Tack för ett genomarbetat inlägg som jag kommenterar löpande nedan.
Var finns filmen att se? Är det den här?
https://www.youtube.com/watch?v=EYFiUWLeBTA
Där anges inte att det filmade är från just den stigen. Det kan vara bara en illustration. Är bilderna från Helenas rum verkligen hennes rum fyra år efteråt?
Jag känner igen att stigen var hyfsat bred. Någon sådan finns definitivt inte idag.
Lite längre in i filmen anges med en cirkel som har centrum vid cykelvägen i höjd med Runstensvägen, att där hittades ringarna och skorna. Jag blir mycket tveksam då.
Den andra bilden med staketet känner jag mig osäker på. Om den är tagen i östlig riktning så är det ju på norrsidan av lekplatsen?
Jag skymtar inte hus på några av bilderna, men Smedjevägen fanns inte på den där tiden. Det området byggdes en bit in på 2000-talet. Finns ju inte heller på min karta från 2001.
Jag undrar vad på den kartan som anses vara en höjdkulle. Lekplatsen är uppenbarligen ditritad av en icke kartritare. Undrar om inte stigen som slutar norr om lekplatsen är det också. Lite söderut finns en stig som sedan blir suddig och försvinner. Norra delen av kartan är ditklistrad med dålig passning. Det är tröttande att inte veta kartans ursprung.
Bråket kan ha varit VID bilen, men sen kan något hänt i terrängen både öster eller väster om bilen, om det var på Ekuddenvägen. Men som sagt, platsen där Hanna hört bråk beskrivs ju väldigt otydligt i protokollet från förhöret. Uppfattningen i de flesta skildringar har ju varit att bilen och bråket varit på cykelvägen. Om något skett närmare Ekuddenvägen är det orimligt att åka till cykelvägen för att ta hand om en ev. kropp.
Jag försöker hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Men det vore intressant ändå att veta:
1. exakt var gick stigen 1992, dvs den som folk vanligtvis tog på väg hem från krogen.
2. Exakt var hittades skorna.
3. Exakt var hittades ringarna.
OM Hanna hört ett bråk just den dagen, och OM det bråket var med Helena inblandad, då avtar trovärdigheten om att ringarna varit planterade. Synd att inte något i förhöret knyter upp hennes upplevelser mera exakt till dag och klockslag, t ex ett teveprogram. Och, var hennes man vaken när hon kom hem? Diskuterade de hennes upplevelser?
Jag varken tror eller inte tror på vittnesmålets relevans för fallet.
Slutligen, vem är denne Mr X, som i efterlyst 1996 del 2 på youtube, ska ha gång på gång till vänner erkänt mord på Helena?