2021-10-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TormundGiantsbane
var det inte tal om att han använt ett verktyg från träbearbetning, typ en skölp tex som man använder när man svarvar i trä?
googla så ser ni eggens form.

Nja, problemet är att den platt eller rak i formen och när jag hade en grillkväll med familjen i sommras så provade jag med min mans verktyg vs ett stycke fläskfilé, resultatet var att sår ytan inte matchade dem jag sett på bild.
Citera
2021-10-19, 01:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheShadowMaster
Nja, problemet är att den platt eller rak i formen och när jag hade en grillkväll med familjen i sommras så provade jag med min mans verktyg vs ett stycke fläskfilé, resultatet var att sår ytan inte matchade dem jag sett på bild.
Inte för att vara sån, men du står och kör in olika verktyg i fläskfile och ser efter hur sårytan ser ut? Det går väl inte att jämföra med hur sårytan sett ut på brottsoffret? Har såna bilder visats?
Låter lite obehagligt, vilka verktyg har du testat? 🙄😬
Citera
2021-10-19, 04:44
Medlem
[/b]
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Inte för att vara sån, men du står och kör in olika verktyg i fläskfile och ser efter hur sårytan ser ut? Det går väl inte att jämföra med hur sårytan sett ut på brottsoffret? Har såna bilder visats?
Låter lite obehagligt, vilka verktyg har du testat? 🙄😬

Ja de har dem, och att du inte vet det bevisar till 100% att du inte har läst FUP’n.
Och jo det går då fläsk är de närmaste du kan komma till mänsklig vävnad!

Bara skölp och stämjärn så jag vet att det inte är dem två.
Men ta inte mitt ord på det, köp hem grejerna och prova själv om du inte är för lat för sånt.
Citera
2021-10-19, 07:43
Avslutad
Citat:
[/b]

Ja de har dem, och att du inte vet det bevisar till 100% att du inte har läst FUP’n.

Men ta inte mitt ord på det, köp hem grejerna och prova själv om du inte är för lat för sånt.
Jag har läst fupen.
Men jag har inte penetrerat fläskkött med skölp eller stämjärn innan grillning, (inte annars heller) och studerat samt jämfört med sårskador från ett styckmördat brottsoffer.. du bör nog inte dela detta med dina kollegor på Hinzan eller Kumla eller Hall, eller vart du nu arbetar.
Citera
2021-10-19, 07:58
Medlem
Dizzares avatar
Någon som vill och kan länka "Fup" en igen?
Får inte länken att fungera?!
Står att sidan är blockad.
Citera
2021-10-19, 08:01
Medlem
Dizzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzare
Någon som vill och kan länka "Fup" en igen?
Får inte länken att fungera?!
Står att sidan är blockad.

Det löste sig.
Citera
2021-10-19, 21:35
Medlem
platt? En skölp är oftast halvrund.

Citat:
Citera
2021-10-19, 21:47
Medlem
Citat:
Jag har läst fupen.
Men jag har inte penetrerat fläskkött med skölp eller stämjärn innan grillning, (inte annars heller) och studerat samt jämfört med sårskador från ett styckmördat brottsoffer.. du bör nog inte dela detta med dina kollegor på Hinzan eller Kumla eller Hall, eller vart du nu arbetar.

De har jag faktiskt gjort, inte med alla såklart men med några 👍
Slutsatsen var att vi hade en givande diskussion om hur rättssäker denna persons dom är.

Att ett vittne har sett ett mysterieföremål i KJs bostad och som KJ senare döms för att ha använt som mordvapen trots att man inte vet vad föremålet är. <- Låter den meningen rättssäker?

I slutändan så kan jag iaf säga att jag vet vad som har och INTE har använts baserat på praktisk erfarenhet istället för teoretisk teori.
Citera
2021-10-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TormundGiantsbane
platt? En skölp är oftast halvrund.

Ja men inte i spetsen 🤯
Kolla in länken själv och skriv sedan vilken av skölpjärnen som har en rund spets.
https://www.clasohlson.com/se/p/40-7217?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_camp aign=google%20surfaces&gclid=CjwKCAjw2bmLBhBREiwAZ 6ugo_wE7F4Ebhjj1CNHQvrM8ntUwPBrGd_fZZtKktsk6vT5l0A v0WxaFhoCBFIQAvD_BwE
Citera
2021-10-20, 00:55
Avslutad
Citat:
Ja, jag tror att mordvapnet är en pipe dager då det bara är den kniven som passar sårskadorna.
Nej, KJ var placerad på Bella och jag arbetar i ett annat hus men av de jag hörde så var det inga problem från de andra clienterna.
De som hade problem med KJ var mina kollegor och när KJ ansökte om förflyttning fick hon nej, vilket resulterade i att hon hotade att döda mina kollegors ”husdjur” för att få komma till isol, vilket jag har förståelse för.
Det är inte direkt de snällaste människorna som jobbar där👎

Citat:
[/b]

Citat:
De har jag faktiskt gjort, inte med alla såklart men med några 👍
Slutsatsen var att vi hade en givande diskussion om hur rättssäker denna persons dom är.

Att ett vittne har sett ett mysterieföremål i KJs bostad och som KJ senare döms för att ha använt som mordvapen trots att man inte vet vad föremålet är. <- Låter den meningen rättssäker?

I slutändan så kan jag iaf säga att jag vet vad som har och INTE har använts baserat på praktisk erfarenhet istället för teoretisk teori.
Du låter övertygad om att mördaren använt sig av en pipe dager.
Tror du att Kristoffer skulle klara av att utföra mordet och styckningen? Eller tror du att det var knivsamlaren som är den skyldige? Eller båda tillsammans?

Det är inte helt ovanligt att själva mordvapnet inte återfinns, men att den sammantagna indiciekedjan talar för att rätt man är gripen och dömd.
Citera
2021-10-20, 01:06
Medlem
Det jag funderar som är intressant. Bor personen i fråga i Boden eller Luleå nu? Ensam på boende, eller lägenhet? Är det en pojk eller flickvän KMJ har? Man vill ju veta, vill inte ha henne som granne så att säga.
Citera
2021-10-20, 14:51
Medlem
Citat:
Du låter övertygad om att mördaren använt sig av en pipe dager.
Tror du att Kristoffer skulle klara av att utföra mordet och styckningen? Eller tror du att det var knivsamlaren som är den skyldige? Eller båda tillsammans?

Det är inte helt ovanligt att själva mordvapnet inte återfinns, men att den sammantagna indiciekedjan talar för att rätt man är gripen och dömd.

Antingen en pipe dagger eller en märlspik som rättsteknikerna hänvisar till och som har samma form.

För mig är det oviktigt att fundera över vem som gjorde vad, vad som är mer viktigt är att om en person ska dömas så ska den personen dömas på en rättssäker grund villket jag anser inte har skett i just de här fallet.
Du har helt rätt i att man ibland inte behöver hitta ett specifikt mord vapen för att kunna fälla en person för mord, MEN för att kunna säkerställa att personen ska kunna kopplas till de specifika mordvapnet så krävs det ju att man vet VAD mordvapnet ÄR för något.
Ta exemplet där en man höll på att dömas för att han skulle ha mördat sin fru med en gräsklippare, där polis och åklagare var super säkra på att de var han som var skyldig fram tills man identifierade mordvapnet som en älg.
Detta är en av sakerna som gör denna dom rättsosäker.

Och hur vida om en person är kapabel till att stycka en annan människa så vet jag att ALLA människor är kapabla till att mörda och stycka, till och med DU, allt som krävs är rätt incitament för dig att göra det så gör du det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in