Citat:
Nej cyklar gör jag faktiskt inte.
Du har tydligen inte hängt med under förra hösten/vintern?
Vi har gått igenom både alla skydden, kommunala bestämmelser, beslut och detaljplaner.
Det finns speciella regler o skydd just i det området och just för det huset också.
Här gäller inte normalt vid rivningstillstånd och dispens för strandskyddet i MPs hemby???
Går det att restaurera till originalskick får du inte riva, hur många mille det än kostar att restaurera.
Du får inte bygglov om det rivs eller brunnit om du inte bygger upp igen med samma utseende/material.
Det kommer sen krävas kontroll med godkännande om att du byggt upp det likadant igen.
Vattenbrunn och avloppsbrunn får du anlägga till befintligt hus, efter att du byggt godkänt hus alltså…..
Du har tydligen inte hängt med under förra hösten/vintern?
Vi har gått igenom både alla skydden, kommunala bestämmelser, beslut och detaljplaner.
Det finns speciella regler o skydd just i det området och just för det huset också.
Här gäller inte normalt vid rivningstillstånd och dispens för strandskyddet i MPs hemby???
Går det att restaurera till originalskick får du inte riva, hur många mille det än kostar att restaurera.
Du får inte bygglov om det rivs eller brunnit om du inte bygger upp igen med samma utseende/material.
Det kommer sen krävas kontroll med godkännande om att du byggt upp det likadant igen.
Vattenbrunn och avloppsbrunn får du anlägga till befintligt hus, efter att du byggt godkänt hus alltså…..
"om det inte finns speciella regler" "om man får rivningslov" skrev jag ganska tydligt.
Jag försöker se generellt på detta.
Om inte annat så kan domstolar överrida lokala regler om de kan anses gå emot grundlagens rätt till ägande eller andra motstridiga lagar.
Behöver inte betyda att det är tillämpligt i detta fall.
Nu tror jag inte hon har för avsikt att riva huset men för din info så går det absolut att få rivningslov t ex om huset är angripet av hussvamp eller på annat sätt kan anses obeboeligt.
Och "bygga upp likadant" betyder inte exakt lika kan vi säkert vara överens om.
Det är också viktigt att skilja på bygglov och strandskyddsdispens. Kommunens ansvar och länsstyrelsens är ofta motstridiga faktiskt.