2021-10-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eventuella misstag gör alla sig skyldiga till,även jag..så det är inget att risa sin rygg för.Det brukar korrigera upp sig till slut i alla fall via egen eller andras aktion.

Jag kan fortfarande inte begripa att KP och HM gick ut med Stig Engströms namn som de gjorde.
Även om man tror på hypotes SE,som vi ju får utgå ifrån att herrarna gjorde och kanske alltjämt gör..så var själva handhavandet så uppenbart felaktigt vid presskonferensen i Juni 20 att jag inte kan förstå agerandet utifrån rimligt logiskt resonemang.

Jag menar,KP och HM är inga duvungar vid tillfället direkt.Om de inte insåg att de lämnade sig själva vidöppna för rättmätig kritik och att detta därigenom skulle solka ned deras i övrigt solida yrkeskarriärer så måste de ha drabbats av kollektivt hjärnsläpp.Jag förstår det helt enkelt inte..och så länge som herrarna inte kommenterar detta vidare så får jag leva i ovisshet varför de gjorde som de de facto..gjorde.

På något sätt ändå väldigt modigt att dom gjorde det....

Undra om vi verkligen skulle vilja att dom la ner utredningen utan att presentera något ?

Låt säg att dom hade lagt en berättelse om CA o sagt misstänkt GM men läggs ner pga dödsfall o vi kommer inte längre...

Kanske har dom lite mer info än vad dom kan säga ?
Citera
2021-10-17, 15:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Har du kommenterat hur mördaren kände eller tänkte när han sköt mot LP?
Knappast va?

Jag tycker att det är ett av många märkliga uttalande och formuleringar framförallt.
Kan det inte vara så att han genom att vid flertalet gånger formulera sig på det viset och som han också gjorde att placera sig själv i mördarens ställe och återspegla mördarens rörelser ville säga oss nåt?
Jag tänker på "om nån av OSS då bar ett vapen kanske vi tog till det".
Eller "jag var i HÖGSTA grad närvarande vid mordet på Olof Palme":
Det är såklart en tolkning vad man lägger i i alra högsta grad men om man inte ens såg skotten eller ens GM så var men definitivt inte det i högsta grad närvarande.
Man var på sin höjd närvarande i periferin

Det är upp till var och en att göra sina egna tolkningar kring detta.

Självklart har jag det. Det ingår liksom i att diskutera mordet. Men det du citerade handlade inte om vad GM kände eller vad han tänkte.

Om Sven Anér påstod att han inte var närvarande alls så är det väl helt naturligt säga att man i högsta grad var närvarande.

"Närvarande"handlar om att vara nånstans fysiskt eller mentalt. Om SE tror han var på mordplatsen 5-6 sekunder efter skotten så är han ju i allra högsta grad närvarande enligt sig själv.

Nån av oss var också CP i en senare mening....
Citera
2021-10-17, 16:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Jag hade ett fel och ett rätt i analysen av dig. För det första så menar du i dina inlägg att du vet det här bättre än oss och att vi ska inte sitta och leka "miss Marple", det är bara dig förunnat eftersom du vet det här bättre.

Det andra, som jag hade rätt om dig, är att du inte läst vad vi pratat om. Vår utgångspunkt har varit analys av de uppgifter SE lämnar, det vittnen lämnar och vad som kommit ut i media. Vissa har sin ingång i tråden vad TP säger, andra vd KP säger, medans vissa är helt neutrala. Naturligtvis finns dom som kommer in här som tror CA är mördaren, konspirationsteoretiker osv. Det mesta finns representerat. Någon enstaka gång kanske Linder, Häggström och Åland nämnts men det är nog inte något som någon lagt större vikt vid, åtminstone inte den tid jag varit med.

Så till ditt förtret så kommer jag och säkert många andra med att fortsätta leka "miss Marple". Är det så att du känner du dig för stor för denna tråd, kanske Wall-bloggen är ditt forum? Med Besserwiser-stil blir du inte hörsammad i alla fall skulle jag tro.

Tack för den mästrande tonen. Att det är rundgång i tråden beror nog mycket på att inget nytt framkommit efter att TP skrev av proletärens artiklar som byggde på uppgifter från den fantasirika Åländskan och grupparbetet mellan Nils Linder och Pär H på Skandia.

Inget av värde kom fram på KPs presskonferens och inget när alla kunde begära ut dokument. Det finns liksom inget mer att diskutera än Åländskans teori att SE "brände sitt utseende i pressen" och sen är det inte mycket mer att diskutera.

Inte ens polisen som förhörde SE med Linders dokument under näsan tyckte att han orkade slutföra förhöret och Linder själv återkom aldrig till detta irrskott när han gick i pension...

