2021-10-18, 12:36
Medlem
Här är en bild från lekplatsen som visades i TV 1995. Jag får inte riktigt ihop riktningen här. Det ser ut som om det är en bit asfalt borta. Men sen ser det ut som det är någon jordbruksfastighet längre bort, och någon sådan finns väl inte i området?
https://ibb.co/v3gm2kt

https://www.youtube.com/watch?v=91IkHNm1XC0
Citera
2021-10-18, 13:05
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Tack för ett genomarbetat inlägg som jag kommenterar löpande nedan.
Var finns filmen att se? Är det den här? https://www.youtube.com/watch?v=EYFiUWLeBTA
Där anges inte att det filmade är från just den stigen. Det kan vara bara en illustration. Är bilderna från Helenas rum verkligen hennes rum fyra år efteråt?
Jag känner igen att stigen var hyfsat bred. Någon sådan finns definitivt inte idag.
Lite längre in i filmen anges med en cirkel som har centrum vid cykelvägen i höjd med Runstensvägen, att där hittades ringarna och skorna. Jag blir mycket tveksam då.

Den andra bilden med staketet känner jag mig osäker på. Om den är tagen i östlig riktning så är det ju på norrsidan av lekplatsen?
Jag skymtar inte hus på några av bilderna, men Smedjevägen fanns inte på den där tiden. Det området byggdes en bit in på 2000-talet. Finns ju inte heller på min karta från 2001.

Jag undrar vad på den kartan som anses vara en höjdkulle. Lekplatsen är uppenbarligen ditritad av en icke kartritare. Undrar om inte stigen som slutar norr om lekplatsen är det också. Lite söderut finns en stig som sedan blir suddig och försvinner. Norra delen av kartan är ditklistrad med dålig passning. Det är tröttande att inte veta kartans ursprung.

Bråket kan ha varit VID bilen, men sen kan något hänt i terrängen både öster eller väster om bilen, om det var på Ekuddenvägen. Men som sagt, platsen där Hanna hört bråk beskrivs ju väldigt otydligt i protokollet från förhöret. Uppfattningen i de flesta skildringar har ju varit att bilen och bråket varit på cykelvägen. Om något skett närmare Ekuddenvägen är det orimligt att åka till cykelvägen för att ta hand om en ev. kropp.

Jag försöker hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Men det vore intressant ändå att veta:
1. exakt var gick stigen 1992, dvs den som folk vanligtvis tog på väg hem från krogen.
2. Exakt var hittades skorna.
3. Exakt var hittades ringarna.

OM Hanna hört ett bråk just den dagen, och OM det bråket var med Helena inblandad, då avtar trovärdigheten om att ringarna varit planterade. Synd att inte något i förhöret knyter upp hennes upplevelser mera exakt till dag och klockslag, t ex ett teveprogram. Och, var hennes man vaken när hon kom hem? Diskuterade de hennes upplevelser?
Jag varken tror eller inte tror på vittnesmålets relevans för fallet.

Slutligen, vem är denne Mr X, som i efterlyst 1996 del 2 på youtube, ska ha gång på gång till vänner erkänt mord på Helena?

Ja, det är den filmen jag avsåg.

Är det rätt stig - ja filmen är ju uppenbart filmad i Mariestad, men någon annan kan säkert svara bättre på frågan om det är rätt stig.

Du skriver "Den andra bilden med staketet känner jag mig osäker på. Om den är tagen i östlig riktning så är det ju på norrsidan av lekplatsen?". Nej, staketet finns i södra änden av lekplatsen. Foto är taget bara några meter från platsen där asfalten lyftes bort. Fotot du lade ut på lekplatsen visar exakt samma staket: https://ibb.co/v3gm2kt

Det fotot du lade ut visar närmaste husen på Runstensvägen och är alltså taget i västlig riktning.

Du frågar vad som är en höjdkulle på Xeitums karta. Jag menar att det är den höjd som finns omedelbart väster om x-et. Kartan är försedd med linjer som markerar höjdskillnader. Jag reagerade också på att kartan är dåligt hopklistrad. Men det betyder ju också att den som klistrat ihop den utgått från någon annans original. Originalet är inte dåligt hopklistrat.

Min teori om bråket är att Helena och minst en av männen varit rätt så nära där skorna återfanns. Jag tror att Helena dödats i en olycka och att man initialt flytt från platsen. Det förekom festande på Ekudden den natten så att parkera på Ekuddevägen för att hämta en kropp är inte optimalt.

Du hittade ju ett rådjurshuvud i Kohagen härom veckan. Varför inte gå ut och leta reda på kullen.

