2021-10-18, 07:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Här är den senaste bilden av Anders som togs av en orolig granne i augusti 2020 som visar Anders på tröskeln talandes med två poliser.
Anders hade kraftigt gått upp i vikt och vuxit håret sedan YouTube videon från 2017.

https://anonfiles.com/1e5c9bOau3/457E2F84-AD82-41B7-B460-DFEB187DE26F_jpeg
Tycker han ser lika kraftig ut som 2017.
Han var ju inte vidare mager på den video han la upp.
Citera
2021-10-18, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Angående att dåren sköt med pilbåge.
Lyssnade på radioprogrammet Norsken, Dansken och Svensken som går i P1.
Där påstod de att han sköt med armborst.
Är det någon här som har hört något om det?

Svårt att tro att det inte rör sig om en pilbåge, då många vittnen gick ut med den uppgiften först.

Jag har inte följt med i den här tråden eller andra diskussioner, så jag vet inte om man har analyserat bilderna eller dom uppgifter vi fått, men bilden av en pil i en husvägg leder ju till en del frågor. Den ser definitivt ut som en normallång pil, och till armborst använder man i regel kortare pilar.

En annan omständighet är att pilen på bilden saknar fenor. Detta talar iofs för att den är avlossad från ett armborst, där det är mindre noga med fenor. En modern compoundbåge med "center shot" går säkert också fint att avlossa fjäderlösa pilar med, åtminstone korta sträckor. Jag skulle inte säga att det är troligt att någon form av traditionell båge har använts.

Oavsett bågform är det fortfarande anmärkningsvärt att han dödade så många, så snabbt. Även med moderna jaktspetsar kräver det väldigt precisa träffar. En vanlig bågjägare skjuter på mycket nära håll från ett gömställe, under lugna och koncentrerade former. Ingen pilbåge är lämplig att springa runt och action-skjuta folk till höger och vänster.

Nu är jag ute på tunn is, men om man återigen tittar på den släppta bilden ser man inga skador från träffpunkten på väggen. En jaktspets skulle rimligtvis fläkt upp mer av materialet intill, eller åtminstone visa upp skärskador från spetsens rakbladsvassa blad. Spontant skulle jag säga att det ser ut som en vanlig fält- /tavelspets har använts. Om så är fallet är det uteslutet att pilskotten själva har varit dödande - en tavelspets kräver en precis träff i halspulsådern eller kanske ögat för att döda så direkt. Annars pratar vi långsam förblödning.

Detta gör att jag tror det är desto viktigare med hans andra vapen. Det har nämnts att han har använt någon stor kniv eller machete. Min gissning är att han besköt folk med pilar, träffade några som kanske stannade upp eller föll ihop i panik, varpå han gick fram och tog kål på dom med kniven.
Senast redigerad av DemosthenesNu 2021-10-18 kl. 09:02.
Citera
2021-10-18, 09:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Och ändå begick han våldsdåd, den galna muslimen. Säkerhetspolisen kanske borde sadla om till parkeringsvakter när de ändå inte lyckas upptäcka en hotbild ens när den befinner sig under deras näsa. Det är ganska ofta muslimska massmördare visar sig ha kontrollerats av säkerhetspoliser och lämnats utan åtgärd, poliserna borde kanske börja bejaka sina fördomar så de kunde förhindra ett våldsdåd nån gång?
Det här skulle kunna vara som symptom på schizofreni, tron att vara "utvald av högre makt för att uträtta något betydelsefullt för hela världen". Vad visste han inte än. Och, att det inte gick att ha ett sammanhängande samtal med honom. Svårt sjuk människa.
Citat:
En som tidigare stött på Espen Andersen Bråthen är Oussama Tlili, ordförande vid Kongsberg Islamsk kultursenter.
– Detta var för fyra-fem år sedan. Det var en period, en månad, jag minns inte exakt, så kom han tre gånger, säger han. Enligt Oussama Tlili var mötena med Espen Andersen Bråthen speciella.
Den misstänkte hade en annan approach. Han kom för att prata med mig som ledare. Och första intrycket var att han inte kom hit för att be som alla andra, och prata om islam eller andra saker. När vi pratade lite om islam fanns det ingen kunskap, om profeten, Koranen, eller vad islam är. Ingenting, säger han.
Det var inget intresse för bön heller. Han kunde inte be ens.
Den nu misstänkte mördarens mål var att Oussama Tlili som ledare skulle hjälpa honom förmedla ett budskap från ovan, till hela jorden.
– Han hade ett mål, att jag som ledare skulle hjälpa honom förmedla ett budskap.
Vad budskapet var var inte klart, han ville gärna att vi skulle vänta med att höra vad budskapet var. Men budskapet var att han skulle förmedla något från ovan, till hela jorden. Alla människor skulle höra detta. Nästa gång satt han här, samma tema.
Men jag kände ganska fort att personen behövde hjälp, man kunde inte ha ett sammanhängande samtal med honom. Polisen har gett information om att Espen Andersen Bråthen haft bekymmer relaterade till radikalisering. Det känner inte Oussama Tlili igen från deras möten. – Nej. Som sagt, jag uppfattade honom som att han inte hade någon kunskap om islam. Då säger det sig självt att jag inte kan kalla honom extrem muslim, du måste först bli muslim.
https://www.expressen.se/nyheter/forvandlingen-fore-massmordet-han-skulle-formedla-nagot/
Citera
2021-10-18, 09:27
Medlem
-GGs avatar
Intressant att media vet vad det innebär för en individ/EAB att konvertera till islam, att de kan bedöma det som seriöst eller inte utan att ens känna honom.