TP hittade dock Häggsröms PM och nu vet vi hur fel det blev.
Citera
2021-10-17, 17:26
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tack för den mästrande tonen. Att det är rundgång i tråden beror nog mycket på att inget nytt framkommit efter att TP skrev av proletärens artiklar som byggde på uppgifter från den fantasirika Åländskan och grupparbetet mellan Nils Linder och Pär H på Skandia.

Inget av värde kom fram på KPs presskonferens och inget när alla kunde begära ut dokument. Det finns liksom inget mer att diskutera än Åländskans teori att SE "brände sitt utseende i pressen" och sen är det inte mycket mer att diskutera.

Inte ens polisen som förhörde SE med Linders dokument under näsan tyckte att han orkade slutföra förhöret och Linder själv återkom aldrig till detta irrskott när han gick i pension...

TP hittade dock Häggsröms PM och nu vet vi hur fel det blev.
Håller med. Det mesta kring Engström är och förblir oklart. Synd att ingen valde att kolla upp honom ordentligt 86-87.
Citera
2021-10-17, 18:08
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Sa inte KP att om SE vore i livet och inte kunde lämna nöjaktiga uppgifter så skulle han blivit frihetsberövad? Han bedömde att han kunde bli häktad. Om inte SE sagt något alls vid ett sånt förhör hade han blivit häktad. Implicit betyder det då att han måste vara skäligen misstänkt.

En divergerande berättelse från ett ostyrkt vittne oavsett vem det är kan inte förklaras som ”normal-sant” för att andra styrkta vittnen också lämnar spretande uppgifter. Man kan väl inte förutsätta saker och ting som polis.

Du får ursäkta, men jag orkar faktiskt inte leta Lampers, men har för mig att det hade något med väktarsamtalen att göra. Kan kolla upp någon annan dag om du absolut vill ha?

Misstag har begåtts i denna tråd när det gäller tidsresor, helt klart, men inte från SE-sidan. Där har vi hela tiden hävdat att senaste PU haft koll på detta. Värst har det varit i Wall-bloggen och om du hörde senaste podden så hörde du inte samma kaxiga ton från Wall längre. Nu stakade han fram några känslomässiga argument. Den där Juan drog nån grej och avslutade sen med typ: ”om han inte läst i tidningar förstås”.

SE-anhängarna har vunnit mark helt klart och visst delar du själv vad som sades idag om språngmarschen? Borde han inte sett ambulansen om han sprang efter det att YN kommit fram dessutom?

”Sa inte KP att om SE vore i livet och inte kunde lämna nöjaktiga uppgifter så skulle han blivit frihetsberövad?”

😀

Uppgifter om vad?

Om alla meningslösa/resultatlösa undersökningar som KP själv satsade skattebetalarnas pengar på?

KP blev fullkomligt massakrerad av JO, för sina vansinniga teorier.

KP börjar segla upp som en värre idiot än Göran Lambertz.
Citera
2021-10-17, 18:20
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Åja ett antal saker stämmer relativt bra på SE men bäst stämmer GMPn på CA.
Dock stämmer Clarkes the probable assasin mycket väl på SE men inte ett skit på CA.
Nej det enda brott SE dömdes för var ju en rattfylla på 90talet.

Finns det inte någonting i dig, tänk samvete, som gör dig lite tveksam till att helt utan bevis peka ut en avliden man som mördare?

Av en statsminister?
Citera
2021-10-17, 18:24
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Har du lyssnat på Jan Arvidsson?

Ska jag gå in i ditt ”mode” och tänka att SE menade att han själv sköt på LP som ett oskyldigt djur?

Inget JA sa i Lampers film styrker din teori.
Citera
2021-10-17, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du gör dig till talesperson för en grupp som du kallar "Vi som inte tror att SE hittar på observationen i gränden", och som du menar utgör en majoritet. Ett mindre komplicerat namn på er grupp skulle väl förresten kunna vara "Vi som tror att SE har sett någon i gränden". Men tittar man närmare på det här så är er konsensus bara skenbar. Några av er hänvisar till SE:s ursprungliga version, som skulle innebära att han måste ha sett gärningsmannen. Och om jag förstår det rätt så placerar du dig själv snarare i den andra kategorin, dvs. "Vi som tror att SE har sett Lars J i gränden".

Men inte ens i den undergruppen verkar ni ju kunna enas om hur den här iakttagelsen skall ha gått till. Några av er (t.ex. Thomas Pettersson och F-H) tror att SE har sett Lars J från trappkrönet, medan andra av er (t.ex. du själv, Gunnar Wall och SVT-kvinnan) menar att SE skall ha sett Lars J från mordplatsen. Så troligen finns det väl ingenting objektivt alls kring den här påstådda iakttagelsen som förenar er.

