Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Korrekt. Nu är jag inte virolog men all form av exponering kring viruset måste väl rimligtvis trigga en bättre immunrespons än hos en individ som inte kommit i kontakt med viruset? I detta blir således stor exponering en nyckel för att hålla samhället flytande över tid även om det inte generar en massimmunitet. Nu har vi ju även ett vaccin vilket rimligtvis underlättar detta.
Rimligen minskar sjukdomsbördan med tiden, ja. Men om man aldrig uppnår flockimmunitet så tar vågorna aldrig slut. Så till slut letar det sig fram till alla invånare. Ingen är "skyddad" bakom en flockimmunitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Du säger att man smittar lika mycket om man är vaccinerad som om man har naturlig immunitet efter genomgången covid-19.
Har du någon källa till det?
Jag vet att man kan smitta trots vaccinering.
Men jag har ännu ej sett någon undersökning på hur detta ligger till hos den andra gruppen.
Man kanske inte smittar lika mycket, men det borde stå klart för alla (vid det här laget) att det är ett begränsat och framför allt tidsbegränsat skydd. Det är ju därför man boostar.
Säg (hypotetiskt) att vaccinet gör så att 15 procent av befolkningen smittas under en vinter, istället för 30 procent. Det är ju bra, vad gör det för skillnad för dig i praktiken? Du måste förhålla dig på exakt samma sätt till det oavsett.