Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Du låter övertygad om att mördaren använt sig av en pipe dager.
Tror du att Kristoffer skulle klara av att utföra mordet och styckningen? Eller tror du att det var knivsamlaren som är den skyldige? Eller båda tillsammans?
Det är inte helt ovanligt att själva mordvapnet inte återfinns, men att den sammantagna indiciekedjan talar för att rätt man är gripen och dömd.
Antingen en pipe dagger eller en märlspik som rättsteknikerna hänvisar till och som har samma form.
För mig är det oviktigt att fundera över vem som gjorde vad, vad som är mer viktigt är att om en person ska dömas så ska den personen dömas på en rättssäker grund villket jag anser inte har skett i just de här fallet.
Du har helt rätt i att man ibland inte behöver hitta ett specifikt mord vapen för att kunna fälla en person för mord, MEN för att kunna säkerställa att personen ska kunna kopplas till de specifika mordvapnet så krävs det ju att man vet VAD mordvapnet ÄR för något.
Ta exemplet där en man höll på att dömas för att han skulle ha mördat sin fru med en gräsklippare, där polis och åklagare var super säkra på att de var han som var skyldig fram tills man identifierade mordvapnet som en älg.
Detta är en av sakerna som gör denna dom rättsosäker.
Och hur vida om en person är kapabel till att stycka en annan människa så vet jag att ALLA människor är kapabla till att mörda och stycka, till och med DU, allt som krävs är rätt incitament för dig att göra det så gör du det.