2021-10-18, 12:39
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
jag vet inte vad du menar med att att SE väljer att göra sin grej av denna tragik.
Det var väl en stor grej för alla som var i närheten av mordet.
Noterbart är också att LP i sina vittnesförhör säger att gm har blå jacka precis som SE säger att hon har sagt till honom..
Jag tror också LP var väldigt chockad men hon kunde ändå prata, till exempel ville hon att man skulle förbereda sjukhiuset på behovet av blod till OP.

Det jag menar är att han ljuger, eller överdriver som vissa andra vill kalla det, om sin roll som vittne. Elefanten som Holmer kallade honom. Han försvårar utredning som gör att resurser måste läggas på honom.

Det här med att LP sagt mörkblå täckjacka till honom och mer saker som SE säger, har vi behandlat mycket den senaste månaden. Det finns mycket i media. Du kan kolla historiken i tråden den senaste tiden. Argumenten av den typen har bleknat som texten på ett 100-årigt papper. Sen tycker jag också att argumentet för språngmarschen och hur det hänger ihop med ambulans, börjar framstå för de flesta i tråden, som fabelaktig.
Citera
2021-10-18, 16:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Så du menar alltså att Ålandskvinnan har starkt påverkat TP, som i sin tur har påverkat KP. En trestegsraket med andra ord där senaste PU var så starkt påverkad av detta att de inte hade förmågan att tänka sig något annat än just att SE kan vara skyldig, men du genomskådade detta. Mycket intressant. Så då får vi helt enkelt acceptera att Ålandskvinnans fantasibygge ger SE alibi.

Jag påstår inte att jag genomskådat något. Att TP endast bygger sin bok på vad Ålandskvinnan har kommit fram till kryddat med det grupparbete Linder och Per H genomförde baserat på Ålandskvinnans berättelse är vad jag försöker säga.

Just delen att inga vittnen sett SE på mordplatsen visste PH innan han skrev sitt PM samma dag som Linder skrev sitt dokument där Linder "mystiskt" visste vad alla väktare på Skandia hade sagt innan de förhördes.

Att Linder och PH kucklat ihop detta hafsverk är helt klart då PU 2018 också diareiförde Linders dokument.

Att Proletären och Anér jönsar med när de får se PHs PM är så klart ursäktligt. De hade ju inte tillgång till N Linders dokument som vi har nu!

Kvinnan på Åland "kom på" alla dessa detaljer på bara några få månader, medan TP ägnade 6 år åt att skriva av hennes synopsis. Guldspaden skulle gått till Ålandskvinnan!

Att SEs fru inte såg ut som kvinnan som besökte butiken på Åland och inte hade storlek XL kan man lätt konstatera genom att studera hur hon såg ut på bilder från tiden.

Jag försöker bara höja ett finger och varna för att man bygger sin uppfattning om SE som GM på lite svaga grunder.

Att TP tror på det han skriver tvekar jag inte på, men om man går till källorna ser man hur fel det hela har blivit och hur tunn TPs soppa är.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-18 kl. 17:11.
Citera
2021-10-18, 16:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det kan man ju tycka. Hennes fantasi och tänk är det inget fel på. Om det kan man ju tycka vad man vill. Dock lämnar hon ju synnerligen intressanta uppgifter, om en man som såg ut som SE och som besökte hennes butik på Åland, uppförde sig konstigt när MOP kom på tal (nämnde en del underliga detaljer), dessutom la dubbelgångaren undan ett par gula mysbyxor i sitt eget namn. Intressant oavsett om man tror på SE som GM eller inte. Att inte Lampers nämner något av allt detta är som sagt konstigt.

Jag håller med dig. Allt Ålandskvinnan fantiserade ihop finns mer eller mindre kopierat i TPs bok. Att SE var medlem i EAP hade tydligen polisen släppt tidigt och det var väl enda punkten där TP strök något i Ålandskvinnans synopsis?

