2021-10-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag har ingen inside info, men jag vet finska politiker tar försvaret på största allvar, och kommer ge flygvapnet det de vill ha. Flygvapnet kommer troligen vilja ha F35, då det i alla fall i överskådlig tid har en fördel pga stealth. Men ingen vet hur länge det håller. Ryssarna tar säkert fram motmedel, men det kostar så bara det är en vinst.. Krig handla mycket om kostnader. Dvs hur mycket man har råd med. Varför köpa musköter när man kan köpa gevär ?

Gäller ju bara att man har råd att skjuta med gevären bara. Att springa runt och skrika pang (simulator), så är det ju inte mycket att ha! Sen skall väl gevären klara av någon form av fältmässighet och kallt klimat med ...
Citera
2021-10-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Sen skall väl gevären klara av någon form av fältmässighet och kallt klimat med ...

Lite som i norra Troms och Alaska?
Citera
2021-10-15, 22:55
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Gäller ju bara att man har råd att skjuta med gevären bara. Att springa runt och skrika pang (simulator), så är det ju inte mycket att ha! Sen skall väl gevären klara av någon form av fältmässighet och kallt klimat med ...
Jag övar hellre med gevär och skriker Pang, om jag får riktiga kulor då det blir krig, än att få skarp ammo både i fred o krig till min musköt. Bäst när det gäller !
Citera
2021-10-17, 09:54
Medlem
Helsingin Sanomat har gjort et intervju med Lauri Puranen som leder HX-programmet.Noe er relatert direkte på han, men det står også endel om selve prosessen. Best å lese selv, men tar med noen få punkter oversatt til engelsk.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008298627.html

The HX project is currently in the final stages of bringing together the results of different candidates based on security of supply, life cycle costs, industrial collaboration and performance.

Each area is evaluated by its own working group, which does not share information with other groups. This is to ensure that the assessments of the groups do not interfere with each other.

“There's 100 people doing all this. No individual can influence the decision, ”Puranen assures.

The multi-annual evaluation process ends with the working groups taking turns presenting their findings to a separate evaluation team made up of senior officials and officers from the Ministry of Defense and the various branches of the Defense Forces.

The winner will be selected from among fighter candidates who pass the requirements of security of supply, life cycle costs and industrial cooperation. Those who pass are finally ranked according to the points given for the military performance of the fighters.

“The group decision is made by a dozen people. For example, I have refused to be involved in any evaluation and vote. I am an observer in everything. I can't influence the voting decision, ”says Puranen.
Citera
2021-10-17, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag har ingen inside info, men jag vet finska politiker tar försvaret på största allvar, och kommer ge flygvapnet det de vill ha. Flygvapnet kommer troligen vilja ha F35, då det i alla fall i överskådlig tid har en fördel pga stealth.

F-35A är alternativ 1.

Jas 39E är alternativ 2.

?
Citera
2021-10-18, 10:08
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
F-35A är alternativ 1.

Jas 39E är alternativ 2.

?
Du tillför inget i debatten. Det finns många fler alternativ.

De har tänkt ha beslutet klart före jul så de får julfrid, enligt artikeln på finska.
Citera
2021-10-18, 13:08
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Oavsett om Gripen är bäst så kan inte Finland köpa denna pågrund av Finland/ Sveriges historiska konflikt. Likaså är USA på Finland om köp av amerikanskt och ger därför den bästa dealen rent ekonomiskt samt supportmässigt.

Men Draken gick bra för Finland att använda?
Citera
2021-10-18, 15:08
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes

Ända till 2000 dessutom, så konflikten måste uppkommit väldigt sent.
Citera
2021-10-18, 16:28
Medlem
Jag tänker att huvudalternativet borde enligt all logik vara Gripen.

Jag tänker såhär:

1) Byggt för att kunna stå upp mot ryska flygplan
2) Betydligt billigare än F22
3) Överlägset Eurofigther och övriga alternativa flygplan utom F22
4) Har visserligen inte Stealth-egenskaper men har avancerade stör-funktioner, vilka iof aldrig heller har testat
5) "App-baserad" plattform vilket gör det lätt att uppgradera, underhålla och bygga ut
6) BVR-egenskaper med meteor
7) Med globaleye och informationsdelning kan de ta emot måldata från svenska flygplan, med vilka de sannolikt kommer behöva operera med i händelse av konflikt.
8) Svenskt.
9) Skulle förstärka samarbetet med svenska försvaret avsevärt.
10) Extremt vackert flygplan

Någon som tänker annorlunda?
Citera
2021-10-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Jag tänker att huvudalternativet borde enligt all logik vara Gripen.

