2021-10-14, 22:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abdalah
Om SÄPO själv anser att incels är nästa hot, menar du då att det inte finns kött på benen för påståendet om att incels faktiskt är ett hot?

Menar du samma Säpo som anställde en iransk spion?

De gänget verkar ha järnkoll.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Men varför intervjua någon som haft lite med terroristen att göra överhuvudtaget?

Varför inte intervjua Henrik Arnstad istället, de båda gillar ju bågskytte.

Varför välja denna imam ut från första början? Vilken vinkel ska produceras?

Det är väl fullkomligt naturligt att intervjua den lokale imamen när EAB pekats ut som konverterad till islam.

Enligt imamen besökte han alltså moskén för fyra år sedan med förvirrade påståenden om ett budskap från ovan, men har inte setts till sedan dess.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Från artikeln:

Vi ses inne i moskén i centrala delarna av Kongsberg. Enligt Oussama Tlili var mötena med Espen Andersen Bråthen speciella.

– Den misstänkte hade en annan approach. Han kom för att prata med mig som ledare. Och första intrycket var att han inte kom hit för att be som alla andra, och prata om islam eller andra saker. När vi pratade lite om islam fanns det ingen kunskap, om profeten, Koranen, eller vad islam är. Ingenting, säger han.

– Det var inget intresse för bön heller. Han kunde inte be ens.

Den nu misstänkte mördarens mål var att Oussama Tlili som ledare skulle hjälpa honom förmedla ett budskap från ovan, till hela jorden.

Imamen avslutar:

Polisen har gett information om att Espen Andersen Bråthen haft bekymmer relaterade till radikalisering. Det känner inte Oussama Tlili igen från deras möten.

– Nej. Som sagt, jag uppfattade honom som att han inte hade någon kunskap om islam. Då säger det sig självt att jag inte kan kalla honom extrem muslim, du måste först bli muslim.

– Men jag vet inte vad som skedde efter det. Jag hoppas att polisen kan berätta hur han blev radikaliserad och vilken typ av radikalisering han sitter med.

Det blir allt mer uppenbart att detta är en psykiskt sjuk människa med vanföreställningar om att han ska förmedla ett gudomligt budskap. Något som också framgick av videoklippet han släppte innan dådet.

(min fetning av din kommentar)

Någon frågade tidigare här i tråden hur gripandet av EAB hade gått till. Av de (still-)bilder jag sett från det så gick det väldigt lugnt och sansat till. Jag gissar att poliserna i tjänst där och då är skickligare än oss vanliga och ovanliga dödliga på att hålla masken när de åhör det gudomliga meddelandet från ovan som EAB förmedlar. Alla vi andra kan ju spola tillbaka och se och lyssna om flera gånger för att försöka förstå vad han kan mena.

Jag tror som du att det rör sig om en svårt störd person med vanföreställningar. Filmen med hans budskap har legat ute på nätet i vart fall sen i höstas tror jag. Därför har säkerhetspolisen börjat hålla närmare kontroll på honom m.t.p. risken för honom att radikaliseras.

Men han löpte inte risk att radikaliseras utan hög risk att bli mer förvrängd i sin verklighetsuppfattning. Eller sjukare, som vi vanligen säger. Polisen har redan fått honom till fängelse under 6 månader. Polisen har redan lyckats få ett beslut om besöksförbud till familjen. Bägge delarna vägen över åklagare och till domstol. Fast han är ju inte en kriminell person i den meningen som vi tänker i vår vardag utan han är verkligen sjuk, sjukare, sjukast.
Citera
2021-10-14, 22:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Det är väl fullkomligt naturligt att intervjua den lokale imamen när EAB pekats ut som konverterad till islam.

Enligt imamen besökte han alltså moskén för fyra år sedan med förvirrade påståenden om ett budskap från ovan, men har inte setts till sedan dess.

Å syftet med den vinkeln blir då?

Edit: vad drar vi för slutsatser av det reportaget?
Citera
2021-10-14, 22:41
Medlem
lutefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Var hittar man det citatet? Inte i den länken i varje fall.