Ålandskvinnans teorier som mer eller mindre alla återfinns i boken "Den osannolike mördaren" av TP:
https://drive.google.com/file/d/1N1hYpN3DTRwGbXpclgcrolMqUKVJfSuT/edit
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-18 kl. 16:51.
Citera
2021-10-18, 16:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Passar dåligt med Clarke.
Typ 3: Lever olidliga, meningslösa liv som gör att de söker upprättelse genom att dra till sig uppmärksamhet
Skulle ju kunna vara som med Mark Chapman då, han som sköt John Lennon. Att han ville "bli någon":
Citera
2021-10-18, 18:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag håller med dig. Allt Ålandskvinnan fantiserade ihop finns mer eller mindre kopierat i TPs bok. Att SE var medlem i EAP hade tydligen polisen släppt tidigt och det var väl enda punkten där TP strök något i Ålandskvinnans synopsis?

Ålandskvinnans teorier som mer eller mindre alla återfinns i boken "Den osannolike mördaren" av TP:
Vilken sida i boken? Jag hittade bara 15-20 rader (sid 51-52 i andra utgåvan, finns kanske mer i första utgåvan?) där TP nämner "Åland" i förbigående, men som jag tolkar dig måste det finnas betydligt mer och som jag i så fall missat.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-18 kl. 18:49.
Citera
2021-10-18, 18:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Såg när jag bläddrade efter "Åland" att TP hade en intressant formulering angående utstämplingstiden, han skrev "… stämplade ut 23.19 eller stämplade in, till brottsplatsen". Ja det är nog så man ska se det.
Citera
2021-10-18, 19:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilken sida i boken? Jag hittade bara 15-20 rader (sid 51-52 i andra utgåvan, finns kanske mer i första utgåvan?) där TP nämner "Åland" i förbifarten, men som jag tolkar dig måste det finnas mer som jag missat.

* Ålandskvinnan har ju räknat ut att SE går ut i media för att omöjliggöra att han skulle kunna pekas ut av andra vittnen. Ålandskvinnan kallar detta för "ett schackdrag" från SEs sida. Detta återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan lägger märke till att SEs vittnesmål måste vara felaktigt eftersom SE inte kan vara först på platsen. Hon konstaterar därför att SE ljuger. Detta återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan kan direkt knyta SE till en teckning i Expressen som är gjord efter Lisbets vittnesmål. Det vill säga keps, glasögon(?) och rock. Signalementet stämmer således in på SE! Detta signalement återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan har också konstaterat att SE gör sig av med vapnet , han ger det till sin fru och att han knäpper upp rocken och gömmer glasögonen i handledsväskan, för att förändra sitt utseende, innan han återvänder till brottsplatsen för att förvirra Polisen. Att SE återvänder till mordplatsen återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan har till och med rätt när det gäller SEs motiv att SE är en hängiven moderat. Detta återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan anar också att SE fått veta genom Walkie Talkie att LOP kommer ute på gatan. Här vet Ålandskvinnan faktiskt mer än TP själv som släppte åtminstone denna del av Ålandskvinnans synopsis. Detta är ett tema som TP faktiskt släpper, även om PU är helt övertygad om att OP var övervakad. Både Säpo och PU har landat i denna slutsat. Märkligt nog viftar TP bort detta i sin fantasifulla bok!

* LP påstår att det fanns något bekant med mördarens utseende och det kopplar Ålandskvinnan till uppgiften att SE sagt att han hejat på OP på slottsbacken. Om LP var med då så måste det vara därför LP säger att mördarens utseende verkade bekant. Här får jag medge att TP inte fuskar. LP har ju aldrig pekat ut varken SE eller någon annan än CP som gärningsman, så här om vi misstror LP är TP faktiskt helt utan andra utpekanden. Kanske det var därför han skrev boken om den "Osannolika" mördaren? Ingen faktakollande eller ens kvartstänkande människa skulle ändo falla för struntet i boken!

*Slutligen kan Ålandskvinnan också berätta att väktarna hjälper SE med utstämplingen för att ge honom alibi för mordet! TP slår knut på sig själv för att få utstämplingen att på något vagt sätt vara "graverande" men misslyckas så klart då inte mycket kan fastslås efteråt.

