2021-10-17, 11:40
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Precis. Det här styrker hypotesen om att "religion" bara är en identitetskloss för i princip alla som påstår sig vara religiösa. "Religion" handlar bara om att hitta samhörighet med andra som har liknande bakgrund och etnicitet. Muslimer känner samma samhörighet som etniska svenskar. Det är omöjligt att bli fullt accepterad som konvertit om man inte både lär sig språket och ser till att livesända sin egen omskärelse. Precis lika omöjligt som det är för etniska svenskar att acceptera en invandrad arab som svensk.

Det är egentligen ingen skillnad alls på identitetseffekten mellan etnicitet och religionstillhörighet, åtminstone inte för 99,9 % av alla som anser sig tillhöra en religion eller anser sig äga en etnicitet.

Gudstro? Uppoffran i guds namn? Det vet varken muslimer eller kristna vad det innebär nuförtiden.

Eller så ser vi till att kalla Espen för exakt det han själv kallade sig - Muslim. Han var en tvättäkta muslim som begick ett vansinnesdåd. Omskuren hinner han bli i duschrummet på fängelset.

Han var inte muslim. Han visste inte ens hur man gjorde när man bad.
Citera
2021-10-17, 11:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det här med "ingen riktig muslim", det finns ett etablerat begrepp för den typen av argumentation och det är "no true scotsman" eller "ingen riktig skotte" på svenska. Denna typ av argumentationsfel hittar alltid in i diskussioner där religion eller ideologi är inblandat.
Islam liksom kristendomen har tusentals olika tolkningar, vissa står i direkt konflikt med varandra, och det skapas ständigt nya grenar. Det finns ingen auktoritet som kan säga huruvida någon är "riktig muslim" eller "riktig kristen" det är en tolkningsfråga utifrån individens egna identitet och personer i hans närhet.

Klart det finns utrymme för tolkning men det kan ju inte vara HELT godtyckligt. Om jag aldrig läst en sida i bibeln eller inte ens satt min fot i en kyrka kan jag knappast kalla mig kristen eller hur?
Citera
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LepraHunk
Det är alltså Andrea Meyer?

Edit: Japp. https://www.instagram.com/p/CVGjXpNN55u/?utm_source=ig_embed&utm_campaign=loading

Yes boss.. Pratade med Dan igår och då berättade han den tragiska nyheten.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Vet du hur man gör? Betyder det i så fall att du är muslim?
Citera
2021-10-17, 11:45
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Jag lärde mig ett nytt begrepp i tråden, (tack för det) som vi kan döda ditt argument med.

Citat:
Ingen riktig skotte är ett logiskt felslut som Antony Flew identifierade i boken Thinking About Thinking (1975) där följande konversation äger rum (här i en ofta förekommande omskriven version om ett mindre kontroversiellt ämne):

"Ingen skotte strör socker på gröten."
"Men min vän Angus är skotte och gillar socker på sin gröt."
"Ah, jovisst, men ingen riktig skotte skulle strö socker på gröten."

Argumentet är ett felslut, eftersom handlingen att strö socker på gröten inte står i logisk motsättning till den vedertagna definitionen av en skotte. Felslutet gäller också då man anpassar argumentet ad hoc för att invändningen ska fungera.

Det är dock inte alltid som en invändning av typen "han är ingen x eftersom han gör a" är ett felslut. Det är till exempel inte fel att säga att hon är ingen vegetarian eftersom hon äter kött, eftersom det ingår i definitionen av vara vegetarian att man inte äter kött. Det föreligger alltså en logisk motsättning mellan att äta kött och att vara vegetarian.

Antony Flew var på den tiden ateistisk filosof (deist mot slutet av sitt liv) och menade att kristna gör denna typ av ad hoc-felslut när man avfärdar illgärningar som utförts i kristendomens namn med att de som utförde dem inte var äkta pånyttfödda kristna utan enbart kristna till namnet. I dag skulle diskussionen kunna gälla islamistiska terroristers förhållande till islam, där somliga menar att terroristerna inte är några riktiga muslimer och att dåden inte har med islam att göra, medan andra hävdar att islamisterna till punkt och pricka följer islams lära. Vissa menar att samma felslut görs inom politiken när man skyller ideologiers misslyckanden på att ledarna inte varit "riktiga" kommunister, konservativa, liberaler, etc.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ingen_riktig_skotte
Citera
2021-10-17, 11:45
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart det finns utrymme för tolkning men det kan ju inte vara HELT godtyckligt. Om jag aldrig läst en sida i bibeln eller inte ens satt min fot i en kyrka kan jag knappast kalla mig kristen eller hur?

Om du inte själv tycker det så nej, jag känner dock många framförallt äldre människor som aldrig läst bibeln eller går i kyrkan som ändå anser sig vara kristna.
Citera
2021-10-17, 11:46
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Han är muslim.
Citera
2021-10-17, 11:48
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Jag lärde mig ett nytt begrepp i tråden, (tack för det) som vi kan döda ditt argument med.

Man kan inte vederlägga argument med ett begrepp.
Citera
2021-10-17, 11:57
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenLatten
Han är muslim.

Espen är psyksjuk och har vanföreställningar, sitter i tvångströja med Haldol och vill bli muslim, för att han inte vet till sig och är från vettet.
Om man är vansinnig, som han är, så spelar det ingen roll vilken religion man anser sig tillhöra. Kopplingen till den religionen har då inget med saken att göra. En vansinnig man kan t.ex. säga sig utföra en handling i Mao Tse Tungs namn, i Olof Palmes namn, i Jimmie Åkessons namn. Vad spelar det för roll vad den vansinnige säger i dessa fall??????
Citera
2021-10-17, 11:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Om du inte själv tycker det så nej, jag känner dock många framförallt äldre människor som aldrig läst bibeln eller går i kyrkan som ändå anser sig vara kristna.

Då tycker vi lite olika här. Jag anser att man måste ha någon slags grunduppfattning om Jesus och co för vara kristen i mina ögon. Och då menar jag alltså en grunduppfattning som delas av andra kristna och inte nåt man själv har fantiserat ihop.
Citera
2021-10-17, 11:59
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Man kan inte vederlägga argument med ett begrepp.
Argument: Han var inte muslim
Bergrepp: Ingen riktig skotte

Förklaring moderniserad:
Argumentet är ett felslut, eftersom konvertit inte står i logisk motsättning till den vedertagna definitionen av en muslim. Felslutet gäller också då man anpassar argumentet ad hoc för att invändningen ska fungera.
Citera
2021-10-17, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är icketroende men född i ett kristet land vilket gör mig till ”kristen”, vare sig jag vill eller inte. Vid en direkt ställd fråga säger jag att jag är agnostiker och det respekteras utan ifrågasättande, men om jag drar till med att jag är muslim stöter det på patrull på två röda. Jag finner det lite märkligt att gemene man genast blir fullärda teologer när det kommer till islam men i övrigt inte kunde bry sig mindre om religion.

”Alla får tro på vad de vill”, men mördare kan omöjligtvis kvalificera sig som muslimer. Det krävs tydligen högre utbildning än en banal personlig andlig upplevelse. Hör du inte hur löjligt det låter? Blind antirasism har en förmåga att ta fram det ointelligenta i människan.

Anledningen till att jag anser att islam har med dådet att göra är att Espen uppenbarligen redan var en bomb på väg att brisera, islam vänder inte andra kinden till vilket gav honom utrymme att gå full retard. Om han istället hade gått med i Frälsningsarmén är det sannolikt att dessa 5 människor skulle vara vid liv idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in