Jag tänker såhär:

1) Byggt för att kunna stå upp mot ryska flygplan
2) Betydligt billigare än F22
3) Överlägset Eurofigther och övriga alternativa flygplan utom F22
4) Har visserligen inte Stealth-egenskaper men har avancerade stör-funktioner, vilka iof aldrig heller har testat
5) "App-baserad" plattform vilket gör det lätt att uppgradera, underhålla och bygga ut
6) BVR-egenskaper med meteor
7) Med globaleye och informationsdelning kan de ta emot måldata från svenska flygplan, med vilka de sannolikt kommer behöva operera med i händelse av konflikt.
8) Svenskt.
9) Skulle förstärka samarbetet med svenska försvaret avsevärt.
10) Extremt vackert flygplan

Någon som tänker annorlunda?
F-22 har sedan länge slutat tillverkats, får inte exporteras och är inte med i upphandlingen. Gissar att du tänkte på F-35 men fingrarna slank fel.
Gripen är inte överlägsen Eurofighter, alls. De gör i princip samma saker, med ungefär samma beväpning, bortsett från att Eurofighter kan bära mer last och flyga längre sträckor - men är också mycket dyrare i inköp och driftkostnad - detsamma gäller Super Hornet.

Gripen är det logiska valet om man ser till underhåll och operativ förmåga. Men, realistiskt så är samtliga flygplan i upphandlingen väldigt bra. Globaleye är en väldigt fin glasyr på kakan som Saab har lämnat offert på, och Gripen skulle enkelt integreras i det finska flygvapnet. Samarbetet mellan Sverige och Finland hade blivit naturligt närmare, med förmåga att klargöra hos varandra helt utan extra förberedelser, men det är en stor upphandling och Saab är inte ensamma om att ha bra integration av system.

Allt handlar om hur testerna har gått och hur de "hemliga" kraven är ställda.
Citera
2021-10-19, 19:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes

Ja, men då existerade Sovjetunionen och Warszawapakten . På den tiden gick det att köpa ett svenskt plan men absolut inte ett amerikanskt.
Citera
2021-10-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
F-22 har sedan länge slutat tillverkats, får inte exporteras och är inte med i upphandlingen. Gissar att du tänkte på F-35 men fingrarna slank fel.
Gripen är inte överlägsen Eurofighter, alls. De gör i princip samma saker, med ungefär samma beväpning, bortsett från att Eurofighter kan bära mer last och flyga längre sträckor - men är också mycket dyrare i inköp och driftkostnad - detsamma gäller Super Hornet.

Gripen är det logiska valet om man ser till underhåll och operativ förmåga. Men, realistiskt så är samtliga flygplan i upphandlingen väldigt bra. Globaleye är en väldigt fin glasyr på kakan som Saab har lämnat offert på, och Gripen skulle enkelt integreras i det finska flygvapnet. Samarbetet mellan Sverige och Finland hade blivit naturligt närmare, med förmåga att klargöra hos varandra helt utan extra förberedelser, men det är en stor upphandling och Saab är inte ensamma om att ha bra integration av system.

Allt handlar om hur testerna har gått och hur de "hemliga" kraven är ställda.

Du har helt rätt. Det var f35 jag menade.

Men Eurofigther är ju samtidigt ett betydligt äldre flygplan än Gripen E. Absolut svårt att gissa sig till hur den nya plattformen kommer att stå sig. Visst att Eurofighter spöade Gripen C i nästan samtliga moment i den schweiziska upphandlingen men det är långt ifrån samma flygplan som är aktuellt att sälja till Finland. Inga av de flygplan du nämner har ju samma Stol-egenskaper som Gripen har heller. Samt att turn around -tiden och logistiken som krävs för att hålla ett plan flygande är betydligt mindre. Men som du säger är det ju alltid svårt att veta hur det kommer att sluta innan rapporterna blir officiella. Jag tror och hoppas iallafall att vi får sälja våra vackra flygplan till våra bröder i Öst. Vi hjälpte dem ju betydligt mer än vad Tyskar, fransmän och britter gjorde sist det brann till. Bara det borde ju avgöra saken tycker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in