Du säger att inga hus syns på bilden där skornas läge presenteras. Men förstora bilden så ser du husen!
Citera
2021-10-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du skriver "Den andra bilden med staketet känner jag mig osäker på. Om den är tagen i östlig riktning så är det ju på norrsidan av lekplatsen?". Nej, staketet finns i södra änden av lekplatsen. Foto är taget bara några meter från platsen där asfalten lyftes bort. Fotot du lade ut på lekplatsen visar exakt samma staket: https://ibb.co/v3gm2kt
Du frågar vad som är en höjdkulle på Xeitums karta. Jag menar att det är den höjd som finns omedelbart väster om x-et. Kartan är försedd med linjer som markerar höjdskillnader.

Du säger att inga hus syns på bilden där skornas läge presenteras. Men förstora bilden så ser du husen!
Det känns som att staketet är ut mot cykelvägen och då får jag ihop läget, förutom den stora lantbruksbyggnaden. Det känns ju märkligt att det skulle vara staket mot gångstigen, med en "ingång", men inget alls mot cykelvägen. Om bilderna visar ett staket i södra änden av lekplatsen, var är då cykelvägen?

Då inget anges på höjdlinjer kan det lika gärna röra sig om sänkor.
Och titta på den här: https://ibb.co/YXkQmwg
Vad är det för randig "blåsa" precis i anslutning till den ditritade lekplatsen?
Cykelvägen har också en trapetsliknande konstruktion in om lekplatsen. Det finns lite spår kvar av det än idag.
Citera
2021-10-18, 13:42
Medlem
Citat:

Är det rätt stig - ja filmen är ju uppenbart filmad i Mariestad, men någon annan kan säkert svara bättre på frågan om det är rätt stig.

På vilket sätt framgår det att stigfilmen uppenbart är filmad i Mariestad? Det är TV3, va, de är ju inte alls objektiva. Sovrumsfilmen, var det Helenas sovrum? Precis som att printmedia har genrebilder, så har de genreklipp i TV-reportage.
Så, det kan vara den riktiga stigen de filmat, men det kan också vara en stig varsomhelst, om inte annat anges förstås.

Det där med att det skulle förekommit en liten kulle, är det ursprunget från den här filmen, eller finns det angett i fler, dvs andra källor, oberoende av stigfilmen?
Citera
2021-10-18, 13:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det känns som att staketet är ut mot cykelvägen och då får jag ihop läget, förutom den stora lantbruksbyggnaden. Det känns ju märkligt att det skulle vara staket mot gångstigen, med en "ingång", men inget alls mot cykelvägen. Om bilderna visar ett staket i södra änden av lekplatsen, var är då cykelvägen?

Då inget anges på höjdlinjer kan det lika gärna röra sig om sänkor.
Och titta på den här: https://ibb.co/YXkQmwg
Vad är det för randig "blåsa" precis i anslutning till den ditritade lekplatsen?
Cykelvägen har också en trapetsliknande konstruktion in om lekplatsen. Det finns lite spår kvar av det än idag.

Det du kallar lantbruksbyggnad är Runstensvägen 12.

Cykelvägen ser du bakom den bortre gungan.

Vid den bortre gungans högra ben ser du en stor sten. Samma sten syns i Google Streetview från Runstensvägens återvändsgränd. Där ser du även den asfalterade gången.
Citera
2021-10-18, 14:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
På vilket sätt framgår det att stigfilmen uppenbart är filmad i Mariestad? Det är TV3, va, de är ju inte alls objektiva. Sovrumsfilmen, var det Helenas sovrum? Precis som att printmedia har genrebilder, så har de genreklipp i TV-reportage.
Så, det kan vara den riktiga stigen de filmat, men det kan också vara en stig varsomhelst, om inte annat anges förstås.

Det där med att det skulle förekommit en liten kulle, är det ursprunget från den här filmen, eller finns det angett i fler, dvs andra källor, oberoende av stigfilmen?

Som sagt, vill du veta var stigen finns och om det stämmer att du varit vid Kohagen så kan du själv kontrollera på plats exakt var stigen låg.

Jag blir dock rätt bekymrad över dina frågor. Så vitt jag minns så har du väl skrivit att du bott på Lockerud eller om det var Bråten? Hur kommer det sig då att du inte känner igen Mariestad från Efterlyst 96? Varför känner du inte igen miljön kring lekplatsen om du var där nyligen och hittade ett rådjurshuvud?

Jag har aldrig varit i Mariestad och jag känner igen att filmen är tagen i Mariestad.
Citera
2021-10-18, 15:43
Medlem
Citat:
Det du kallar lantbruksbyggnad är Runstensvägen 12.

Cykelvägen ser du bakom den bortre gungan.