Jag tycker Ålandskvinnan har material nog för att skriva en fantasifull bok om mordet på OP!

Tyvärr snodde TP materialet och skrev boken :-(

Jag återkommer i nästa inlägg om hur "grupparbetet" mellan Linder och Häggström fick den aningslöse folkskolejournalisten TP att hoppa i helt galen tunna!

Edit: En länk till kvinnan som skrev synopsis till TPs bok:

Hur N Linder och P Häggström helt kollrade bort den aningslöse TP kommer i ett senare inlägg...
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-18 kl. 19:14.
Citera
2021-10-18, 19:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
* Ålandskvinnan har ju räknat ut att SE går ut i media för att omöjliggöra att han skulle kunna pekas ut av andra vittnen. Ålandskvinnan kallar detta för "ett schackdrag" från SEs sida. Detta återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan lägger märke till att SEs vittnesmål måste vara felaktigt eftersom SE inte kan vara först på platsen. Hon konstaterar därför att SE ljuger. Detta återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan kan direkt knyta SE till en teckning i Expressen som är gjord efter Lisbets vittnesmål. Det vill säga keps, glasögon(?) och rock. Signalementet stämmer således in på SE! Detta signalement återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan har också konstaterat att SE gör sig av med vapnet , han ger det till sin fru och att han knäpper upp rocken och gömmer glasögonen i handledsväskan, för att förändra sitt utseende, innan han återvänder till brottsplatsen för att förvirra Polisen. Att SE återvänder till mordplatsen återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan har till och med rätt när det gäller SEs motiv att SE är en hängiven moderat. Detta återfinns som ett tema i TPs fantasifulla bok!

* Ålandskvinnan anar också att SE fått veta genom Walkie Talkie att LOP kommer ute på gatan. Här vet kvinnan faktiskt mer än TP själv som släppte åtminstone denna del av Ålandskvinnans synopsis. Detta är ett tema som TP faktiskt släpper, även om PU är helt övertygad om att OP var övervakad. Både Säpo och PU har landat i denna slutsat. Märkligt nog viftar TP bort detta i sin fantasifulla bok!

* LP påstår att det fanns något bekant med mördarens utseende och det kopplar Ålandskvinnan till uppgiften att SE sagt att han hejat på OP på slottsbacken. Om LP var med då så måste det vara därför LP säger att mördarens utseende verkade bekant. Här får jag medge att TP inte fuskar. LP har ju aldrig pekat ut varken SE eller någon annan än CP som gärningsman, så här om vi misstror LP är TP faktiskt helt utan andra utpekanden. Kanske det var därför han skrev boken om den Osannoloika mördaren?

*Slutligen kan Ålandskvinnan också berätta att väktarna hjälper SE med utstämplingen för att ge honom alibi för mordet! TP slår knut på sig själv för att få utstämplingen att på något vagt sätt vara "graverande" men misslyckas så klart då inte mycket kan fastslås efteråt.

Jag tycker Ålandskvinnan har material nog för att skriva en fantasifull bok om mordet på OP!

Tyvärr snodde TP materialet och skrev boken :-(

Jag återkommer i nästa inlägg om hur "grupparbetet" mellan Linder och Häggström fick den aningslöse folkskolejournalisten TP att hoppa i helt galen tunna!
Aha du menar så, ja i boken verkar kvinnan eller Åland eller ens EAP inte fått något utrymme alls, bara några få rader som sagt.

Ja även SE tyckte att signalementet som "någon" lämnat på brottsplatsen stämde in på honom. Han menade i något förhör att han kontaktade polisen " ... så ska jag åtminstone ringa för att ta bort ett onödigt signalement eftersom jag upptäckte att det stämde hemskt mycket med mig". "Hemskt" var nog rätt ord, ur SE:s perspektiv.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-18 kl. 19:18.
Citera
2021-10-18, 19:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Aha du menar så, ja i boken verkar kvinnan eller Åland eller ens EAP inte fått något utrymme alls, bara några få rader som sagt.

