2021-10-14, 16:23
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Oavsett om Gripen är bäst så kan inte Finland köpa denna pågrund av Finland/ Sveriges historiska konflikt. Likaså är USA på Finland om köp av amerikanskt och ger därför den bästa dealen rent ekonomiskt samt supportmässigt.

Historiska konflikt mellan Sverige och Finland? Aldrig hört talas om.
Citera
2021-10-14, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Historiska konflikt mellan Sverige och Finland? Aldrig hört talas om.

Sverige vann ett slag genom historien ungefär 350 år sen och dom erövrade oss men för ungefär 200 år sen förlorade svenska armén slaget i Finland mot Ryssland bara 100 år efter detta Finland startade inbördeskrig och Finland blev självständigt 104 år sen du fattar min poäng?!
Citera
2021-10-14, 16:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Sedan när blev Frankrike en allierad till Finland?
Dom gamla allianserna håller på att bildas i Europa igen. Är bara en tidsfråga innan det blir krig emot anglosaxarna. Ser ut som att Frankrike skulle vara på Tysklands sida den här gången.
Citera
2021-10-14, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Sedan när blev Frankrike en allierad till Finland?

Båda hjälper USA i Vietnam i 1960 talet?!
Citera
2021-10-14, 18:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Berätta gärna mer om denna Mercur.

Ett litet namnbyte för att lura de rysk trollen.
Citera
2021-10-14, 19:00
Bannlyst
Och att ryska trollen är många i Sovjetunionen och är social medias ursprungs befolkning och rysk militär storövning jämte Afghanistan?!
Citera
2021-10-15, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Pga problem i kriser finns det ett måste krav i upphandlingen om att systemet skall kunna opereras självständigt en viss tid.

Det har enligt offentliga uppgifter inte varit ett problem för något kandidatsystem.

Komponenter kommer från utlandet för alla system. Det svenska innehåller också en hel del amerikanska och brittiska komponenter.

En del ja.
Väljer du amerikanskt så är allt från utlandet.
Kan du ens ladda om utan amerikansk ammunition?

Dessutom har amerikanarna inget jaktplan av Gripens kaliber att erbjuda. Priset på Gripen är lägre.
Citera
2021-10-15, 10:53
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EL1624
Sverige vann ett slag genom historien ungefär 350 år sen och dom erövrade oss men för ungefär 200 år sen förlorade svenska armén slaget i Finland mot Ryssland bara 100 år efter detta Finland startade inbördeskrig och Finland blev självständigt 104 år sen du fattar min poäng?!

Herregud. Vad du än yrar om så har det NOLL inverkan på Finlands inköp av flygplan.
Citera
2021-10-15, 11:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Snack Svear bodde i nuvarande Finland från före vikingatid ca 500-talet. Ni kom väl vandrande genom skogarna från trakterna av Volgas övre lopp 500 år senare. Då vi redan bodde längs kusterna. Formellt var Finland en del av Sverige från 1249 (870 år sedan )då Birger Jarl gör ett korståg i Finland för att kristna vildarna.

En finsk guide förklarade en gång att en tredjedel av det finska genetiska arv kommer från Sverige en tredjedel var ryskt och en tredjedel finskt. Så nu vet du var ni är, bastarder, och vi kan återgå till vilket plan ni ska köpa.

I kraft av vår entologisk rösträtt ska ni köpa Gripen. Vad ryssen säger vet jag inte men ni kanske själva vill ha F35 eller Super Hornet Amerikaanskt kyle!
Senast redigerad av Returpapper 2021-10-15 kl. 11:23.
Citera
2021-10-15, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

En finsk guide förklarade en gång att en tredjedel av det finska genetiska arv kommer från Sverige en tredjedel var ryskt och en tredjedel finskt. Så nu vet du var ni är, bastarder, och vi kan återgå till vilket plan ni ska köpa.

I kraft av vår entologisk rösträtt ska ni köpa Gripen. Vad ryssen säger vet jag inte men ni kanske själva vill ha F35 eller Super Hornet Amerikaanskt kyle!

Lät intressant med svenne, ryska och finska gener.

F-35A eller Jas 39E är super.
Citera
2021-10-15, 20:39
Medlem
Citat:
Då kanske Finland ska köpa tyskt istället då de under senare krig har fått stor hjälp från Tyskland. Både vid Finska inbördeskriget med 13 000 man mot 1200 svenskar och även under ww2.

Sedan verkar du ha missat uttrycket "Finlands sak är vår". Där de diskuterade ett samarbete med Sverige vid krig redan 1928. Med det finska vinterkriget och det senare fortsättningskriget. Där Finlands skuld på krigsmaterial till Sverige uppgick till 455 miljoner 1950. Förutom de närmare 10.000 frivilla som deltog på olika sätt. Där Sveriges beväpning blev så utarmad att vi begärde att få tillbaka det som var möjligt.
Senast redigerad av slurppen 2021-10-15 kl. 20:42.
Citera
2021-10-15, 21:38
Medlem
flyer1s avatar
Jag har ingen inside info, men jag vet finska politiker tar försvaret på största allvar, och kommer ge flygvapnet det de vill ha. Flygvapnet kommer troligen vilja ha F35, då det i alla fall i överskådlig tid har en fördel pga stealth. Men ingen vet hur länge det håller. Ryssarna tar säkert fram motmedel, men det kostar så bara det är en vinst.. Krig handla mycket om kostnader. Dvs hur mycket man har råd med. Varför köpa musköter när man kan köpa gevär ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in