hur vet du det? Nej just det! Det vet du inte heller. Många av de som tyvärr har avlidit med corona har legat på sluttampen i dödsbädden redan innan corona.
Citera
2021-10-19, 08:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo, du får ett bättre skydd för nästa variant om du väljer att vaccinera dig. Exakt hur mycket bättre går inte att svara på förrän vi vet hur nästa variant ser ut men gissningsvis blir skyddet signifikant bättre (som i mer än 50%). Det finns personer som blivit återinfekterade flera gånger, d.v.s haft både urpsrungscovid, alfan och någon av de senare.
Är det inte så att vaccinen fungerar mycket sämre på varianterna än på Wuhan-typen de var avsedda för?

Nej tack, jag tar hellre emot nya mutationer och skaffar mig naturligt skydd, hur provocerande det än kan låta.
Citera
2021-10-19, 08:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Kul att du känner dig trygg nu när du fått vaccin.
Det måste ha varit hemskt att känna sig tvungen att stänga in sig så pass länge.

Jag led inte jättemycket av det. Tycker det var ett rätt bekvämt liv. Allt levererat till dörren. Har inte känt mig ensam det minsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in