Vid den bortre gungans högra ben ser du en stor sten. Samma sten syns i Google Streetview från Runstensvägens återvändsgränd. Där ser du även den asfalterade gången.

Aha, ja Runstensvägen 11 då. Jag som trodde lekplatsen låg på andra sidan om stigen. Den jättestora gräsplätten som är där idag, på andra sidan stigen, var var det förr?

Det är lustigt att det inte syns idag att någon asfalt har tagits bort.

På bilden sitter det avspärrningsband. Det kom väl inte upp första dagen?
Citera
2021-10-18, 15:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Aha, ja Runstensvägen 11 då. Jag som trodde lekplatsen låg på andra sidan om stigen. Den jättestora gräsplätten som är där idag, på andra sidan stigen, var var det förr?

Det är lustigt att det inte syns idag att någon asfalt har tagits bort.

På bilden sitter det avspärrningsband. Det kom väl inte upp första dagen?

Jag har fattat det som om att det var grusplan, allt det som är gräs idag. Det är därför jag tror att polisen eventuellt velat kartlägga om bilen snurrat runt där, vilket skulle ha kunnat kasta en ljuskägla ut på Hällristningsvägen eller Helenas hus.

Jag vet inget om avspärrningsbanden.
Citera
2021-10-18, 15:52
Medlem
Citat:
Som sagt, vill du veta var stigen finns och om det stämmer att du varit vid Kohagen så kan du själv kontrollera på plats exakt var stigen låg.

Jag blir dock rätt bekymrad över dina frågor. Så vitt jag minns så har du väl skrivit att du bott på Lockerud eller om det var Bråten? Hur kommer det sig då att du inte känner igen Mariestad från Efterlyst 96? Varför känner du inte igen miljön kring lekplatsen om du var där nyligen och hittade ett rådjurshuvud?

Jag har aldrig varit i Mariestad och jag känner igen att filmen är tagen i Mariestad.

Just stigfilmen visar ju bara en kort snutt av en stig i en skog, så det är ju inte så konstigt. Men visst kan den vara tagen i Mariestad eller i vilken annan stad som helst. Vad gäller berget i dagen som tittar fram så finns det sådant på flera ställen i Kohagen.

Ja, jag bodde ett tag på Lockerud. I huset närmast höghuset. Kraniet hittade jag mitt emellan lekplatsen och Ekuddenvägen. Det ligger inte kvar, så något djur har säkert flyttat runt det. Går man där hittar man ofta legor också från rådjur. Mycket ekorrar, samt en och annan katt, ser man där.
Citera
2021-10-18, 16:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Just stigfilmen visar ju bara en kort snutt av en stig i en skog, så det är ju inte så konstigt. Men visst kan den vara tagen i Mariestad eller i vilken annan stad som helst. Vad gäller berget i dagen som tittar fram så finns det sådant på flera ställen i Kohagen.

Ja, jag bodde ett tag på Lockerud. I huset närmast höghuset. Kraniet hittade jag mitt emellan lekplatsen och Ekuddenvägen. Det ligger inte kvar, så något djur har säkert flyttat runt det. Går man där hittar man ofta legor också från rådjur. Mycket ekorrar, samt en och annan katt, ser man där.

Finns det något i filmen som du känner igen?
Citera
2021-10-18, 17:59
Medlem
Citat:
Finns det något i filmen som du känner igen?
Jag pratar enbart om stigfilmen som visar några sekunder av en skogsstig, ett kort klipp alltså. Just den stigen, väl upptrampad och med ljus gulbrun beläggning, finns inte alls kvar på samma sätt. Träd har fallit, nya träd har växt upp, djur har trampat massor av småstigar, osv. Men ja, berget i dagen kan vara ett av flera som finns i området, de ser alla väldigt lika ut.
Citera
2021-10-18, 18:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag pratar enbart om stigfilmen som visar några sekunder av en skogsstig, ett kort klipp alltså. Just den stigen, väl upptrampad och med ljus gulbrun beläggning, finns inte alls kvar på samma sätt. Träd har fallit, nya träd har växt upp, djur har trampat massor av småstigar, osv. Men ja, berget i dagen kan vara ett av flera som finns i området, de ser alla väldigt lika ut.

Stigen kan inte tas ur sitt sammanhang. Om du inte känner igen något annat från Mariestad så borde ju slutsatsen bli att filmen är inspelad på annan ort och då är det fel stig.

Om de å andra sidan har gjort sig omaket att filma i Mariestad så vore det väl märkligt om de inte filmade rätt stig?

Så från en icke Mariestadsbo till en som åtminstone har bott där: Känner du igen något annat i filmen och i så fall vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in