Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Klart det finns utrymme för tolkning men det kan ju inte vara HELT godtyckligt. Om jag aldrig läst en sida i bibeln eller inte ens satt min fot i en kyrka kan jag knappast kalla mig kristen eller hur?
Jag är icketroende men född i ett kristet land vilket gör mig till ”kristen”, vare sig jag vill eller inte. Vid en direkt ställd fråga säger jag att jag är agnostiker och det respekteras utan ifrågasättande, men om jag drar till med att jag är muslim stöter det på patrull på två röda. Jag finner det lite märkligt att gemene man genast blir fullärda teologer när det kommer till islam men i övrigt inte kunde bry sig mindre om religion.
”Alla får tro på vad de vill”, men mördare kan omöjligtvis kvalificera sig som muslimer. Det krävs tydligen högre utbildning än en banal personlig andlig upplevelse. Hör du inte hur löjligt det låter? Blind antirasism har en förmåga att ta fram det ointelligenta i människan.
Anledningen till att jag anser att islam har med dådet att göra är att Espen uppenbarligen redan var en bomb på väg att brisera, islam vänder inte andra kinden till vilket gav honom utrymme att gå full retard. Om han istället hade gått med i Frälsningsarmén är det sannolikt att dessa 5 människor skulle vara vid liv idag.