2021-10-17, 16:37
Medlem
Vet man hur länge de stod och "pratade" utanför bilen? Hur länge lämnar man sitt 7åriga barn i en bil? Tänker att det kan säga något om han hade en medhjälpare eller inte. Barnet borde väl också kunnat säga något om stämningen i bilen tänker jag.
Citera
2021-10-17, 17:17
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KasparDavid
Vet man hur länge de stod och "pratade" utanför bilen? Hur länge lämnar man sitt 7åriga barn i en bil? Tänker att det kan säga något om han hade en medhjälpare eller inte. Barnet borde väl också kunnat säga något om stämningen i bilen tänker jag.
Det där med barn är knepigt. De har inte helt utvecklad tidsuppfattning i 7årsåldern och de vill vara till lags. De försöker läsa av och lura ut vad du vill höra. Förhållandet till mamman resp. pappan kan också påverka, omtanke, oro, rädsla. Det krävs skickliga barnförhörsledare för att få fram och kunna tolka barns utsagor.
Citera
2021-10-17, 17:27
Medlem
Att han bara är dömd för böter behöver heller inte säga någonting om hans våldsamma beteende. Har själv varit i en våldsam relation och mitt ex har aldrig blivit dömd för något. Bara anmäld vilket oftast inte leder till någon dom. Har även blivit våldtagen av en serievåldtäktsman som inte ledde till åtal förrän han våldtagit 6 st andra trots mycket bevisning och DNA i mitt fall. Så det gräsklipparmannen skriver bevisar bara att han inte har en aning om hur rättsväsendet eller det verkliga livet fungerar. Enligt min mening. "Och vi har yttrandefrihet i Sverige"
Citera
2021-10-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det där med barn är knepigt. De har inte helt utvecklad tidsuppfattning i 7årsåldern och de vill vara till lags. De försöker läsa av och lura ut vad du vill höra. Förhållandet till mamman resp. pappan kan också påverka, omtanke, oro, rädsla. Det krävs skickliga barnförhörsledare för att få fram och kunna tolka barns utsagor.

Nej det kan jag förstå. Men poliserna borde väl ha de resurserna kan man tycka. Med tanke på Kevin-fallet på 90talet så borde de väl utvecklat en bättre strategi på att förhöra barn? Men klart svårare när det handlar om barnets föräldrar.
Citera
2021-10-17, 18:09
Medlem
https://bra.se/statistik/statistik-u...elationer.html

Att kvinnor också kan slåss har inget med statistik över mäns våld mot kvinnor att göra.
En putt är inte likvärdigt med mord/våldtäkter. Det bara löjligt att ens jämföra. Och att Beata åt P-piller är inget konstigt då det inte är något man påbörjar och avslutar hur som helst. Det är något man äter i förebyggande syfte vilket inte alls är konstigt om hon dejtade eller whatever. Endometrios och PMS kan också vara orsaker. Även antidepp ges mot PMS som info för de som inte visste.
Citera
2021-10-17, 18:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Nej det kan jag förstå. Menpoliserna borde väl ha de resurserna kan man tycka. Med tanke på Kevin-fallet på 90talet så borde de väl utvecklat en bättre strategi på att förhöra barn? Men klart svårare när det handlar om barnets föräldrar.
ABSOLUT, kan man tycka. Men...har de det? I detta fallet kanske... Jag har för mig att jag läst att de kallat in en extra meriterad barnförhörsledare. Dock tror jag att sådana tyvärr är ganska lätt räknade.
Utan att veta, gissar jag att barnförhör tar lång tid. Att de först måste bygga upp ett förtroende för att sedan successivt närma sig pudelns kärna.
Men jag tror som du; barnet sitter säkert på mycket viktig info.
Citera
2021-10-17, 18:42
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
För att det visar att han inte är särskilt mån om barnet och dess säkerhet.
Kan han då ha samma nonchalanta inställning även till andras väl och ve?

Jag har samma uppfattning. Och enligt en av Beatas släktingar så brukade han köra bil alkoholpåverkad och hamnade ofta i slagsmål.
Citera
2021-10-17, 18:50
Medlem
Citat:
ABSOLUT, kan man tycka. Men...har de det? I detta fallet kanske... Jag har för mig att jag läst att de kallat in en extra meriterad barnförhörsledare. Dock tror jag att sådana tyvärr är ganska lätt räknade.
Utan att veta, gissar jag att barnförhör tar lång tid. Att de först måste bygga upp ett förtroende för att sedan successivt närma sig pudelns kärna.
Men jag tror som du; barnet sitter säkert på mycket viktig info.

Ja, det kan jag tänka. Tar säkert sin tid att skapa de relationerna. Med tanke på hur lite information de går ut med tror jag (hoppas) att de jobbar för fullt med just det, förhör med barnen och kartlägga relationer och mobiltrafik. Att det äldre barnet anmälde sin mamma försvunnen efter bara några timmar säger ju också en del om vilken oro han känt.
Citera
2021-10-17, 19:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja, det kan jag tänka. Tar säkert sin tid att skapa de relationerna. Med tanke på hur lite information de går ut med tror jag (hoppas) att de jobbar för fullt med just det, förhör med barnen och kartlägga relationer och mobiltrafik. Att det äldre barnet anmälde sin mamma försvunnen efter bara några timmar säger ju också en del om vilken oro han känt.
Av det skulle man kunna dra slutsatsen att det inte hörde till vanligheten att hon uteblev utan att meddela sig.
Citera
2021-10-17, 19:45
Medlem
Citat:
Av det skulle man kunna dra slutsatsen att det inte hörde till vanligheten att hon uteblev utan att meddela sig.
Precis.. intressant också att veta att hon har anmält honom förut. De flesta anmäler inte misshandel om det inte har skett. Snarare tvärtom.
Citera
2021-10-17, 20:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Precis.. intressant också att veta att hon har anmält honom förut. De flesta anmäler inte misshandel om det inte har skett. Snarare tvärtom.
Sannolikheten, verkligheten och juridiken går tyvärr inte hand i hand där och många anser att om du inte är dömd är du skuldfri. Då det står ord mot ord, inga vittnen finns och den tekniska bevisningen kan ifrågasättas är det juridikens ofta friande dom som väger tyngst, även om verkligheten och sannolikheten tyder på det motsatta.
Citera
2021-10-17, 21:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Sannolikheten, verkligheten och juridiken går tyvärr inte hand i hand där och många anser att om du inte är dömd är du skuldfri. Då det står ord mot ord, inga vittnen finns och den tekniska bevisningen kan ifrågasättas är det juridikens ofta friande dom som väger tyngst, även om verkligheten och sannolikheten tyder på det motsatta.
Ja, det finns märkligt folk som falskeligen anmäler för att skada, men jag hoppas och tror att den skaran är väldigt liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in