Jag minns när media har gjort reportage om tjejer på 15-16 år som konverterat. Det har media tagit jätteseriöst och inte ifrågasatt. Så en så ung person kan alltså veta vad det innebär men inte en fullvuxen man?
Också roligt att media får tolka en muslims val och om det är riktig islam eller inte, när andra intalas att de inte vet ett skit om de uttalar sig som kan sätta muslimers närvaro under lupp.

Dock bottnar det i att media liksom många andra förknippar islam med ras och kultur, och att de inte tar en vit person som konverterat på lika stort allvar som en somalier eller afghan. Man kategoriserar men det vågar man inte erkänna.

Att bli muslim tar för övrigt bara fem minuter. Allt som krävs är den muslimska trosbekännelsen och börja be fem gånger om dagen och lite annat.

Om GM här gjorde det i islams namn måste man tro på det, på samma sätt som man tog Breiviks motiv utifrån vad han själv angav.
Citera
2021-10-18, 10:22
Medlem
Det känns som att många islamofober och andra sverigevänner slår knut på sig själva för att kapitalisera på muslimspåret, som om det vore viktigt att knyta GM till islam för någon slags poängräknings skull.

Det viktiga är väl att kunna försöka förstå och förklara vad som var motivet för dådet. Ett islamistiskt terrordåd har ju oftast någon måltavla som passar i deras narrativ om fienden, exempelvis Vilks eller Charlie Hebdo, det finns ofta ett nätverk där man planerat och inspirerat varandra, och inte sällan är det någon terrororganisation som tar på sig dådet. Har GM figurerat i islamistiska kretsar eller sociala medier? Har han skrivit något manifest eller liknande? Terrorister brukar producera och konsumera hyllmeter med ideologiskt material.

Att sporadiskt döda fem pensionärer i en norsk småstad blir lite svårbegripligt ur ett sådant perspektiv.

Ifall polisen bedömer att psykisk sjukdom är ett viktigare motivspår, får man väl anta att det inte finns särskilt tunga ideologiska förtecken. Ifall han är psykiskt sjuk blir det lite sekundärt om han är kristen, muslim eller har konverterat till det stora spagettimonstret.

Som sagt, om man ser det som en tävling där det är viktigt att hålla reda på om det är muslimer eller kristna som dödar, så visst, han kan väl vara muslim. Men om man vill försöka förstå motivet bakom dådet måste man nog göra som myndigheter och släppa på terrorspåret och gå på att det rör sig om en psykiskt sjuk outsider med aggressionsproblem.
Citera
2021-10-18, 10:39
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Känns som vissa tycker det är viktigare att fastställa att gärningsmannen var psykotisk än att diskutera det faktiska brottet..

