2021-10-17, 12:03
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Argument: Han var inte muslim
Bergrepp: Ingen riktig skotte

Förklaring moderniserad:
Argumentet är ett felslut, eftersom konvertit inte står i logisk motsättning till den vedertagna definitionen av en muslim. Felslutet gäller också då man anpassar argumentet ad hoc för att invändningen ska fungera.

Jag har inte pratat om konvertit.
Citera
2021-10-17, 12:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Espen är psyksjuk och har vanföreställningar, sitter i tvångströja med Haldol och vill bli muslim, för att han inte vet till sig och är från vettet. Om man är vansinnig, som han är, så spelar det ingen roll vilken religion man anser sig tillhöra. Kopplingen till den religionen har då inget med saken att göra. En vansinnig man kan t.ex. säga sig utföra en handling i Mao Tse Tungs namn, i Olof Palmes namn, i Jimmie Åkessons namn. Vad spelar det för roll vad den vansinnige säger i dessa fall??????

Så är det naturligtvis. Men vissa vill inte släppa muslimspåret trots att det är stendött.
Citera
2021-10-17, 12:10
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Då tycker vi lite olika här. Jag anser att man måste ha någon slags grunduppfattning om Jesus och co för vara kristen i mina ögon. Och då menar jag alltså en grunduppfattning som delas av andra kristna och inte nåt man själv har fantiserat ihop.
Du är mer åt det fundamentalistiska hållet alltså, poängen är ju dock att oavsett vad du tycker så har du ingen auktoritet att ta de mer sekulära kristnas kristna identitet ifrån dem.
Senast redigerad av guderi 2021-10-17 kl. 12:16.
Citera
2021-10-17, 12:17
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Varför är det så viktigt att släta över att han var muslim (”inte en riktig muslim” etc). Hade det varit en kristen Gm så hade medierna inte varit nådiga med beskrivningar om onda kristna, iaf inte MSM i Sverige

Nja, kristna brukar väl inte vara föremål för demonisering vid sådana här attentat. Däremot hade det varit relevant för medierna att upplysa om vilken typ av musik han lyssnade på - såsom Rammstein, Marilyn Manson eller kanske till och med Ultima Thule. Och även belysa om han hade högerextrema preferenser och eventuella sympatier för Sverigedemokraterna. Det passar deras agenda bättre.
Citera
2021-10-17, 12:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Jag är icketroende men född i ett kristet land vilket gör mig till ”kristen”, vare sig jag vill eller inte. Vid en direkt ställd fråga säger jag att jag är agnostiker och det respekteras utan ifrågasättande, men om jag drar till med att jag är muslim stöter det på patrull på två röda. Jag finner det lite märkligt att gemene man genast blir fullärda teologer när det kommer till islam men i övrigt inte kunde bry sig mindre om religion.

”Alla får tro på vad de vill”, men mördare kan omöjligtvis kvalificera sig som muslimer. Det krävs tydligen högre utbildning än en banal personlig andlig upplevelse. Hör du inte hur löjligt det låter? Blind antirasism har en förmåga att ta fram det ointelligenta i människan.

Anledningen till att jag anser att islam har med dådet att göra är att Espen uppenbarligen redan var en bomb på väg att brisera, islam vänder inte andra kinden till vilket gav honom utrymme att gå full retard. Om han istället hade gått med i Frälsningsarmén är det sannolikt att dessa 5 människor skulle vara vid liv idag.

Du blir självfallet inte kristen automatiskt bara för att du föds i ett kristet land (vilket Sverige inte varit på 21 år). Tycker du att ett barn som föds i Sverige av två muslimer automatiskt blir kristet?

Jag har aldrig hävdat att Espen INTE är muslim. Det kan han säkert vara. Det enda jag sagt är att jag anser att om en person aldrig läst en sida ur bibeln eller satt sin fot i en kyrka har jag svårt att se denne person som kristen.
Citera
2021-10-17, 12:23
Bannlyst
Polisens agerande, som ledde till att fler människor mördades av gärningsmannen, kommer att utredas av en särskild åklagare. Hoppas grischefen, på bilden, får sparken.

https://anonfiles.com/52s2y0O2u4/AA56CB23-9DCE-41BA-AF2B-64D4E81CDF39_png
https://anonfiles.com/79s3yaOfu6/6108AAB2-3667-410E-98F2-41F4DDAD1109_png
https://anonfiles.com/97s6y3Obua/856F540C-72C0-4057-BC19-1BF372DF7C1E_png
Citera
2021-10-17, 12:23
Medlem
Folketstempels avatar
Moskén i Kongsberg tillhör Bosniaker.
Alltså en liten minimal grupp av islam.
Att han inte passade in i just den moskén är ganska naturligt.
Citera
2021-10-17, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Moskén i Kongsberg tillhör Bosniaker.
Alltså en liten minimal grupp av islam.
Att han inte passade in i just den moskén är ganska naturligt.

Han har inget med islam att göra. Killens problem är autistiska så pass allvarliga som ledde till hans explosion.
Citera
2021-10-17, 12:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Du är mer åt det fundamentalistiska hållet alltså, poängen är ju dock att oavsett vad du tycker så har du ingen auktoritet att ta de mer sekulära kristnas kristna identitet ifrån dem.

Självklart har jag ingen auktoritet att ta ifrån någon sin tro. Men oavsett vad du tycker så finns det nedskrivna definitioner om vad kristendom är för något. Om du går runt och tror att för 2000 år sen fanns det en jeppe som hette Bengt som kunde förvandla vatten till Zingo så är du inte kristen enligt andra kristna.
Citera
2021-10-17, 12:31
Bannlyst
Citat:
Självklart har jag ingen auktoritet att ta ifrån någon sin tro. Men oavsett vad du tycker så finns det nedskrivna definitioner om vad kristendom är för något. Om du går runt och tror att för 2000 år sen fanns det en jeppe som hette Bengt som kunde förvandla vatten till Zingo så är du inte kristen enligt andra kristna.

GM handlande har inget med religion att göra.
Citera
2021-10-17, 12:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
GM handlande har inget med religion att göra.

Det får väl utredningen visa tänker jag.
Citera
2021-10-17, 12:36
Avslutad
Citat:
Du blir självfallet inte kristen automatiskt bara för att du föds i ett kristet land (vilket Sverige inte varit på 21 år). Tycker du att ett barn som föds i Sverige av två muslimer automatiskt blir kristet?
Det är inte upp till mig att avgöra men detta barn som aldrig läst en sida ur Koranen eller aldrig besökt en moské, är det en muslim? Jag eftersöker konsekvens i denna fråga.
Citat:
Jag har aldrig hävdat att Espen INTE är muslim. Det kan han säkert vara. Det enda jag sagt är att jag anser att om en person aldrig läst en sida ur bibeln eller satt sin fot i en kyrka har jag svårt att se denne person som kristen.
Det är din personliga uppfattning, jag antar att du använder kristendom som ett exempel för att tydliggöra ett tänk. Ska jag tolka detta som att ju mer påläst man är om sin religion, desto mer äkta blir man? Abu Bakr al-Baghdadi och Osama bin Laden lär ha plöjt igenom koranen tusentals gånger, var de riktiga muslimer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in