Ja även SE tyckte att signalementet som "någon" lämnat på brottsplatsen stämde in på honom. Han menade i något förhör att han kontaktade polisen "för att ta bort ett felaktigt signalement".

Innan du gör bort dig kanske du ids läsa Ålandskvinnans förhör eller mitt inlägg.

Nästan allt som TP skriver i sin bok finns redan i Ålandskvinnans förhör. Titta efter det med fet stil i mitt tidigare inlägg så fattar du kanske också?

I mitt nästa inlägg kommer jag att gå igenom hur P Häggström och N Linder grupparbetade för att sänka SE, och hur TP helt missat detta uppenbara för ens kvartstänkade människor!
Senast redigerad av ursprungligen 2021-10-18 kl. 19:21.
Citera
2021-10-18, 19:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Innan du gör bort dig kanske du ids läsa Ålandskvinnans förhör eller mitt inlägg.

Nästan allt som TP skriver i sin bok finns redan i Ålandskvinnans förhör. Titta efter det med fet stil i mitt tidigare inlägg så fattar du kanske också?

I mitt nästa inlägg kommer jag att gå igenom hur P Häggström och N Linder grupparbetade för att sänka SE, och hur TP helt missat detta uppenbara....

Börja med att läsa länken i detta inlägg för att förstå hur det kunde bli så fel som det har blivit!
Läs du SE-förhören så ser du vilket "vittne" som prickat in SE-signalementet bäst, "mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska". Det stämde hemskt mycket med mig, sa den hjälpsamme (som ville ta bort ett onödigt signalement) men det var nog snarare den proaktive som uttalade sig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-18 kl. 19:30.
Citera
2021-10-18, 20:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte om det stämmer det du skriver här, om att ni är en majoritet tror att SE såg Lars J inne i gränden. Det kan väl vara någon äldre opinionsundersökning du tänker på i så fall. Dessutom handlar det inte om melodifestivalen nu.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "objektivitet" i din sista mening där. Även om det skulle stämma att ni är jättemånga som tror att SE har sett Lars J i gränden, så återstår ju problemet med att ni inte kan komma överens internt om var SE själv skall ha befunnit sig när han gör en sådan här iakttagelse. Era teorier är alltså direkt motstridiga, eftersom han ju omöjligen kan ha sett Lars J både från mordplatsen och från trappkrönet. Och hade det funnits något objektivt stöd för att den här påstådda iakttagelsen verkligen hade gjorts, då borde väl den ena av era två falanger lätt kunna övertyga den andra om vad som är rätt, eller hur?

Nej om du vill övertyga oss skeptiker om att SE skall ha sett Lars J i gränden, då får du nog hänvisa till sådant som ni åtminstone kan vara överens inom gruppen. Och det kanske inte är så mycket.
Er skeptiker? Ni är två personer... Om ens det.

Opinionsundersökning? Du kan väl läsa tråden med dina egna ögon. Det är du och en till som är inne på att SE inte sett LJ. Ingen nappar när du försöker. Ingen. För det du säger är så svagt.

Objektiviteten handlar om att SE beskriver en man som stämmer till 100 procent in på LJ som vi vet var i gränden på det stället. Om SE ser LJ där från mordplatsen eller trappkrönet spelar ingen roll. Observationen stämmer 100 % på LJ. Då är det objektivt att lita mer på att det är LJ än att han ska ha hittat på.

Det var du som tog upp objektivitet. Att vi är oense om varifrån han såg LJ gör det inte mindre objektivt. Det gör det rent av mer objektivt att anse han sett LJ.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-18 kl. 20:10.
Citera
2021-10-18, 20:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Såg när jag bläddrade efter "Åland" att TP hade en intressant formulering angående utstämplingstiden, han skrev "… stämplade ut 23.19 eller stämplade in, till brottsplatsen". Ja det är nog så man ska se det.

Fast PH stödjer inte en utstämplingstid 23:19. Så det kan rent av vara ett faktafel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in