Finns ingen som gjort, vi går på var antiterrorpolisen berättat.

"förmodligen lägre begåvningsnivå", du insinuerar att han är förståndshandikappad. Fake news.
Hitlerkortet dök nu upp, snacka om ohederlig debattstil...

Det är en hypotes, psykisk sjukdom en annan. Du vill radera den ena men framhäva den andra.
Det ena utesluter inte det andra. Du kan inte tänka dig ett båda kan vara rätt, jag är öppen för det, du stänger ute redan känd fakta och är en politisk aktivist med en vänsterbliven agenda.

Ledande fråga, har du slutat slå din fru?

Antiterrorpolisen håller fast vid sina tidigare uttalanden, det är lokalpolisen som ändrat sig efter påtryckning. Nu är det helg plus att polisen inte kommer att ge fler presskonferenser då det inte är en nyhet längre.

Det ni gör är att sabbotera utredningen genom att påverka vittnen, media, politiker, polis och sanningen.

Istället för att hålla er till konstaterad fakta, så vill ni av identitetspolitiska skäl förvanska verkligheten.
Tyvärr så fungerar det, detta är bara en av raden exempel på hur polis och media böjer sig efter den politiskt korrekta opinionen.

Se tråd om hur SVT behandlar nyheten:
(FB) SVT censurerade Norska polisens presskonferens. - Obegripligt av SVT

Självradikaliserade är överrepresenterade gällande vansinnesdåd.
Psyksjuka terrorister som dödar i Allahs namn, det är vardagsmat.
Dagen efter så hände det i Storbritanninen.

Psyksjuk och muslim samtidigt är det vanligaste motivet bakom de flesta vansinnesdåd vi sett under 2000-talet.
Att aktivister förnekar detta är knappast förvånande, det är något som tvärtom måste bekämpas både här på Flashback och ute i resten av de politiska och mediala arenorna i hela världen.

Er egen tidning Expo rapporterade i Feburari om att norska säkerhetspolisen varnade för radikaliserade muslimska ensamvargar.
https://expo.se/2021/02/norsk-s%C3%A4kerhetspolis-varnar-f%C3%B6r-%C3%B6kad-radikalisering
Fake news?
Haha! Är inte Trump grejen gjord till leda?

Vår tidning expo?

Nu är det väl ändå du som kör med ohederlig debattstil, tillskriver mig åsikter din brunskjortade jävel.
Jag är jag och jag läser inte skit tidningar som expo eller fria tider eller annan smörja som är så fruktansvärt subjektiv.

Måste vara riktigt jobbigt när islamiskt terroristen visade sig vara en vanlig dåre.

Sedan Hitler?
Jag tog en religion ur högen, känns kristen bättre?

Måste vara sorgligt att leva i den där hatbubblan där alla är så blinda runt omkring en, att ingen ser vad ni ser?

Kanske för att det ni ser är en vanföreställning?

Du verkar så arg och ilsken lilla gubben, är det ingen som gett dig en kram på länge?
Så låst i att ”bekämpa” saker..
Ojojoj så jobbigt det låter för dig.

Ta ett djupt andetag så blir det nog bra ska du se, lilla ”realisten” där.
Senast redigerad av Ladida 2021-10-18 kl. 10:45.
Citera
2021-10-18, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Först ha någon slags förståelse vad man egentligen gör. Killen är galen i en bemärkelse de flesta kan förstå. I morgon är han säkert kristen eller han tror han är Gud men det gör honom inte till Gud utan bara fortfarande galen.

Jag tycker synd om honom samtidigt som jag skulle vilja ha honom på samma avdelning som Breivik.
Självklart är han galen, det tar dock inte bort faktum att islam göder denna typ av galenskap. Vill man gå full retard är islam ett bra alternativ när imamerna mässar om bestraffning av ”otrogna”. Oavsett vilka problem man har i samhället har islam svaret: Döda.

