Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Från artikeln:
Vi ses inne i moskén i centrala delarna av Kongsberg. Enligt Oussama Tlili var mötena med Espen Andersen Bråthen speciella.
– Den misstänkte hade en annan approach. Han kom för att prata med mig som ledare. Och första intrycket var att han inte kom hit för att be som alla andra, och prata om islam eller andra saker. När vi pratade lite om islam fanns det ingen kunskap, om profeten, Koranen, eller vad islam är. Ingenting, säger han.
– Det var inget intresse för bön heller. Han kunde inte be ens.
Den nu misstänkte mördarens mål var att Oussama Tlili som ledare skulle hjälpa honom förmedla ett budskap från ovan, till hela jorden.
Imamen avslutar:
Polisen har gett information om att Espen Andersen Bråthen haft bekymmer relaterade till radikalisering. Det känner inte Oussama Tlili igen från deras möten.
– Nej. Som sagt, jag uppfattade honom som att han inte hade någon kunskap om islam. Då säger det sig självt att jag inte kan kalla honom extrem muslim, du måste först bli muslim.
– Men jag vet inte vad som skedde efter det. Jag hoppas att polisen kan berätta hur han blev radikaliserad och vilken typ av radikalisering han sitter med.
Det blir allt mer uppenbart att detta är en psykiskt sjuk människa med vanföreställningar om att han ska förmedla ett gudomligt budskap. Något som också framgick av videoklippet han släppte innan dådet.
(min fetning av din kommentar)
Någon frågade tidigare här i tråden hur gripandet av EAB hade gått till. Av de (still-)bilder jag sett från det så gick det väldigt lugnt och sansat till. Jag gissar att poliserna i tjänst där och då är skickligare än oss vanliga och ovanliga dödliga på att hålla masken när de åhör det gudomliga meddelandet från ovan som EAB förmedlar. Alla vi andra kan ju spola tillbaka och se och lyssna om flera gånger för att försöka förstå vad han kan mena.
Jag tror som du att det rör sig om en svårt störd person med vanföreställningar. Filmen med hans budskap har legat ute på nätet i vart fall sen i höstas tror jag. Därför har säkerhetspolisen börjat hålla närmare kontroll på honom m.t.p. risken för honom att radikaliseras.
Men han löpte inte risk att radikaliseras utan hög risk att bli mer förvrängd i sin verklighetsuppfattning. Eller sjukare, som vi vanligen säger. Polisen har redan fått honom till fängelse under 6 månader. Polisen har redan lyckats få ett beslut om besöksförbud till familjen. Bägge delarna vägen över åklagare och till domstol. Fast han är ju inte en kriminell person i den meningen som vi tänker i vår vardag utan han är verkligen sjuk, sjukare, sjukast.