Sedan tycker jag att din tendens att hela tiden vilja distansera dig från Gunnar Wall är lite märklig. För vad jag kan förstå så skiljer sig ju era uppfattningar (angående just SE och hans förehavanden) inte åt i något avseende överhuvudtaget. Snarare är väl dina inlägg i stort sett som att lyssna på en högläsning ur Walls texter om SE.

Du har en fascinerande verklighetsuppfattning.

Jag vet inte att någon i denna tråd sagt att SE såg GM i gränden. Nån har nämnt som ett alternativ att han kan ha sett GM i gränden, men skribenten höll det själv inte gör troligt. Däremot har många skrivit att SE ser LJ i gränden. Tittar man på de som uttryckt sig i frågan tror en absolut majoritet att han såg LJ i gränden. De som tror han hittar på är väl du och en annan skribent.

Bara för att vissa tror han såg LJ från trappkrönet och vissa från mordplatsen så tar det inte bort någon objektivitet.

Varför jag vill distansera mig från Wall? Det har jag inget intresse av. Dock vill jag distansera mig när du tycker jag ska länka till hans blogg när det kommer till mina egna åsikter. Du vill alltså att jag ska ta stötta mina personliga åsikter på Gunnar Wall... Du vill att jag ska göra ett jobb att jämföra mina egna åsikter med Walls. Varför skulle jag göra det? Jag får ta dig på orden när du säger att jag skiljer mig ytterst lite från Wall i frågan om SE, men det är i så fall en slump. Great minds think alike, som man säger. Jag läser inte hans blogg då jag tycker inläggen är för långa och dåligt formaterade. Dock läser jag ibland när du länkar till något specifikt från Wall.

Det är lätt att förstå din agenda när du säger att mina inlägg är som högläsning av Walls texter. Du har tröttnat på att många säger att du och andra bara kopierar Filter och TP, då du vill ge igen. Ett tips är ju att länka till dokument på andra ställen än Filter....
Citera
2021-10-17, 18:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
På något sätt ändå väldigt modigt att dom gjorde det....

Undra om vi verkligen skulle vilja att dom la ner utredningen utan att presentera något ?

Låt säg att dom hade lagt en berättelse om CA o sagt misstänkt GM men läggs ner pga dödsfall o vi kommer inte längre...

Kanske har dom lite mer info än vad dom kan säga ?

Modigt? Det var korkat snarare.

Naturligtvis är det bättre att lägga ner utan att presentera något än att presentera SE eller CA med det kända materialet.
Citera
2021-10-17, 18:53
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Grejen med SE teorin är ju just den att man inte behövar konstruera en massa krystade fantasifulla teorier.
Det finns så mycket som gör honom misstänkt bara man läser förhör och annat känt material,
Då blir det mycket svårt att komma runt honom som misstänkt GM.
Jag skulle tänka så här om jag inte får ihop pusslet SE var ett vittne för att bitarna inte passar ihop man måste använda såg och hammare då skulle jag tänka okej vi ska nog inte utesluta honom trots allt.
Sedan skulle jag försiktigt börjar tänka mig honom som GM och se hur det pusslet går.
Skulle du göra det skulle du märka att bitarna passar ju mycket bättre i detta pussel jag behöver inte längre såg och hammare.

Alla bitar passar inte in i detta pussel heller, men nära på.

Ett lite mer än frivilligt vittne är mördaren?

Nån ”tänker ut” det?

Finns det nån möjlighet att du kan lösa lite andra mord av bara farten?

Har Felix Herngren, som ändå erkänt att han arkebuserat en människoapa, dödar någon på senare år?
Citera
2021-10-17, 18:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det var iofs länge sedan jag läste den också ska erkännas.
Det handlar iaf om mördarens betendevefter mordet att han enligt Clarke sannolikt la sig i utredningen ( stämmer inte alls på CA) , pratade mycket om mordet , och på olika sätt försökte återskapa känslan från mordkvällen o.s.v. Förvisso vet vi inte hur mycket CA tex snackade om mordet med folk men han verkar ha hållit låg profil och undvek definitivt media, en stor skillnad mot SE. Att försöka återskapa känslan från mordkvällen kanske CA gjorde när han satt på ditt stamcafe på Sveavägen vad vet jag. Där hängde han iofs redan långt före mordet. SE försökte verkligen göra detta genom att springa mördarens flyktväg inför miljonpublik, genom sina intervjuer och att ständigt tala om mordet o.s.v. Clarke trodde ju tidigare på CA som GM men tror idag på just SE.

Vad tror du motivet var om SE är GM? Ett grundläggande hat, slumpartat möte, avsnäsning och skott i affekt?
Citera
2021-10-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Ska jag gå in i ditt ”mode” och tänka att SE menade att han själv sköt på LP som ett oskyldigt djur?

Inget JA sa i Lampers film styrker din teori.

Nej, lyssna på intervjun med Niklas Svensson på Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in