Även om apologeter hävdar att ”koranen inte ska tas bokstavligt” blir det svårt att försöka förklara nyanserna för en bindgalning. Speciellt för en självradikaliserad dåre som på egen hand definierar sin världsbild.
Citera
2021-10-18, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Menar du på samma sätt att om någon går på nazistmöte, kallar sig nazist och mördar några judar inte gör någon till nazist?

Eller kände du någon sorts inprogrammerad obligatorisk press på dig att reflexmässigt försvara "fredens och kärlekens" religion i den goda religionsfriheitens namn?

Vi måste alla försvara fredens religion. Inklusive dig också.

Min ståndpunkt är att han inte är muslim och det är för att han inte blandade sig med muslimer och aldrig antog det livet.

Han besökte den bosniska moskén 2017 och träffade en imam som utmärkte honom var annorlunda.

Men han tröttnade lika snabbt som hans besök varade och han återvände aldrig till moskén.

Istället har han haft olika knep för sig själv med fäktning med klubbor, pinnar och batonger i hans trädgård som grannar till och med vittnade och hotade hans gamla föräldrar som polisanmälde honom.
Citera
2021-10-18, 11:35
Bannlyst
Citat:
Vem är ”Anders”?

Okej, Andersson för att vara korrekt.
Citera
2021-10-18, 11:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Det känns som att många islamofober och andra sverigevänner slår knut på sig själva för att kapitalisera på muslimspåret, som om det vore viktigt att knyta GM till islam för någon slags poängräknings skull.

Det viktiga är väl att kunna försöka förstå och förklara vad som var motivet för dådet. Ett islamistiskt terrordåd har ju oftast någon måltavla som passar i deras narrativ om fienden, exempelvis Vilks eller Charlie Hebdo, det finns ofta ett nätverk där man planerat och inspirerat varandra, och inte sällan är det någon terrororganisation som tar på sig dådet. Har GM figurerat i islamistiska kretsar eller sociala medier? Har han skrivit något manifest eller liknande? Terrorister brukar producera och konsumera hyllmeter med ideologiskt material.

Att sporadiskt döda fem pensionärer i en norsk småstad blir lite svårbegripligt ur ett sådant perspektiv.

Ifall polisen bedömer att psykisk sjukdom är ett viktigare motivspår, får man väl anta att det inte finns särskilt tunga ideologiska förtecken. Ifall han är psykiskt sjuk blir det lite sekundärt om han är kristen, muslim eller har konverterat till det stora spagettimonstret.

Som sagt, om man ser det som en tävling där det är viktigt att hålla reda på om det är muslimer eller kristna som dödar, så visst, han kan väl vara muslim. Men om man vill försöka förstå motivet bakom dådet måste man nog göra som myndigheter och släppa på terrorspåret och gå på att det rör sig om en psykiskt sjuk outsider med aggressionsproblem.
Om du läser efterspelet av Breivik förstår du spelets regler. Man kan inte äta kakan och ha den kvar, konsekvens eftersökes. Killen definierade sig själv som muslim, det torde vara enklare att acceptera än om han skulle identifierat sig som kvinna?
Citera
2021-10-18, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Okej, Andersson för att vara korrekt.
Bra, jag trodde ett tag att du pratade om Breivik.
Citera
2021-10-18, 11:41
Medlem
Citat:
Självklart är han galen, det tar dock inte bort faktum att islam göder denna typ av galenskap. Vill man gå full retard är islam ett bra alternativ när imamerna mässar om bestraffning av ”otrogna”. Oavsett vilka problem man har i samhället har islam svaret: Döda.

Även om apologeter hävdar att ”koranen inte ska tas bokstavligt” blir det svårt att försöka förklara nyanserna för en bindgalning. Speciellt för en självradikaliserad dåre som på egen hand definierar sin världsbild.

Alla religioner kan ha en negativ påverkan på folks psykiska hälsa. Ett bra ex är väl Jerusalemsyndromet. Enl Wikipedia drabbas 20 personer om året.

I hans fall blev han ju tokig innan han sa sig ha blivit muslim.

Och islam svarar inte på alla problem döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in