2021-10-17, 19:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilken är storsläggan du talar om?

Covidpassen nu, det ser jag som ett ganska stort intrång på vår frihet. Våren 2020 stängde man ner hela Nyland exempelvis, fast det var ju emot lagen så man fick öppna igen.
Citera
2021-10-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja så länge inte IVA exploderar så är det ganska lugnt. Finland väntar inte på att IVA ska explodera, om det nu gör det eller ej, de agerar. Blir det fel så säger de ursäkta vi tog i lite väl mycket, seså ut och lek nu.
Så man måste ”agera”, skit samma om det är rimligt eller inte. Jag förstår att du lätt blir imponerad av sk starka ledare.
Citera
2021-10-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så det ser ut så på en vårdinrättning där man vårdar människor som är sjuka i influensa också då.

Ja precis vi tillämpar alltid munskydd eller mer beroende på vilken vård som ska bedrivas där personal utsätts för risk. Spelar ingen roll man har vaccin eller inte. Finns inget som är 100% så det är inget och chansa med för den delen.

Annat exempel är när vi vet blodsmitta så kanske man har en Annan typ av kirurgi teknik för att minimera risken vid ingrepp. Men ja blodsmitta är ju nåt helt annat än luftburen smitta/droppsmitta.
Citera
2021-10-17, 20:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Antalet inlagda har ökat med exakt 0% senaste två veckorna, så jag ser inte det alarmerade i denna siffra. Om du cherrypickar en datapunkt för att bli uppskrämd så ok, men ökat har det inte gjort med lite längre horisont.

Vad det gäller nya fall, så verkar rapporteringen varit ryckig senaste veckan, så dagssnittet kan vara påverkat.
Vänta du några dagar och andas lite innan du drar allt för långtgående slutsatser
Antalet smittade ökar, det ser man tydligt här på Sveriges graf:
https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/
Citera
2021-10-17, 20:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det vore intressant att veta hur många som haft covid förra året om de har några antikroppar kvar.
Risken är att de som struntar i vaccinet och känner sig trygga med att de haft covid kanske får det igen.

Tycker det borde finnas rätt så bra data på hur många som fått covid två gånger. Har aldrig sett några alarmerande siffror på det så misstänker immuniteten är starkare från infektion.
Citera
2021-10-17, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det vore intressant att veta hur många som haft covid förra året om de har några antikroppar kvar.
Risken är att de som struntar i vaccinet och känner sig trygga med att de haft covid kanske får det igen.

Jag håller med dig. Mörkertalen för genomgången covid verkar vara stort, Mendez blir bara betydelsefullt om det minskar risken för allvarliga infektioner i framtiden.

När de testade 16 till 17 åringar i maj visade det sig att nästan 40 % av dem hade antikroppar. De här sakerna har det pratats alldeles för lite om. Kanske är det omfattande smittspridning som gjort att det hittills inte blivit en markant ökning av sjukdomsfall sedan restriktionerna togs bort. Det är ju snart tre veckor sedan nu. Hittills stor skillnad mot andra nordiska länder som valde att stänga ner i början och hindrade smittspridningen.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-10-17 kl. 21:01.
Citera
2021-10-17, 21:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
För det första var alla tre alternativ ute när vi inte hade någon större form av smittspridning i samhället. Det var Fhom som valde att inte sätta Italien resenärer i karantän, eller att stänga ner Stockholm, till exempel, utan att man skulle få en smittspridning genom samhället. Det säger sig självt att man satsar på flockimmunitet om man låter smittan gå självmant igenom samhället när alla andra länder stängde ner eller införde masktvång.

Fhoms mål har varit Flockimmunitet från första början, (vilket även Geisecke bekräftar genom unherd: https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY&t)

Du verkar ha en extrem övertro till Folkhälsomyndigeten efter de har haft fel om nästan allting från första början. Manipulerat och ljugit på sina pressträffar, haft cherry picking med vetenskapliga underlag för att hitta stöd till sina egna teorier ( (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)).

FHM valde inget ! De hade inget annat val då vi har haft noll beredskap. Det fanns ingen pandemilag eller beredskap hur samhället skulle agera ens .. det ansvaret vilar på regeringen.. lös FHM regleringsbrev 2020..
Citera
2021-10-17, 21:13
Medlem
Hrass avatar
Det har gått kämpigt för länderna som leds av hysterikor. Då Nya Zeeland, nu Finland.
Citera
2021-10-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Korrekt. Nu är jag inte virolog men all form av exponering kring viruset måste väl rimligtvis trigga en bättre immunrespons än hos en individ som inte kommit i kontakt med viruset? I detta blir således stor exponering en nyckel för att hålla samhället flytande över tid även om det inte generar en massimmunitet. Nu har vi ju även ett vaccin vilket rimligtvis underlättar detta.
Rimligen minskar sjukdomsbördan med tiden, ja. Men om man aldrig uppnår flockimmunitet så tar vågorna aldrig slut. Så till slut letar det sig fram till alla invånare. Ingen är "skyddad" bakom en flockimmunitet.
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du säger att man smittar lika mycket om man är vaccinerad som om man har naturlig immunitet efter genomgången covid-19.
Har du någon källa till det?
Jag vet att man kan smitta trots vaccinering.
Men jag har ännu ej sett någon undersökning på hur detta ligger till hos den andra gruppen.
Man kanske inte smittar lika mycket, men det borde stå klart för alla (vid det här laget) att det är ett begränsat och framför allt tidsbegränsat skydd. Det är ju därför man boostar.

Säg (hypotetiskt) att vaccinet gör så att 15 procent av befolkningen smittas under en vinter, istället för 30 procent. Det är ju bra, vad gör det för skillnad för dig i praktiken? Du måste förhålla dig på exakt samma sätt till det oavsett.
Citera
2021-10-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Man kanske inte smittar lika mycket, men det borde stå klart för alla (vid det här laget) att det är ett begränsat och framför allt tidsbegränsat skydd. Det är ju därför man boostar.

Säg (hypotetiskt) att vaccinet gör så att 15 procent av befolkningen smittas under en vinter, istället för 30 procent. Det är ju bra, vad gör det för skillnad för dig i praktiken? Du måste förhålla dig på exakt samma sätt till det oavsett.

Jag undrade mest över ditt påstående att vaccinerade och folk som är immuna via covid-19 infektion spred smitta lika mycket.
Att vaccinerade kan smitta är vedertaget även om graden är osäker.
Men att dom som är immuna via genomgången infektion också skulle sprida smitta har jag ej sett någon undersökning som visar.
Har du någon sådan källa?
Citera
2021-10-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag undrade mest över ditt påstående att vaccinerade och folk som är immuna via covid-19 infektion spred smitta lika mycket.
Att vaccinerade kan smitta är vedertaget även om graden är osäker.
Men att dom som är immuna via genomgången infektion också skulle sprida smitta har jag ej sett någon undersökning som visar.
Har du någon sådan källa?
Det baserar jag helt och hållet på att våra andra coronavirus funkar så. Det är normalt att smittas igen efter 12 månader. Om det gäller även för det här återstår att se.
Citera
2021-10-17, 21:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Antalet smittade ökar, det ser man tydligt här på Sveriges graf:
https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/

Hur är det med läsförståelsen?

Jag och en person diskuterade huruvida det ökar kraftigt i SKÅNE eller inte.

Vad graferna över alla världens länder har med saken att göra, förstår jag faktiskt inte…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in