Beklager, det var jeg som rotet og limte inn en annen lenke. Her er den riktige:

https://www.dagbladet.no/nyheter/han-skjot-med-pil-og-bue-fra-butikkdora/74395442
Citera
2021-10-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Han påminde faktiskt en del om Michael Skråmo

Exakt min tanke när jag såg bilden på honom.
Citera
2021-10-14, 22:42
Medlem
Ni pratar som om att islamistisk terrorism och dåd av incels vore två väsensskilda företeelser. Så är det verkligen inte. Fransk säkerhetstjänst beskrev i en rapport för ett par år sedan att 25% av de kartlagda extremisterna i landet var konvertiter. Salah Abdeslaams belgiske advokat berättade efter att Abdeslaam blev utlämnad till Frankrike att Abdeslaams kunskaper om Koranen kom från några sammanfattande texter på nätet.

Islamistisk terrorism i västerlandet handlar sällan om bokstavstroende religiösa fanatiker. Det är misslyckade incels som för första gången försöker göra ett avtryck på sin omvärld.
Citera
2021-10-14, 22:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukulinskilli
De vill ju till och med leva i mer eller mindre samhälle, bara att alla ska se ut som dom.

Hur folk ser ut har nog mindre betydelse än hur folk beter sig. Men att bete sig som rövarband mot "värdinnan" kommer på sikt få konsekvenser, oavsett nation.
Citera
2021-10-14, 22:45
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Det fanns ingen möjlighet för de norska poliserna att veta att mannen, som dittills inte gjort mer än skjuta på dem med pilbåge, skulle löpa amok och kniva ihjäl flera människor inne i deras bostäder. Ett mycket egendomligt agerande, som inte kunde förutses.

Om poliserna hade skjutit ihjäl mannen på fläcken hade de fått kritik för det: Polisen dödar en stackars dåre.

Han hade bevisligen gjort mer eftersom dom annars inte hade blivit kallade till platsen. Vad mer hade han behövt göra för att ge polisen rätt till självförsvar? Ingenting. Det räcker gott att försöka mörda poliser.

Dessutom behöver inte skottlossning från polisen sida resultera i att mannen avlider.
Citera
2021-10-14, 22:45
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Inte enligt initiala uppgifter nej. Det är dock fullt möjligt att det är reviderat nu.
Inget styrker det du sa, gör om gör rätt, mycket har för övrigt skett sen dess så du kan få stå med byxorna nere (hade varit mer just att bara erkänna felet)
Citera
2021-10-14, 22:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
(min fetning av din kommentar)

Någon frågade tidigare här i tråden hur gripandet av EAB hade gått till. Av de (still-)bilder jag sett från det så gick det väldigt lugnt och sansat till. Jag gissar att poliserna i tjänst där och då är skickligare än oss vanliga och ovanliga dödliga på att hålla masken när de åhör det gudomliga meddelandet från ovan som EAB förmedlar. Alla vi andra kan ju spola tillbaka och se och lyssna om flera gånger för att försöka förstå vad han kan mena.

Jag tror som du att det rör sig om en svårt störd person med vanföreställningar. Filmen med hans budskap har legat ute på nätet i vart fall sen i höstas tror jag. Därför har säkerhetspolisen börjat hålla närmare kontroll på honom m.t.p. risken för honom att radikaliseras.

Men han löpte inte risk att radikaliseras utan hög risk att bli mer förvrängd i sin verklighetsuppfattning. Eller sjukare, som vi vanligen säger. Polisen har redan fått honom till fängelse under 6 månader. Polisen har redan lyckats få ett beslut om besöksförbud till familjen. Bägge delarna vägen över åklagare och till domstol. Fast han är ju inte en kriminell person i den meningen som vi tänker i vår vardag utan han är verkligen sjuk, sjukare, sjukast.

Polisen är vana att hantera folk som hört röster och fått budskap från ovan. Möjligen felbedömde de hur farlig just den här stollen var.
Citera
2021-10-14, 22:46
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
För sista gången!
Enligt polisens PK kl. 10 idag, blev inte den första patrullen beskjuten, de bara såg GM. Det var den andra patrullen som kort efteråt fick syn på honom som besköts.

Jag gissar och tror att ingen dog av pilar, men det lär nog framkomma. Men en hint om det kan vara att polisen sagt att "åtminstone något, troligen alla" mord skedde efter polisernas första konfrontationer med honom.

Ett vittne hade sett poliser jaga honom springandes, men han hade ett ganska stort försprång. Detta försprång använde han till att hugga ner folk på en gata. Så troligen tog de honom på bar gärning när de hann ikapp. Antagligen hade han före dess mördat någon eller några i deras hem och min gissning är att skriken från offren och grannar som larmade ledde poliserna i rätt riktning.

Svårt att skydda sig mot, låter ändå som fler hade dött om polisen blivit bortkollrade längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in